Projekt: återuppliva min gamla Toyota Celica GT

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Projekt: återuppliva min gamla Toyota Celica GT

Inlägg av Glenn »

Tänkte uppdatera lite med saker jag trodde jag skulle behöva göra, status på dessa och sen tillkomna saker.

Prio ett nu är ju att laga allt som krävs för besiktning, om bilen är körbar och besiktad är motivationen mycket större att göra
jobbiga saker som kamremsbyte osv. Därför hoppar jag över mer kosmetiska saker, eller kamrem/kylrelaterat just nu.

Köpa och byta generator

Köpt, monterad och färdig.

Köpa och byta batteri

Jag hade ett batteri i min ST205 som var samma storlek och som fick flytta hit. Färdigt.

Batterifästet var ihoprostat, mend et är fixat, ska bara målas och monteras.

Fixa bromsar

På gång, det uppstod ju ganska mycket extraproblem här, en trumma som fick kapas loss, en okhållare som var extremt ovillig att lossna osv, men
alla grejer som behövs är köpta och allt som ska loss är loss, återstår egentligen bara att måla och montera ihop.

Fixa handbromsen

..Kommer till detta, men det ser bra ut.

Laga/bygga avgassystem

Mja, det är väl mestadels klart, alla delar köpta, allt inmätt, fästena lagade, det enda problematiska nu är att en av pinnbultyarna på downpipen gick av.
Lite oklart hur jag ska lösa det, vi får se, i övrigt måste andra saker fixas innan jag kan montera på det och helsvetsa allt.

skruva ihop inredningen

Det blir det sista jag gör när allt annat är klart.

laga rosten i sidobalkarna, ev framvagnsbalk

Det är ju på gång som synes, ser inga direkta problem med det utom att det är tradigt att hålla på med, kommer att fungera.

Framvagnsbalkens lagning ser väldigt bra ut fortfarande så den får vara, om bilprovningen mot förmodan misstycker får jag göra om det.

byta vänster drivknut

Avvaktar med detta, men med mitt nya verktyg är det nog inga problem.

byta höger damask

Den är bytt, tyvärr uppdagades ju ett annat problem då, sprucken ABS-krans, detta måste fixas, jag har lite ideer, men
i värsta fall är inte en ny knut (med ABS-krans) så våldsamt dyr.

byta samtliga skivor och belägg
byta bromsvätskan
kontrollera och ev byta bromsrör
byta alla bromsslangar jag kan få tag i

Samtliga skivor och belägg och monteringssatser är inköpta, och skall monteras när allt annat runtomkring är klart.

Eftersom systemet är tomt på vätska nu iom att oken är loss så blir bromsvätskan bytt per automatik.

Bromsrören ser faktiskt bra ut, det ser ut som att dom är täckta i nån slags tjock plast, troligen därför dom klarat sig, men
jag ska kolla nogrannare och se om nåt behöver bytas.

Bromsslangar visade sej ju vara hopplöst, fram verkar bara original gå att få tag i, svindyra, och bak fick jag tag i en,
alla ser dock fina ut, inga sprickor eller nåt, så dom får vara, i alla fall fram. Beställer jag mer grejer och dom har
fått in även höger bak så beställer jag nog en sån och byter dessa, tyvärr ger det ofta följdfel, typ att man drar sönder bromsnipplar/rör.

gå igenom och renovera samtliga bromsok (byta packningar/kolvar/nipplar, göra rent, måla.)

Detta växte ju, dels var dom svåra att få isär, dels väldigt rostiga, dels fick jag fel delar (trodde jag iaf), men nu är alla isär
och hyfsat rena, dom ska helrenoveras och målas och sedan monteras.

gå igenom alla leder i bakvagnen (nån knakar)

Jag tror jag vet vilken, jag har köpt en ny bussning (ar..köpte även till andra sidan) men den sitter illa till, man måste ta ner tanken för att lossa den, ochd et är svårt på flera andra sätt, det får vänta.

Byta hjullager/ABS-krans höger bak

Vågar inte chansa på att det är den när det är såpass dyra grejer, och då jag upptäckte att höger framkransen var spräckt så avvaktar jag lite här..

byta framrutan (ful spricka, som iofs inte bilprovningen slår ner på)
laga rosten i rutkanten

Låg prio, bilen ska besiktas först, mend et borde göras, måste hitta nån glasverkstad som tillåter mej att jag först kör dit, dom lyfter ur rutan,
jag kör hem (utan ruta), lagar rosten, kör tillbaka och dom lägger i den nya rutan, fast på glasförsäkrningen.

