MIG-svets gastub

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Bug_x

Re: MIG-svets gastub

Inlägg av Bug_x »

Vill man ha Co2 så kan man köpa en adapter till Sodastermer flaskor, då finns gas överallt! :badgrin:

Eller en 10kg:s från Axfood / martin olsson, pantsystem på dessa.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det fanns (finns garanterat kvar) en brandfirma i Ystad som enligt info från folk då verkade sälja CO2 flaskor för svetning och när jag skulle svetsa med MIG för första gången för en 25 år sedan (eller vad det nu är) så var jag där och frågade om dom möjligtvis kunde ordna nån CO2 flaska för svetsning?

-Ja visst inga problem och vi har påfyllng med, räcker 40l?
-Eh.. det är privat så 10L räcker nog rätt länge, något ni har?
-Ok, ja absolut vi har mängder med flaskor, ett ögonblick så är jag tillbaka med en.
Och 1 min senare så hade jag en.

Har för mig att det kostade inkl gas och mätklocka en 1150:-, påfyllning kommer jag än i dag ihåg kostade 260:-. Så mao typ samma pris som för Argon på ebay, vilket jag har en flaska sedan 2 år tillbaka och lång ifrån slut då jag TIG:ar sällan men är även planerat för annat.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Fast det var mycket enklare för 20 år sen än idag.

Jag vet inte varför, men det är oerhört mycket färre som fyller kolsyresläckare idag jämfört med förr, då gjorde tex många brandstationer det.

Dock tycker jag mixgas är mycket bättre att svetsa med, och ja det är dyrare, men jag såg att senast jag bytte min flaska var 2022, så ett byte var fjärde år kan jag nog leva med..

Kommer nog behöva byta den innan celican är färdigsvetsad, är väl kanske 20% kvar i den nu..
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Aha, trodde faktiskt det var samma idag men nä saker har väl ändrats och nu när jag kollar så hittar jag inte stället. Det finns dock dom som håller på med brandgrejer på samma gata dock inget om för svets och dylikt, det finns det en ren svetsbutik för på samma gata som väl har priser därefter.

Jo mixgas har förstås en hel del fördelar, men då var det inget val på den tiden för då fanns inte ebay gas för småsummor.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jag har inga problem att fylla min tub hos den lokala brandserviceföretaget
Skriv svar