Få gammal rullbandspelare (ojordad) att fungera i jordade uttag
Re: Få gammal rullbandspelare (ojordad) att fungera i jordade uttag
Isolationstransformator är det enklaste (inte billigaste) sättet att lösa det på om du inte vill/kan utreda om apparaten går att skyddsjorda, och vill följa regelverket.
Här ett exempel på en sådan: https://www.conrad.se/sv/p/voltcraft-it ... 11606.html
Annars är det precis som du skriver. Lycka till.
Här ett exempel på en sådan: https://www.conrad.se/sv/p/voltcraft-it ... 11606.html
Annars är det precis som du skriver. Lycka till.
Nej, följdes regelverket så fanns det inget i rummet som var skyddsjordat. Hela idén (även om den var dålig och vi därför övergett den) var att rummet var isolerat mot jord. Så jo, att koppla in en apparat avsedd för det där isolerade rummet, i ett rum där det garanterat finns skyddsjord är farligare (och otillåtet).RogerJoensson skrev: ↑1 augusti 2026, 18:21:39Jag menade såklart förr där apparaten var avsedd att användas och konstruerad att användas. I uttag utan jord. Den är knappast farligare idag pga att man ansluter den till jordat uttag, om man använder jordfelsbrytare. Jordade värmeelement fanns vanligen i samma rum eller i den ojordade apparatens närhet...RoAd skrev: ↑1 augusti 2026, 14:30:48Det har aldrig varit tillåtet att ansluta en ojordad apparat i ett jordat uttag så jag vet inte vad du menar med förr.RogerJoensson skrev: ↑1 augusti 2026, 14:27:32 Det är väl inte farligare än det var förr? Särskilt inte om man använder jordfelsbrytare.
Jordfelsbrytare är som sagt inte ett sätt att kringå det, även om det såklart blir bättre.
Att något inte är tillåtet gör det inte per automatik farligt.
Som sagt, en tveksam idé, har förbjudits i nyinstallation, och är på intet sätt ett argument för att göra det ni tycker TS ska göra.
-
Prins Valiant
Det finns en annan aspekt i det hela att skyddsjorda stereoutrustning efteråt. Eftersom utrustningen på den tiden ej var jordad så brukade ofta förstärkaren ha en jordpunkt, skruv. Dit kopplade man chassi från exempelvis skivspelare via separat ledare. Så är det exempelvis på min Thorén-spelare. Just för att apparaterna skulle ha en gemensamt jordplan. Målet är att slippa brum och störningar.
Annars är det en uppenbar risk och möjlighet att det är de skärmade audiokablarna som ensamma jämnar ut jordplanen.
Så nu, rent teoretiskt, ifall någon välvilligt skulle koppla din bandspelares chassi till äkta jord ansluten till vägguttag, finns en möjlighet att ett jordfel i skivspelaren skulle ledas över till bandspelaren via förstärkaren genom skärmen i audiokablar.
Därför förordar jag fortsatt ojordad anslutning av bandspelaren till nätet via "fulkoppling" = exempelvis Europakontakt. Då är det även synligt för andra personer att apparaten är ojordad, och vad det innebär för eventuella risker.
Annars är det en uppenbar risk och möjlighet att det är de skärmade audiokablarna som ensamma jämnar ut jordplanen.
Så nu, rent teoretiskt, ifall någon välvilligt skulle koppla din bandspelares chassi till äkta jord ansluten till vägguttag, finns en möjlighet att ett jordfel i skivspelaren skulle ledas över till bandspelaren via förstärkaren genom skärmen i audiokablar.
Därför förordar jag fortsatt ojordad anslutning av bandspelaren till nätet via "fulkoppling" = exempelvis Europakontakt. Då är det även synligt för andra personer att apparaten är ojordad, och vad det innebär för eventuella risker.
-
RogerJoensson
@Road -Så i rum där man använde en bandspelare som inte var skyddsjordad fick inte förekomma värmelement med vattenburen värme (som ju vanligen är hyggligt hårt kopplad till just jord). Jaha. Tro det, den som vill.
