Få gammal rullbandspelare (ojordad) att fungera i jordade uttag

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Prins Valiant

Re: Få gammal rullbandspelare (ojordad) att fungera i jordade uttag

Inlägg av Prins Valiant »

mrfrenzy skrev: 5 augusti 2026, 19:20:37 Om stickproppen på en gammal ojordad apparat inte passar i ditt jordade uttag måste apparaten byggas om, antingen till jordad (med jordad stickpropp) eller dubbelisolerad (med europakontakt).

Det går inte göra utan invändig inspektion och evt åtgärd.
"Om stickproppen på en gammal ojordad apparat inte passar i ditt jordade uttag måste apparaten byggas om". Nu förutsätter jag att den som gör detta har tillräckliga kunskaper inför en eventuell ombyggnad. Jag tror att alla här är överens om att byta till jordad kontakt, ansluta fas och nolla som innan samt att skruva fast jorden till bandspelarens chassi av metall blir säkert. Är det tillåtet?

Skulle denna omkoppling strida mot några regler. Jag jämför med att exempelvis bygga, eller bygga om en egen lamparmatur i metall, det verkar tillåtet, så länge den används för eget bruk. Får ej säljas eller överlåtas till annan. Borde vara samma sak med bandspelaren. Vad gäller.
RoAd

Inlägg av RoAd »

SM0VDT skrev: 5 augusti 2026, 19:58:32 Får den gamla rullbandaren anslutas till icke jordat uttag?
Det finns ju trots allt bostäder med äldre el-anläggningar i drift.
Ja. Det borde framgått med kristallklar tydlighet om du läst tråden :)
RoAd

Inlägg av RoAd »

Prins Valiant skrev: 5 augusti 2026, 22:43:16
mrfrenzy skrev: 5 augusti 2026, 19:20:37 Om stickproppen på en gammal ojordad apparat inte passar i ditt jordade uttag måste apparaten byggas om, antingen till jordad (med jordad stickpropp) eller dubbelisolerad (med europakontakt).

"Om stickproppen på en gammal ojordad apparat inte passar i ditt jordade uttag måste apparaten byggas om". Nu förutsätter jag att den som gör detta har tillräckliga kunskaper inför en eventuell ombyggnad. Jag tror att alla här är överens om att byta till jordad kontakt, ansluta fas och nolla som innan samt att skruva fast jorden till bandspelarens chassi av metall blir säkert. Är det tillåtet?

Skulle denna omkoppling strida mot några regler. Jag jämför med att exempelvis bygga, eller bygga om en egen lamparmatur i metall, det verkar tillåtet, så länge den används för eget bruk. Får ej säljas eller överlåtas till annan. Borde vara samma sak med bandspelaren. Vad gäller.
Så länge du ser till att alla rörbara metalldelar på apparaten har kontakt med skyddsjord så borde det vara ok.

Det verkar dessutom som om TS apparat möjligtvis redan är förberedd för att skyddsjordas. Tror att ett par personer har föreslagit att det undersöks. Men det drunknade väl i bruset av diverse "adapterlösningar" eller jämförelser med veteranbilar.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Prins Valiant skrev: 5 augusti 2026, 22:43:16

Jag tror att alla här är överens om att byta till jordad kontakt, ansluta fas och nolla som innan samt att skruva fast jorden till bandspelarens chassi av metall blir säkert. Är det tillåtet?
Ja, så enkelt är det oftast med en förstärkare, lampa, brödrost, mangel etc.
Undantag som är svårare kan vara en gammal CRT-TV.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Behöver det inte vara, de är i stort sett alltid försedda med plast eller trähölje, inga åtkomliga metalldelar, ofta ett hett chassi, så de får inte jordas.
Så det borde inte vara några problem med att förse dem med ett europa-sladdställ, dvs ett med platt stickpropp.
Prins Valiant

Som svar på TomasL´s inlägg vill jag säga att visst var gamla rullbandspelare m.m. mestadels är inbyggda i trälåda. Men manövervred och spoltallrikar är oftast i metall, tonhuvuden m.m. är åtkomliga och monterade på det inre metallchassit. Så här måste det vara jordat chassi som gäller. ingen europa-sladdställ.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Mitt svar gäldenären gamla TV-apparater
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Mitt svar gäldenären gamla TV-apparater
Ja, det kan definitivt vara ett problem :)
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

Mickecarlsson skrev: 5 augusti 2026, 18:30:41 Har du en källa på det att en äldre, S-märkt rullbandspelare (eller radio/förstärkare) inte får användas utan att byggas om?
Jag har letat an bra stund om detta, men hittar ingenting som stöder ditt påstående.
Det finns idag ingen officiell källa vad jag känner till. Elsäkerhetsverket kommer närmast:
https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... -begagnat/
Om du köpt en lampa med ojordad stickpropp och vill använda den i ett jordat uttag behöver du först lämna den till ett elföretag som får bygga om den till jordad. Du får alltså inte bara byta sladd och stickpropp från ojordad till jordad.
Men det framgår redan av de gamla föreskrifterna som beskriver kraven för ojordade uttag
STEV-FS 1988:1 § 6 c
Vid lågspänd växelström med spänning överstigande vid direkt jordat system 75 V mellan en ledare och jord eller eljest 115 V mellan fasledarna skall utsatta delar med nedan angivna undantag skyddsjordas, i de fall då risk föreligger för samtidig beröring av utsatt del och ledande golv eller jordat föremål.