Sen fel jag hittat under resans gång, jag tar bara upp enskilda saker, inte följdfel från annat som tagits upp löpande (som tex ABS-kransen)..

Läckage på kylare till växellåda

Detta är JOBBIGT, det verkar som att enbart bilar med LSD (diffbroms) från fabrik hade denna kylare, och typ ingen i europa valde till den svindyra diffbromsen,
UTOM i sverige som enda land där toyota sweden gjorde den till standard, detta gör att i alla EPC'er och liknande så finns den inte med.

Jag måste lyckas lösa detta på något sätt, tyvärr är alla rör, kopplingar och slangar i miserabelt skick och så fort man försöker ta isär går det sönder mer.

Kanske slutar med att jag får ta loss ALLT, och försöka få nån hyudralfirma att specialgöra nya rör/slangar ?

..Sen är nästa problem att jag inte vet vad det ska vara för olja i den, det står en liten plåt vid påfyllningen med en varning om att läsa manualen,
som jag inte har, så jag har ingen aning, och tror nån att det står nåt om olja för LSD i den engelska manualen där ingen köpte diffbroms ? nej.
Ska försöka hitta nån på toyota som vet, trots allt hade ju alla svensksålda bilar LSD/kylare, även om det var 32 år sen.

Detta är det jobbigaste problemet jag har just nu, bilen kan inte köras utan att detta fixas.

En fullösning är att köpa "loopröret" som bilar som inte har kylaren har och bara loopa förbi, OM jag får loss dom kopplingarna..

rosthål i bagaget

Råkade jag hitta när jag gjorde annat, stort som en gammal femkrona, inga problem, bara att svetsa igen, men låg prio.

Sönderrostad bränslepåfyllning

Ja, det var ju inte så kul, denna har orsakat mej mycket huvudvärk, men nu är den i alla fall loss och jag har en plan för reparation.

Tyvärr är fästet för avluftningsslangen på tanken bortrostat, måste lösa det med, men det fixar sej nog på nåt sätt.. får man bara bort det rostiga fästet
kan jag svetsa ihop en ny nippel. (originalet kostade 300:- men har utgått)

Jag tror nog jag löser detta.

Kylarfästen upphört att existera

Jag upptäckte ju att kylaren satt typ en decimeter för långt ner, detta visade sej bero på att kylaren står på två gummifötter, som i sin tur står på två
metallbyglar som är svetsade i "framramen".

Dessa är helt förintade, så borta att jag först inte fattade hur den suttit fast, men nu har jag sett lite bilder och det verkar som det är två "plåtskålar"
som samlar vatten och rostar bort..

Jag ska bara försöka få tag i tjock plåt (minst 2mm) eller ett bandjärn så bygger jag nya och svetsar direkt i framramen, inga större problem.

Detta måste ju dock fixas innan man kör med bilen, men den nya kylaren passar ju i samma hål sen när det blir aktuellt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ja, eftersom jag gjort klart allt strukturellt på vänstersidan tog jag en titt på högersidan.

Innan jag rörde nåt var det ju inget hål, allt såg bra ut på håll, men kollade man nära såg man rostbubblor
Redan då i våras testade jag ju att trycka där, och tryckte igenom fingrarna och orsakade detta..
1-finger.jpg
Efter att ha brutit med fingrarna i hålet blev det såhär..
2-brutit.jpg
3-brutit1.jpg
Suck..

Och från "insidan"
4-insidan.jpg
Jag satte kapen i bilen och kapade bort tills det var frisk plåt, det blev ju en del..
5-kap1.jpg
6-kap2.jpg
Som synes är det ännu värre än på andra sidan, men precis som där finns det ju frisk plåt att fästa i högre upp,
så jag kommer att få byta "balken" och "innerskelettet" även här, och sen ytterskinnet givetvis.

Jag började kapa till en 1,2mm plåt, men kände att jag inte hade lust att stå i garaget och bocka, så jag pausade det jobbet.

Istället så tittade jag på bakre vänstre ljuddämparfästet som var helt bortrostat som bekant..

Slipade lite för att se om det fanns nåt att fästa i..
7-faste.jpg
Och det fanns det ju, men jag såg ljus genom ett knappnålsstort hål, satte mejseln där och det var ett fint litet
rosthål upp i bagaget, bröt lite och det blev stort som typ en gammal femkrona.. Ganska märkligt, det är friskt runtom men just där så..
8-hal.jpg
Jaja, det är ju lätt att lägga igen senare, så det är lågprio, nu är det fästet..

