Någon som provat tillverka rullskruvar (Roller Screws)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Sätt ytterligare en ring med v-spår utanför rullarna så får du ingen axiell belastning. Då behöver man bara ta upp radiella krafter och dessa borde vara ganska små.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Gör man rullarna av gängstång blir det inte alls noll rörelse. Det blir dubbla hastigheten jämfört med en vanlig mutter.
Och har man då rullar med noll stigning, sliter man ju rejält på gängstången.
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

MadModder: Så mycket tror jag inte att det sliter.
SKF gör ju faktiskt rullskruvar som har rullar med 0 i stigning.
Kolla på denna PDF. Sidan 6 Recirculating Roller Skrews.
http://skf.manager.nu/publication_files ... 246328.pdf
John Eriksson

Inlägg av John Eriksson »

Hej.
Rullar med samma stigning som gängstången borde väl innebära trotsd allt att man inte får någon utväxling alls då rullarna drivs av gängstången. Om rullarna hade en egen drivning med samma varvtal som gängstången så borde då utväxlingen på "bordet" bli 2/1= matning. Om man har rullar utan stigning så spelar det ingen roll om rullarna drivs av gängstången eller har egen drivning, matningen blir endast gängsrtångens stigning multiplicerat med gängstångens varvtal
Eller har jag fel? Ett problem eller krav som jag ser på en sådan konstruktion är att både rullar och gängstång borde väl vara slipat till rätt tolerans och ytfinich för att få en väl fungerande enhet.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Senast redigerad av John Eriksson 26 januari 2007, 19:57:42, redigerad totalt 1 gång.
John Eriksson

Hej .
Mja Efter ett helt ovetenskapligt test då jag provade att hålla två bultar ned samma gänga intill varandra med den gängade delen i ingerpp med varandra med skallarna från varandra. I detta läge mätte jag med ett elektroniskt skjutmått mellan skalle på ena och till ände på andra skruven. Märkte upp skallen på en och vred den ett varv och lät den andra "följa med" i varvet. Gjorde om samma mätning och fick ett resultrat på 2,21 mm. Satte på en mutter på skruven och gjorde samma typ av mätning, mätte upp 1,21 mm. Detta borde då innebära att man får en fördubbling av matningshastigheten när rullen drivs av gängstången. Detta borde då innebära att om rullarna har en egen drivning som har samma varvtal som gängstången så skulle matningen bli 4 ggr. Eller har jag fel igen.

Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Jag tror att du kan släppa teorierna kring rullar med stigning. Att bygga en skruv med rullar som har stigning blir alldeles för komplicerat.
Vad händer t.ex. om rullarna står still i ett halvt varv? Jo, du tappar possitionen helt (om det nu är en CNC man tänkt använda den till.)
Om en rulle med 0 i stigning står still händer ingenting förutom att det går lite tyngre att dra runt skruven.

Dessutom har du problemet som jag tog upp förut, nämligen om en av rullarna med stigning står still så får du vridande krafter i "muttern" och då låser sig nog alltihop.

Kort sagt, det går inte att bygga med rullar som har stigning om man inte förbinder dem med varandra med någon form av kugghjul. Detta kan man nog anse vara lite för avancerat för den normale hobbypularen.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Är det någon som vet vad "recirculating roller nuts" typen kostar? Är det upp-åt-väggarna-dyrt eller är det aldrig-i-livet-dyrt? Billigare eller dyrare än kulmutter?
John Eriksson

Hej.

Finns dessa "gängade" rullar med 0 i stigning att köpa någonstans. Hur stort är kravet på ytfinish på gängstång och rullar

Om det är ett krav att rullarna måste vara drivna av kugghjul i ett fall där rullarna har samma stignng som gängstången så kunde man väl tänka sig 4 st kuggremshjul med tillhörande kuggrenm samt ett spännhjul kanske fjäderbelastat, som även klämmer åt rullarna mot gängstången för att eliiminera glapp.

Senast redigerad av John Eriksson 28 januari 2007, 22:15:15, redigerad totalt 1 gång.
John Eriksson

John Eriksson skrev:Hej.

Finns dessa "gängade" rullar med 0 i stigning att köpa någonstans. Hur stort är kravet på ytfinish på gängstång och rullar

Om det är ett krav att rullarna måste vara drivna av kugghjul i ett fall där rullarna har samma stignng som gängstången så kunde man väl tänka sig 4 st kuggremshjul med tillhörande kuggrenm samt ett spännhjul kanske fjäderbelastat, som även klämmer åt rullarna mot gängstången för att eliiminera glapp.

Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kul med egencitering och inget mera. Den har jag inte sett förut. :D
Då får man iaf skylla sig själv om det blir felcitat, eller... :?
John Eriksson

Hej.

Egencitering eller ej, vad jag gjorde var att rätta till ett stavfel och då blev det på detta viset. Jag vet ej vad jag gjorde om jag kom åt någon tangent på tangentbordet eller ej.

Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Du kan ju tex trycka på X-et (Ta bort detta inlägg, eller nåt sånt).

Tar du bort ditt sista, så tar jag bort mitt, sen tar du bort det felaktiga/roliga. :)
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Jag tror du får stora svårigheter att hitta gängstång med 0 i stigning.
Men har man bara en svarv så ska det inte vara några problem att tillverka själv.
John Eriksson

Hej.

Som jag ser så bör det vara rätt så noga med att det blir rätt avstånd och profil på rullarna när det är noll stigning och då det är fråga om ett antal "ribbor" på en rulle så adderas det eventuella felet man får på varje säg att det blir 5 hundradels mm fel på varje ribba och det är 20 ribbor på en rulle så kommer den sista att hammna 1 mm fel.

Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Nu behöver man ju inte flytta varje "ribba" relativt den föregående utan använda absoluta positioner. På så vis får man inte det adderade fel att växa.
Sen kan man ju faktiskt kanske utnyttja att det är en liten skalskillnad mellan gängstången och rullarna eftersom man då kan få gängor som trycker åt ena hållet i ena änden av rullen och åt andra hållet i andra änden. Bara en liten fundering!
Tyvärr innebär det ju också att vissa gängor i mitten av rullarna inte trycker på någon sida.
Skriv svar