Då fick jag svar. Men det var lite luddigt.
Fråga:
En diskussion har dykt upp där ett påstående görs att äldre, S-märkt, utrustning såsom förstärkare, bandspelare och radioapparater avsedd för 230V men med ojordad kontakt ej får användas utan att byggas om. Dvs, i äldre hem med ojordade uttag är detta OK att ansluta, men i modernare hem med endast jordade uttag får dessa ej anslutas utan att byggas om (kontaktdonen passar ej). Detta gäller även om ojordade grenuttag med europakontakt används, dvs, en platt europakontakt med en ojordad grendosa. Vilket gäller? Tacksam för svar.
Svar från Elsäkerhetsverket:
Det stämmer. De är svåra att få in i nya anläggningar med jordade uttag.
Om du byter stickkontakt på en produkt så räknas det som reparation om du inte byter skyddsklass. Om du byter skyddsklass skapar du en ny produkt. Skyddsklass är ojordad, dubbelisolerad, jordad med mera. Om du gör produkten från ojordad till dubbelisolerad har du bytt skyddsklass på lampan. Då har du tillverkat en ny produkt. Du ska veta vilka säkerhetskrav som ställs på produkten, kontrollera att den uppfyller kraven och intyga att den är säker genom att CE-märka den (CE-märka om du ska sälja den alltså).
Den platta europakontakten är dubbelisolerad och ska sakna jord, och kan anslutas i både gamla och nya uttag.
Så, om jag tolkar svaret rätt (ska verifiera detta med EV) är det OK att byta den ojordade runda kontakten mot en ojordad europakontakt. Jag har då endast reparerat utrustningen genom att byta den ojordade kontakten mot en ojordad.
Hade jag följt uppmaningarna i denna tråd genom att byta kontakten till en jordad samtidigt som jag anslutit jord inne i apparaten hade jag både skapat en ny produkt och bytt skyddsklass, med allt vad det innebär.