Undantag föreligger för utsatta delar i bostadsrum och därmed jämförliga torra rum med isolerande golv, där risken för samtidig beröring av utsatt del och jordat föremål är obetydlig, ävensom för så­dana ledningsmantlar som avses i § 25 (kuloledning).

Förklaring:
Skyddsjordning av utsatt del erfordras bl.a.
• i rum med ledande golv,
• i rum med isolerande golv, vars isolationsförmåga är eller kan bli starkt nedsatt genom väta eller kemiska ämnen,
• i rum med isolerande golv, där avsevärd risk finns för samtidig beröring av utsatt del och jordat föremål,
• i det fria, samt
• i kök där risk av i föreskriften angivet slag föreligger (§ 37 b).

Om kontorsmaskiner, symaskiner och liknande bruksföremål som ej är utförda med extra isolering uppställs inom räckhåll från varandra anses beröringsrisk föreligga även i torrt rum med isolerande golv. I sådana fall bör därför utsatta delar på samtliga bruksföremål skyddsjordas.
Och så kan vi ta upp ganska tidiga föreskrifter efter att skyddsjordning infördes, fortfarande allmänt tillgängliga:
https://www.elsakerhetsverket.se/global ... 1999-5.pdf
552 Installationsapparater och bruksföremål
552.1 Allmänt
Elektrisk materiel får inte vara av utförande klass 0.
Med andra ord, passar inte stickproppen, då är fel, något som måste åtgärdas för att kunna använda apparaten. Man ska kunna lita på att det är ok om stickproppen passar. Börjar man bryta mot denna enkla regel genom att fila på stickproppen så går det utför med allting.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Den var luddig :D och IMHO inte applicerbar i detta fall.

Så, jag skickade en fråga till Elsäkerhetsverket där jag frågade hur det är. Det lär ta ett tag, men när jag får svar postar jag det här
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Det är ju ingen skillnad på en bandare och den där lampan i elsäkerhetsverkets exempel.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Då fick jag svar. Men det var lite luddigt.
Fråga:
En diskussion har dykt upp där ett påstående görs att äldre, S-märkt, utrustning såsom förstärkare, bandspelare och radioapparater avsedd för 230V men med ojordad kontakt ej får användas utan att byggas om. Dvs, i äldre hem med ojordade uttag är detta OK att ansluta, men i modernare hem med endast jordade uttag får dessa ej anslutas utan att byggas om (kontaktdonen passar ej). Detta gäller även om ojordade grenuttag med europakontakt används, dvs, en platt europakontakt med en ojordad grendosa. Vilket gäller? Tacksam för svar.
Svar från Elsäkerhetsverket:
Det stämmer. De är svåra att få in i nya anläggningar med jordade uttag.

Om du byter stickkontakt på en produkt så räknas det som reparation om du inte byter skyddsklass. Om du byter skyddsklass skapar du en ny produkt. Skyddsklass är ojordad, dubbelisolerad, jordad med mera. Om du gör produkten från ojordad till dubbelisolerad har du bytt skyddsklass på lampan. Då har du tillverkat en ny produkt. Du ska veta vilka säkerhetskrav som ställs på produkten, kontrollera att den uppfyller kraven och intyga att den är säker genom att CE-märka den (CE-märka om du ska sälja den alltså).

Den platta europakontakten är dubbelisolerad och ska sakna jord, och kan anslutas i både gamla och nya uttag.
Så, om jag tolkar svaret rätt (ska verifiera detta med EV) är det OK att byta den ojordade runda kontakten mot en ojordad europakontakt. Jag har då endast reparerat utrustningen genom att byta den ojordade kontakten mot en ojordad.

Hade jag följt uppmaningarna i denna tråd genom att byta kontakten till en jordad samtidigt som jag anslutit jord inne i apparaten hade jag både skapat en ny produkt och bytt skyddsklass, med allt vad det innebär.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Nej du tolkar fel.
Om du byter från ojordad till dubbelisolerad stickpropp byter du skyddsklass och skapar en ny produkt.

Det är bara att byta en trasig stickpropp till en ny identisk man kan göra och bibehålla skyddsklassen.
Prins Valiant

Det har varit lärorikt, Bo.Siltberg med flera har fått mig förstå rent teknisk varför man rent säkerhetsmässigt inte skall eller får blanda ojordat med jordat i samma rum. Tillsammans har det kommit fram mycket om den historiska utvecklingen vid övergång till jordade vägguttag och produkter.
Sitter nu och tittar mig omkring i mitt vardagsrum med ett antal lampetter, en del ärvda, en del kopplade av mig för många år sedan. Mässingslampetter med sladdströmbrytare och fuskkontakt (ojordad). Där har jag t.o.m. bytt sladdar i en del p.g.a. åldrande, nya sockerbitar, och inte tänkt på att jorda dessa armaturer.

Har man gamla exempelvis stereoprodukter är det bättre att skaffa ett jordat sladdställ, jorda ordentligt i chassi (med nödvändig kunskap av elarbeten). Då kommer ju även husets jordfelsbrytare att hjälpa till med ökat personskydd.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Aahhhh, det hade jag missat att europakontakten är klass II. Man lär sig något nytt varje dag :D
Skriv svar