Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Allt som rör 3D-skrivare.
salle

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av salle »

Brukar jag ju göra 🤔, men nu nådde inte tanken fingret innan jag tryckte på KÖR
Tillagt: tror dom blir ännu bättre med två droppar resin på sig
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor

Inlägg av xrayspex »

IMG_2227.jpeg
En knapp i PETG till en styrspak. Tog några försök innan jag fick till den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
OeT

Inlägg av OeT »

En lamphuv till indikatorlampan på en Thörn T2 slip
Gjorde två varianter så får se vilken som blir bäst
Röd PETG

20260727_100942.jpg
20260727_100921.jpg
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Tredje handen?
Då och då behöver man en tredje hand. För lödning har jag en sådan där med två krokodilklämmor som kan hålla två kablar på plats. Vid t.ex. limning kan det behövas tvingar med lite olika dimensioner.
Jag hade laddat ned och 3D-printat en liten "tving" i några ex. Dels har dom hamnat "permanent" någonstans och dimensionerna stämde inte alltid.

Så jag caddade en med parameterstyrda mått. Så jag kan få t.ex. större greppvidd och större djup. För att slippa slicerns support i det gängade hålet så caddade jag support. Det var ändå lite svårt att få bort supporten på ett snyggt sätt. Innan jag skrev ut gjorde jag testutskrifter av gängen och av "skyddshuuven", som kläms på skruven. Caddat i OpenSCAD och printat i PLA på Ender 3.

Tredje hand
3e_hand.jpeg

Så här gjorde jag den caddade supporten. Den är 0,8 mm, utom intill gängen, där den ska kapas. Där är den 0,4 mm.

caddad_support.png

Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Fått ihop eller ska få ihop en adapter för att använda dewalt batterier , har redan dem och vill inte ha fler typer. Men har köpt en av Lidls slipmaskiner för motorsågskedjor, den är ju såklart batteridriven. Men jag varken vill eller orkar köra med fler varianter av batterier. Så enklare då att fixa en adapter.

Hittade en variant på nätet som såg bra ut så får bli att göra en sån.

Så det är ju inte någon egen design egentligen men har i alla fall skrivit ut den sjölv..

Tinmorry PETG-CF -filament. 255 grader på nozzle och 85 grader på bed. Körde mycket långsamt på 50mm/s för att få den snygg. Hade säkert kunnat ha kört på 100-150mm/s också men ville inte chansa. 50% infill, säkert onödigt mycket men men…

Måste säga att jag är riktigt nöjd med kvaliteten på utskriften. Den är snudd på perfekt. Lade till viss fuzzy på ytterväggarna men inte alls mycket. Blev superbra!

En av de finare utskrifterna jag gjort.

Nu kommer det stora problemet att hitta rätt stift inne i den så den fungerar att koppla ihop det sedan.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Snyggt, men vanlig svart PETG hade säkert fungerat lika bra med dom där tjocklekarna.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Tack!

Ja visst är det så, men det var den enda PETG jag hade hemma. Så varför inte!

Den vanliga PETG kommer med posten i morgon…. Nåväl, gick ju inte åt några mängder så helt ok ändå!

Ihopsatt, med stift och så. Fick rota lite i gömmor och annat, men till slut så! Fick slakta ett relä för att sno stiften från dem. Sedan blev det en fullösning att använda stifthylsor från kabelskor. Rejält modifierade dock. Men det gick ihop till slut! Mycket nöjd.

Och det viktigaste av allt… det fungerar!! Kände inte att det var så himla kritiskt med kabelskor och annat. En sak om det är en strömtörstig mutterdragare eller så, men nu drar kedjeslipen max 85 watt… så ja, inga större strömmar att tala om. Klart värt att lägga 250kr på den…

Kan meddela att efter ha testat slipen så fungerar den mycket bra, batteriet fungerar hur bra som helst. Inga bekymmer där. Ingen värme eller rök!

Slipen i sig , ja den fungerar bra också. Kedjan blev skarp. Inte den absolut bästa men absolut helt ok! Den sågar som den ska! Som ny!
Skriv svar