2xmosfet vs triac för lågspänning växelström?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bithax

2xmosfet vs triac för lågspänning växelström?

Inlägg av bithax »

Så jag håller på med en litet kort för att kunna styra reläer kopplade till en märklintågbana. Och då vill jag styra dem med en esp32/arduino.

Så för att göra det så verkar man oftast använda en optotriac som är kopplad till grinden på en triac. Och sen har man nån varistor eller ”RC snubber” krets för att skydda triacen från strömspikar från reläet.

En alternativ lösning verkar dock vara att använda en fotovolatisk drivkrets typ TLP3906, och sen kopplar man den till två mosfets som är kopplade ”back 2 back”. Denna lösning borde då även fungera med DC.

Ser ni några nackdelar med den senare lösningen, förutom att den kanske kan hantera lägre spänning?

Och ja man kan köpa ett triac kort färdigt från t.ex electrokit eller Ali-express om man vill.
malman

Re: 2xmosfet vs triac för lågspänning växelström?

Inlägg av malman »

Ac eller Dc? (Edit... Ok läser.man rubriken också så stod det AC.. :oops: )
Spänning o ström? (För relä spolen)
Tolkar det som du vill vara galvaniskt isolerad med mcu'n från den manövrerade reläspänningen... (Räcker inte reläets isolation? Eller finms det inte kraft på mcu sidan att driva spolarna?)
bithax

Inlägg av bithax »

Har inte superbra koll på de där reläerna då de sitter innuti semaforer och växlar, men de är växelströmsreläer så jag bara utgår ifrån att det skulle fungera dåligt att försöka driva dem direkt med microkontrollern.

Om 19 volt ac går in i mikrokontrollern så blir den nog stekt så bra med isolering emellan tänker jag.

Alternativt skulle man kunna bygga allt med reläer, så man har 5 volt dc reläer som styrs av en bjt som kopplad till micro kontrollern. Och sen driver de sen växelströmmen.
malman

Inlägg av malman »

Halvledarreläer. (Ssr).? (Dvs mcu driver i princip en led)

Men frågan är vad som är viktigast... Billigast möjliga per kanal, enklast att realisera, osv...

Är lasterna anslutna till banans ac system dvs du har bara en tamp, som skall dras mot andra polen på ac systemet, eller har du båda tamparna från lasterna tillgängliga?

Antar att ssr är dyrast,.därefter triac och slutligen dubbel fet.. men är inte säker på de två sista....
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Ställ frågan till några av landets modelljärnvägsklubbar.
--
Det går väl att använda likström till växelströmsreläer !
24 volts växelströmsreläer brukar fungera med 12V likström.
--
Det omvända att driva likströmsreläer med växelström fungerar inte alltid på grund av järnförlusterna.
Senast redigerad av alexanderson 19 augusti 2026, 10:38:30, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det 19V växelspänning vi pratar om? Dvs klenspänning, inte nätspänning?
bithax

Inlägg av bithax »

Exakt. Det är klenspänning bakom en isolationstransformator som driver järnvägen. Det är det som är lite roligt, man kan leka med växelström utan att det blir farligt. Därför jag startade detta lilla projekt för att lära mig.
bithax

Inlägg av bithax »

alexanderson skrev: 18 augusti 2026, 12:50:05 Ställ frågan till några av landets modelljärnvägsklubbar.
--
Ja det är väl då bara att de är kopplade till nollan tror jag på växelspänningen inne i dehär komponenterna. Så om du ska ha en gemensam ”jord” där så blir det växelspänning i den.

Och så skulle man då behöva typ en boost converter för få 12 volt från microkontrollerns 5 volt.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

bithax skrev: 18 augusti 2026, 12:01:03 Så jag håller på med en litet kort för att kunna styra reläer kopplade till en märklintågbana. Och då vill jag styra dem med en esp32/arduino.

Så för att göra det så verkar man oftast använda en optotriac som är kopplad till grinden på en triac. Och sen har man nån varistor eller ”RC snubber” krets för att skydda triacen från strömspikar från reläet.

En alternativ lösning verkar dock vara att använda en fotovolatisk drivkrets typ TLP3906, och sen kopplar man den till två mosfets som är kopplade ”back 2 back”. Denna lösning borde då även fungera med DC.

Ser ni några nackdelar med den senare lösningen, förutom att den kanske kan hantera lägre spänning?

Och ja man kan köpa ett triac kort färdigt från t.ex electrokit eller Ali-express om man vill.
Varför inte köpa färdigt ?
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... Ni1be3A5ms

Dessa reläer finns 1 - 8 , alla drivbara från arduino.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

bithax skrev: 18 augusti 2026, 13:51:32
alexanderson skrev: 18 augusti 2026, 12:50:05 Ställ frågan till några av landets modelljärnvägsklubbar.
--
Ja det är väl då bara att de är kopplade till nollan tror jag på växelspänningen inne i dehär komponenterna. Så om du ska ha en gemensam ”jord” där så blir det växelspänning i den.

Och så skulle man då behöva typ en boost converter för få 12 volt från microkontrollerns 5 volt.
Vad menar du?
Du kan absolut ha gemensam nolla om du vill det.
En boost converter låter som en ordentlig omväg.
malman

Inlägg av malman »

Letat lite.. (mobil googlat i tv-soffan)
Om 1.2A täcker skulle följande SSR kunna funka : panasonic AQH3223, kostar under 20:- per kanal... Möjligen behöver man en fet för att driva led'en med typ 15ma... Om mcu'n inte orkat 15mA på många kanaler samtidigt.

Edit: Lämpligt med.snunber, se triaq, end of edit
Edit2: dessa ssr'er har integrerade triacs på utgången. Eoe

Behöver man ha mer.ström verkar ssr bli dyrt per kanal.. typ ett par hundringar... Då får man nog titta på diskreta lösningar...
Senast redigerad av malman 18 augusti 2026, 22:55:36, redigerad totalt 2 gånger.
malman

Inlägg av malman »

Triac variant
BT136-600E triac kostar en 10'a
MOC3021 opto med triac utgång typ en 5a

Edit: Behöver en snubber över triacen.. nåt hundratal ohm i serie med typ 100n. End of edit
Senast redigerad av malman 18 augusti 2026, 22:32:43, redigerad totalt 2 gånger.
malman

Inlägg av malman »

Fet-variant
2st IRFZ44N fet, a 25:- st
APV1121 Photovoltic coupler: 23:-
malman

Inlägg av malman »

Så priserna var bakofram... ;)
25 för liten ssr kanal, (1.2A)
15 för triac kanal (4A)
75 för fet varianten... (35A ish)

Sen tillkommer nåt enstaka motstånd mm.. ev snubber eller dioder. (Småpengar i sammanhanget...)
Senast redigerad av malman 18 augusti 2026, 22:56:40, redigerad totalt 1 gång.
malman

Inlägg av malman »

Så då är jag ifatt din huvudfråga.. (sorry för omvägen)
Vad skall man välja

Fördelar / nackdelar...??

Pris skillnader.. (även om det kanske går att finna billigare fetar med lägre strömtålighet.)

Visst spänningsfall i ssr och triac vatianten (någon volt) = värmeutveckling

Fet, något mer komplex i layout mm.

I övrigt får någon annan fylla i... :)
Skriv svar