Brus på radion medans den laddar
Brus på radion medans den laddar
Jag har en laddningsbar radio.
När jag lyssnar samtidigt som jag laddar brusar det mycket.
Detta sker i mitt sommerhus men inte i lägenheten i stan.
Kanalerna ligger på olika frekvensområden på de olika ställena.
Båda ställena har jordade urtag med jordfelsbrytare.
Har provat flera väggkontakter och likadant på alla ställen i sommarhuset.
Elen i sommarhuset är relativt nydragen med nytt elskåp med dvärgsäkringar.
Jag har provat olika sladdar och laddare bl.a. Apple laddare.
Kan WiFi störa? Men har det på båda ställena.
Kan en ferrit hjälpa på sladden?
Tack!
När jag lyssnar samtidigt som jag laddar brusar det mycket.
Detta sker i mitt sommerhus men inte i lägenheten i stan.
Kanalerna ligger på olika frekvensområden på de olika ställena.
Båda ställena har jordade urtag med jordfelsbrytare.
Har provat flera väggkontakter och likadant på alla ställen i sommarhuset.
Elen i sommarhuset är relativt nydragen med nytt elskåp med dvärgsäkringar.
Jag har provat olika sladdar och laddare bl.a. Apple laddare.
Kan WiFi störa? Men har det på båda ställena.
Kan en ferrit hjälpa på sladden?
Tack!
Re: Brus på radion medans den laddar
Laddningen (störkällan kan vara nätaggregatet, mest sannolikt, eller laddkretsar i radion) är säkert switchade. Switchtekniken i sig är en stor utmaning när det gäller radiostörningar men hanterbar med en bra konstruktion.
Man får radiofrekventa övertoner som täcker stora frekvensområden med störande signaler - även fast switchfrekvensen är i häradet kHz så blir det signaler i MHz-området också.
Det kan störa olika mycket på de olika radiofrekvenserna vilket kan vara en förklaring till att det skiljer sig på de olika platserna.
Kan också vara så att signalstyrkan från radiosändarna är svagare på sommarstället än hemma i stan. Är nyttosignalerna svaga så dränks de mycket lättare av störande signaler.
Wifi har jag aldrig upplevt som en störkälla för vanlig FM-rundradio (som jag utgår från att det handlar om här). Och det verkar vara samma förutsättningar på bägge ställena.
En ferrit kan hjäpa. Ta gärna en öppningsbar och försök linda på många varv på ferriten. Placera den i första hand så nära nätdelen som möjligt, blir det ingen skillnad så prova
intill radion. För vanlig FM-radio (87-108 MHz) så är ferritmaterialet 43 från Fair-rite (eller nåt motsvarande från annan tillverkare) lämpligt.
Man får radiofrekventa övertoner som täcker stora frekvensområden med störande signaler - även fast switchfrekvensen är i häradet kHz så blir det signaler i MHz-området också.
Det kan störa olika mycket på de olika radiofrekvenserna vilket kan vara en förklaring till att det skiljer sig på de olika platserna.
Kan också vara så att signalstyrkan från radiosändarna är svagare på sommarstället än hemma i stan. Är nyttosignalerna svaga så dränks de mycket lättare av störande signaler.
Wifi har jag aldrig upplevt som en störkälla för vanlig FM-rundradio (som jag utgår från att det handlar om här). Och det verkar vara samma förutsättningar på bägge ställena.
En ferrit kan hjäpa. Ta gärna en öppningsbar och försök linda på många varv på ferriten. Placera den i första hand så nära nätdelen som möjligt, blir det ingen skillnad så prova
intill radion. För vanlig FM-radio (87-108 MHz) så är ferritmaterialet 43 från Fair-rite (eller nåt motsvarande från annan tillverkare) lämpligt.
Bra är om man vill ha hjälp, är att ange för apparaten man vill ha hjälp med fabrikat och modell och gärna foto på den.
Vilken spänning används för att ladda radions batterier?
Är det 12V ut ifrån laddaren?
Är det 12V ut ifrån laddaren?
