Hej!
Jag har två symaskinsmotorer, en riktigt gammal och en ny från Kina
Båda har dock samma problem att jag inte litar på elsäkerheten i pedalen.
Kinapedalen är av plåt och annars bättre än de i plast så jag skulle vilja behålla den, men inuti finns det nästan inget skydd mot kontaktblecken vilket gör att om tex fjädern går sönder eller gångjärn hoppar ur, etc riskerar pedalen att bli strömförande.
Den gamla pedalen är troligen säker men kablaget och reostaten och det har ju över 90 år på nacken (pedalen nästan 100), men jag skulle vilja behålla de fina originaldelarna på den.
Alltså behöver här få ned spänning till under 50V men jag kan inte ändra något på själva pedalen, vilket får mig att fundera över om det finns färdiga moduler från Kina med ingång för extern lågvoltspotentiometer som skulle kunna fungera för detta?
Har ni tips och förslag runt detta?
Gammal symasking ordna lågvolt till pedal?
- Mizzarrogh
- Mizzarrogh
Re: Gammal symasking ordna lågvolt till pedal?
Motorerna är vanliga kolborstmotorer, modell "från mormors tid" för 220V.
(den nya är i princip likadan inuti).
(den nya är i princip likadan inuti).
går väl att göra
frågan är om pedalerna funkar bra med lågspänning?
man skulle kunna ha en konstantströmsgenerator i lämplig spänning ström
kolla motståndet vid min max
säg att det är 100 ohm och 0 ohm
så kanske 0.1A ström skulle fungera
då får man 10-0v in på op , invertera, och köra någon lämplig motorstyrning eller bygg motorstyrningen själv
frågan är om pedalerna funkar bra med lågspänning?
man skulle kunna ha en konstantströmsgenerator i lämplig spänning ström
kolla motståndet vid min max
säg att det är 100 ohm och 0 ohm
så kanske 0.1A ström skulle fungera
då får man 10-0v in på op , invertera, och köra någon lämplig motorstyrning eller bygg motorstyrningen själv
- Mizzarrogh
Tackar!
Då verkar det som att jag tänker i rätta banor.
Edit, Funderar på att göra en wiki artikel sedan som är sökbar för folk som har samma fråga.

Då verkar det som att jag tänker i rätta banor.
Edit, Funderar på att göra en wiki artikel sedan som är sökbar för folk som har samma fråga.
Det viktigaste är att Du får bort spänningen mot jord, mycket viktigare än spänningen i själva pedalen. Jordning är vktigt. Den rörliga plattan skall anslutas med en bit RK eller fin kopparfläta. Ett metallgångjärn är inte tillräcklig jordförbindelse. Med rätt jordning överallt, pedal och motor, blir det säkert. Komplettera med en 10mA RCD så blir det ännu säkrare.
Någon som inte är elkunnig kan aldrig sätta ihop något som är säkert utifrån instruktioner. Förståelse är helt nödvändig om det skall bli bra.
Någon som inte är elkunnig kan aldrig sätta ihop något som är säkert utifrån instruktioner. Förståelse är helt nödvändig om det skall bli bra.
-
alexanderson
De gamla pedalerna var uppbyggda antingen med trådlindad reostat eller med kolmotstånd.
En fara är att de blir överhettade om det sker kortslutning i symaskinsmotorn.
_
Personsäkerheten kan lösas genom att alltid använda gummiskor då symaskinen användes.
En fara är att de blir överhettade om det sker kortslutning i symaskinsmotorn.
_
Personsäkerheten kan lösas genom att alltid använda gummiskor då symaskinen användes.