Vilka sortimentlådor för komponenter?
Re: Vilka sortimentlådor för komponenter?
Vet inte om innermåtten på Helmer lådorna skulle kunna passa några enkla och billiga sortimentlådor på ett bra sätt.
Jag använder också fiskedragsboxar att ha komponenter i.
https://www.olssonsfiske.se/search?offset=24&q=Plano
Jag använder också fiskedragsboxar att ha komponenter i.
https://www.olssonsfiske.se/search?offset=24&q=Plano
Jag tror inte det finns någon universell lösning, one size does NOT fit all. Jag använder alla möjiga metoder beroende på vad som skall lagras.
Smartsore-lådor i olika storlekar, 18-facks sortimentlådor, Raaco-sortimentskåp, färdigköpta "SMD-sortiment" (både "böcker" och såna där SMD-boxar).
Jag håller inte heller med Marta, jag tycker sortimentlådor funkar utmärkt, visst, en ensam TO92 i ett fack är ju mycket luft men det kan jag leva med. Har en Excel-fil som innehållsförteckning så det går snabbt att hitta jämfört med att bläddra igenom en massa påsar. Med det sagt så har jag självklart också en låda med en massa påsar...
Smartsore-lådor i olika storlekar, 18-facks sortimentlådor, Raaco-sortimentskåp, färdigköpta "SMD-sortiment" (både "böcker" och såna där SMD-boxar).
Jag håller inte heller med Marta, jag tycker sortimentlådor funkar utmärkt, visst, en ensam TO92 i ett fack är ju mycket luft men det kan jag leva med. Har en Excel-fil som innehållsförteckning så det går snabbt att hitta jämfört med att bläddra igenom en massa påsar. Med det sagt så har jag självklart också en låda med en massa påsar...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Adam tycker Sortimo är världens bästa lådor. De är svenska.
Visste inte att de var/är svenska men när jag såg videon för ett tag sedan kollade jag upp priset - och där slutade det för min del.
Det är inte så lite jobb han lägger ner på de där skjutbara hyllorna Han har ju riktiga verktyg så för gemene man hade det tagit en bra stund att göra detsamma.
Det här med Just In Time, är det helt ute?
Man kan väl inte ha nytta av en sån mängd?
Jag menar, jag har resistorer och 100 nF kondensator som alltid går åt.
Resten köps när det behövs och så sparar jag det som blir över
och normalt aldrig används igen. Ligger i en låda eller påse.
Inser jag inte nödvändigtvis är ett föredöme i den här frågan.
Man kan väl inte ha nytta av en sån mängd?
Jag menar, jag har resistorer och 100 nF kondensator som alltid går åt.
Resten köps när det behövs och så sparar jag det som blir över
och normalt aldrig används igen. Ligger i en låda eller påse.
Inser jag inte nödvändigtvis är ett föredöme i den här frågan.
Jag skulle säga att >95% av mina komponenter inte är köpta till fullpris, och dom som är det så köper man ju ofta mer än man behöver, kanske av tvång för att minsta försäljningsmängd är tex 10.
Men de allra flesta av mina komponenter är införskaffade på andra sätt, mycket är gratis som jag räddat, annat köpt på surplus eller hela partier.
..Sen finns det en del som är från min ungdom, när jag faktiskt satt och lödde loss komponenter och sorterade upp, det händer förvisso fortfarande men nu är det mer enstaka
"rara" komponenter isåfall, på den tiden tömde jag alla korten helt, jag har en massa soterade begagnade resistorer tex, nåt jag aldrig skulle göra idag, men då på 80-talet
så hade man mycket tid, inga pengar och det var inte så lättilgängligt.
Men de allra flesta av mina komponenter är införskaffade på andra sätt, mycket är gratis som jag räddat, annat köpt på surplus eller hela partier.
..Sen finns det en del som är från min ungdom, när jag faktiskt satt och lödde loss komponenter och sorterade upp, det händer förvisso fortfarande men nu är det mer enstaka
"rara" komponenter isåfall, på den tiden tömde jag alla korten helt, jag har en massa soterade begagnade resistorer tex, nåt jag aldrig skulle göra idag, men då på 80-talet
så hade man mycket tid, inga pengar och det var inte så lättilgängligt.
"Just in time"
Funkar inte hos mig. Håller ofta på med äldre utrustning där det är ett stort problem att få tag på reservdelar och komponenter, Nu är väl kanske just det en del av det roliga, utmaningen..
I övrigt så tycker jag att det är otroligt skönt att bara plocka det man behöver när lusten faller på, om man vill bygga något eller reparera.
En beställning är oftast några dagar bort. Kanske ofta veckor till och med. Eller ett halvår letande.
Nu kommer man ändå inte undan, det tycks vara mer en lag, det spelar nästa ingen roll hur mycket lager man har, det saknas alltid något
Jag har en vän som också är elektronik och instrumentintresserad, han har gjort tvärtom, har gjort sig av med det mesta i komponentväg och köper det han behöver.
Smaken är som baken
Funkar inte hos mig. Håller ofta på med äldre utrustning där det är ett stort problem att få tag på reservdelar och komponenter, Nu är väl kanske just det en del av det roliga, utmaningen..
I övrigt så tycker jag att det är otroligt skönt att bara plocka det man behöver när lusten faller på, om man vill bygga något eller reparera.
En beställning är oftast några dagar bort. Kanske ofta veckor till och med. Eller ett halvår letande.
Nu kommer man ändå inte undan, det tycks vara mer en lag, det spelar nästa ingen roll hur mycket lager man har, det saknas alltid något
Jag har en vän som också är elektronik och instrumentintresserad, han har gjort tvärtom, har gjort sig av med det mesta i komponentväg och köper det han behöver.
Smaken är som baken
en hel del saker har jag i godislådor
har en kompis fru som jobbar i butik
och där fanns kom ofta lösgodiset i lådor , ca 4 liter
så lös saker i sådant, som kontakter kondingar opto o.s.v
läs skrymmande och bulk billigt
blir det för mycket i en delar man det i två
ex elektrolytkondingar i en och allt annat i en annan
om man inte har locken på kan man ju ha dom halvfyllda och stapla dom
fördel är att man kan sortera efterhand, mycket ligger i påsar , sådant som blev över för man köpte 10 men använde 6
när man letar efter någon halvledare, så kanske man sorterar samtidigt
tar fram två lådor, tar det med transistorer och delar upp det i lite olika områden
annars ytmonterat i biltemalådor
större saker i flyttkartonger
ex elprylar
har en kompis fru som jobbar i butik
och där fanns kom ofta lösgodiset i lådor , ca 4 liter
så lös saker i sådant, som kontakter kondingar opto o.s.v
läs skrymmande och bulk billigt
blir det för mycket i en delar man det i två
ex elektrolytkondingar i en och allt annat i en annan
om man inte har locken på kan man ju ha dom halvfyllda och stapla dom
fördel är att man kan sortera efterhand, mycket ligger i påsar , sådant som blev över för man köpte 10 men använde 6
när man letar efter någon halvledare, så kanske man sorterar samtidigt
tar fram två lådor, tar det med transistorer och delar upp det i lite olika områden
annars ytmonterat i biltemalådor
större saker i flyttkartonger
ex elprylar