Vilket program för att navigera på sjön?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Vilket program för att navigera på sjön?

Inlägg av gvs »

Tjenixen!
Jag har tidigare navigerat på sjön med hjälp av Fugawi och en laptop. Har funkat bra, men datorn är ju lite stor.
Har därför köpt mig en Loox n100: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=104712

Den funkar kalas för navigering på väg. Har även lyckats lägga in en mediaspelare på den så jag kan se på film.. Lyckan är total! Saknar enbart funktionen för att navigera på sjön / i skogen. Behöver alltså tips på ett bra navigationsprogram som fungerar till Win CE. Det får gärna klara av sjökort i formatet BSB/kap då jag har en uppsättning av dessa.

/Gustav
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Har nästan, eller kanske inte alls, fått fart på Fugawi för pocket pc. Problemet verkar vara att det saknas ett gäng dll-filer. Inte så konstigt med tanke på att det är ett strippat OS i den. Vet någon om det går att klura ut vilka filer den kräver för att köra? Den säger nämligen inte det....
(jag vet att tråden ligger fel, men det är så jädra svårt att skilja på de två "övrigt"-kategorierna.)
/Gustav
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Fugawi funkar utmärkt med Pocket-PC
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Ja det var inte där problemet låg...
Problemet ligger i att vissa dll-filer saknas som normalt ska finnas i OS:et. Att dessa saknas beror på att enheten inte är gjort att köra annat än det förinstallerade sakerna på.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Sorry, missuppfattade vad du skrev :oops:
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Löste sig. Hittade en dependency checker så jag kunde se vilken fil som saknades.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Du fick alltså igång Fugawi på Loox N100 om jag fattat det rätt? Kan du köra både bsb sjökort och lantmäteriets rik format?
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Japp! Ett problem med RIK-formatet är att programmet som användas tillsammans med fugawi inte funkar så bra. Fugawi eller det programmet hänger sig oftast. Ibland lyckas den dock omvandla kartorna. Ska labba lite mer och återkommer och det blir bättre.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Hur får man navigatorn att starta upp fugawi istället för det ordinarie navigatorprogrammet? Har från det PC baserade fugawi fört över pocketpc-filer med framgång.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Antar att du har använt active-sync?

Tänkte skriva en längre guide om hur man gör för att få allt att funka + alla fallgropar, men inte nu på jobbet :) Snabbt förklarat så gör du så här:

Gå till http://www.gpspassion.com/forumsen/foru ... ORUM_ID=71 och leta upp trådarna om Loox n100, det finns två stycken på de två-tre första sidorna. En viktig sak att veta då man har lagt på den patch som gör att man kommer in i CE är att enheten slutar fungera som usb-disk i Windows. Inget problem i sig då man har active sync... Om allt skiter sig så den inte vill boota (hände mig...) så får man ladda på en ny ROM som man hämtar från Navigons hemsida.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Minns du vilken/vilka DLL filer som saknades för att köra fugawi?
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Note_prj.dll
storlek: 6656 byte. Observera att det finns flera versioner av filen, en som är på 7k som inte funkar.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Navigera på sjön?? Med program dessutom?? :)
Ska det vara nödvändigt? :mrgreen:

Det går säkert lika bra med selleri! :)
Senast redigerad av funkis 30 januari 2007, 01:52:20, redigerad totalt 1 gång.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Jag behövde även lägga till aygshell.dll på min. Har du lyckats konvertera de stora .RIK kartorna till PDAn? Har bara lyckats med de mindre (10MB). Kör man exvis röda kartan på 220MB så går det inte. Har på ett annat forum läst en förklaring att fugawi gör om RIK till BMP i ramminnet, innan det sparar ned det i FX4 format för PDAn. Det blir då en för stor fil för en normal dator att hantera.
Skriv svar