Tack för svar!
Ja tänkte också på att signalstyrkan är olika och det är klart att den är sämre på landet.
Men i stan så är det noll brus.
På landet så är det ett konstant lika brus som mer eller mindre dränker sändningen på alla kanaler och ändrar sig inte direkt om man flyttar runt radion
eller vinklar på antennen. När man sätter in laddaren är det som att slå på en knapp med brus.
Sannolikt låter det som du skriver SM4UKE att olika frekvensområden är mer lätt störda än andra.
Ska testa att koppla ur allt som går att koppla ur från elnätet och se om det är någon annan utrustning som stör.
Och prova ferrit kärna.
Kan man utesluta jordfel?
Tack!
Ja tänkte också på att signalstyrkan är olika och det är klart att den är sämre på landet.
Men i stan så är det noll brus.
På landet så är det ett konstant lika brus som mer eller mindre dränker sändningen på alla kanaler och ändrar sig inte direkt om man flyttar runt radion
eller vinklar på antennen. När man sätter in laddaren är det som att slå på en knapp med brus.
Sannolikt låter det som du skriver SM4UKE att olika frekvensområden är mer lätt störda än andra.
Ska testa att koppla ur allt som går att koppla ur från elnätet och se om det är någon annan utrustning som stör.
Och prova ferrit kärna.
Kan man utesluta jordfel?
Tack!
Har Du provat med en annan laddare
Jag fick brus på bilradion med en usb laddare, den var ny och fick den utbytt mot en likadan som inte brusade i radion
Jag fick brus på bilradion med en usb laddare, den var ny och fick den utbytt mot en likadan som inte brusade i radion
Ja som jag skrev så har jag provat flera mestadels Apple-laddare, gamla som nyare och även en annan av annat märke.
Och även olika sladdar av olika längd. Kanske lite mindre brus med kortare sladd.
Tack!
Och även olika sladdar av olika längd. Kanske lite mindre brus med kortare sladd.
Tack!
Jag skulle testa med 5V ren likspänning exempelvis ifrån en 7805 via ett bilbatteri. Blir det illa då också så vet du att det inte beror på laddarna.
Alla moderna mobilladdare är switchade och swictchat är av ondo. Så sannolikheten är stor att det är laddaren som är boven.
Om det är laddarna som är boven så måste det vara i kombination med nåt mer för
det funkar i lägenheten helt brusfritt med samma laddare.
Ska prova med en ferrit-kärna nästa gång jag är på brus landet.
Tack för svar!
det funkar i lägenheten helt brusfritt med samma laddare.
Ska prova med en ferrit-kärna nästa gång jag är på brus landet.
Tack för svar!
kan vara så att du har olika nivå på fm signalen, högre, eller närmare sändaren där det inte brusar
och lägre, längre bort från sändaren där man får brus
att delvis klä laddaren med aluminiumfolie är en lätt sak att prova
gärna en bit ut på kablen med
har man en ferrit , som jag brukar plocka på mig från skrotade saker så ha den på kablen innanför aluminiumfolien
helst precis innan folien slutar, prova runt lite så kanske man får lite olika resultat
och lägre, längre bort från sändaren där man får brus
att delvis klä laddaren med aluminiumfolie är en lätt sak att prova
gärna en bit ut på kablen med
har man en ferrit , som jag brukar plocka på mig från skrotade saker så ha den på kablen innanför aluminiumfolien
helst precis innan folien slutar, prova runt lite så kanske man får lite olika resultat
Switchade nätaggregat är himmelriket ända tills sånt här händer.
ALLT modärnt och elanslutet innehåller i princip alltid en switchare. Störningar från något annat kan ev. ledas in när Du testar olika laddare. Koppla ur allt annat genom att dra ut kontakten, standby har fortfarande en switchare igång.
WiFi i sig lär näppelige störa, men dess strömkälla både kan och gör det ofta. Så dra ut både den och ev. media converter.
WiFi i sig lär näppelige störa, men dess strömkälla både kan och gör det ofta. Så dra ut både den och ev. media converter.