Vattenburna element anses inte vara jordpotential, de är inte "hårt kopplade till jord", även om man kan tro det.
Ett vattenburet värmesystem är en synnerligen dålig jordanslutning.
Ett vattenburet värmesystem är en synnerligen dålig jordanslutning.
TomasL har redan svarat.RogerJoensson skrev: ↑2 augusti 2026, 11:46:28 @Road -Så i rum där man använde en bandspelare som inte var skyddsjordad fick inte förekomma värmelement med vattenburen värme (som ju vanligen är hyggligt hårt kopplad till just jord). Jaha. Tro det, den som vill.
Jag kan bara tillägga att jag flera gånger nu skrivit att den gamla tanken på isolerade rum är dålig och har slopats. Kan du förklara varför du fortsätter använda det som ett argument för att göra något ännu sämre?
Och att tänka på, Jord är egentligen inte jord, utan snarare är "jordledaren" ytterligare en N-ledare, eller tvärtom, beroende på hur man ser det.
I närmsta transformatorstation kopplas väl både nolla och skyddsjord till ett jordspett. Så jag skulle nog klassa den som "riktig jord" potentialmässigt.
Jo, men det fiunns ingen skyddsjord fram till centrallen, enbart en återledare/Neutralledare (PEN-ledare), de delas isär i den lokala elcentralen.
Numer är vattenledningen från kommunalt vatten inte stålrörledning utan av plast. Plast leder ström ganska dåligt, ja uselt.
-
Prins Valiant
Har vi inte kommit vääääldigt långt ifrån "Få gammal rullbandspelare (ojordad) att fungera i jordat uttag. 
ganska typiskt ef
men trådskaparen har fått en del fungerande tips att tänka på
jag hadde inte velat med att använda bandspelaren i vilket fall som helst
men trådskaparen har fått en del fungerande tips att tänka på
jag hadde inte velat med att använda bandspelaren i vilket fall som helst
-
Bo.Siltberg
All form av jord i ett gammalt isolerat rum med ojordade vägguttag är farlig. Jag tror nog att alla fattar det, eller??
Av någon outgrundlig anledning blundade man för vattenradiatorer förr, men som sagt, det var helt andra förutsättningar på den tiden.
Idag anser det vara ett allvarligt fel.
Av någon outgrundlig anledning blundade man för vattenradiatorer förr, men som sagt, det var helt andra förutsättningar på den tiden.
Idag anser det vara ett allvarligt fel.
-
Bo.Siltberg
Mina två råd kvarstår, isolertransformator eller servicefirma.leelnisse skrev: ↑1 augusti 2026, 22:58:57 Elskrotnissar är inte nödvändigtvis licenserade elektriker. Nåväl, i så fall verkar det alltså bara stå mellan att inte använda bandspelaren alls, och att använda den med fulkopplad adapter med eurokontakt, jordfelsbrytare och så hög riskmedvetenhet som möjligt.
Det är sant att man helst vill hitta en gammal erfaren servicetekniker som kan bedöma isolationen i transformatorn. Man vill inte ha 230 V i signalledningarna. Och även bedöma vad som händer om man jordar den. Det beror också på vad det är för variant av bandspelare, om den i grunden är avsedd att skyddsjordas. Det är ju bara primärsidan som behöver skyddsjord och den kan gå att lösa (=isolera), om man bedömer att transformatorns isolation mot sekundsidan är tillräcklig.
Eftersom den finns i jordat utförande, så skall det inte vara några problem att byta sladdstället till ett jordat.
Nätdelen skiljer sig mellan olika marknader, men i 99% av fallen är chassit och grundkonstruktionen samma.
Vilket jag också skrev i början av tråden.
Nätdelen skiljer sig mellan olika marknader, men i 99% av fallen är chassit och grundkonstruktionen samma.
Vilket jag också skrev i början av tråden.