Jag bockade till en spillplåtremsa i 1,2mm plåt och punktade fast det
9-faste.jpg
Sen svetsade jag fast den lilla biten som fanns kvar av det gamla fästet, pinnen som ska in i gummit.
10-komplett.jpg
Övervägde att förstärka lite då originalet nog varit en helpressad plåt, men efter att ha hängt på
dämparen så kändes det som att den satt riktigt bra, det är ju tre fästen trots allt.

Målade även kallgalv på allt efteråt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Sen kände jag att jag ville ta tag i handbromswirarna.

Jag försökte ju lossa dessa för länge sedan, och samtliga skruvar gick av, såväl i trummorna
som alla hängare, som fästena innan oket under bilen
1-oket.jpg
Efter mycket bökande lyckades jag borra ut den ena, vänster på bilden, höger sida på bilen, men vänster bakhjul (dom korsar)

Nu kämpade jag vidare och luckades först kapa den gamla skruven och sedan sätta ett körnslag med en autokörnare, och sen börja borra med en dubbhålsborr, sen borrade jag 5mm och så gängade jag båda soidorna till M6 med en gängtapp.
2-gangat.jpg
(Notera märkena i bilen efter chucken, det är trångt där under)

Sen bröt jag loss det sista fästet så båda wirarna var helt loss, finally. Jag använde min vanliga svetsmetod för att få loss den avdragna skruven ur wirehållaren med..
3-faste.jpg
Wireupphängarna var f.ö väldigt olika, det är sex stycken men fyra typer, vissa är bultade rätt in i karossen, där borrade jag och gängade, vissa sitter på nån fjösig metalltunga, där svetsade jag fast en mutter, dom två som satt fast på tankbanden var det svårt att göra så och jag ville inte värma för mycket så jag punktade fast skruvar och lagade med lite plåt..
4-tankband1.jpg
5-tankband.jpg
Nu kunde jag trä in de nya wirarna på plats, men vis av tidigare erfarenheter kollade jag att dom matchade först..
6-hoger.jpg
7-vanster.jpg
Inte identiska, men helt ok. Den ena var NK, med text på ryska, den andra var nåt okänt märke.

Trädde in den vänstra och skruvade fast i bromsskölden samt fäste upp hela vägen.
8-skold.jpg
Sen trädde jag in den högra och klämde fast dom i fördelningsoket, samt petade in dom i dess fästen, samt skruvade fast dom små plåtbitarna som pressar fast dom med mina nya skruvar i de nygängade hålen..
9-fordelning.jpg
Som synes är wirarna som sagt olika fabrikat och ser därför olika ut.

Otroligt skönt att ha det på plats i alla fall.

Det ska ju som synes egentligen sitta nån slags stänkplåt mellan wirarna och avgassystemet, denna har jag aldrig haft, och alla skruvarna är ju inte helt oväntat avdragna, jag har inte riktigt bestämt mej för om jag ska bygga en egen plåt eller ej, det som talar emot är att behöva borra och gänga fästen igen, i små tunna "öron" suck, eller så får jag lösa det på annat sätt.. jag får se.

Plockade fram de nya delarna och stålborstade rent de delarna som skulle återanvändas. Dessa tre hade jag ju räknat med, men märkligt
nog saknades även en fjäder i monteringskitet ? ..så den fick jag också återanvända, vilket förvisso inte var nåt problem då den var fräsch.
10-delar.jpg
Sen fick jag kämpa ett bra tag för att kränga på denna, man hade behövt tre händer..
11-arm.jpg
Sen det sedvanliga pilljobbet med att få ihop alla pinnar, fjädrar osv samtidigt, detta har jag ju gjort massor av gånger på många bilar man nog är det pilligt jämt, och de senaste 20 gångerna jag gjort det är det nog på saab som funkar lite annorlunda.

..Men tillslut så..
14-ihop.jpg
Här man man se den "fyrkantiga" fjädern jag fick återanvända..
12_detalj.jpg
Sen den stora dagen.. att trycka fast trumman/skivan igen :)

Jag tänkte ju måla skivan men till min stora förvåning var det redan gjort, mycket trevligt..
15-skiva.jpg
det enda jag gjorde var att torka rent fettet från trumman med bräkleen, valde att inte torka skivorna så dom inte ska rosta i onödan, måste komma ihåg att rengöra innan jag monterar oken..

..Sen var det bara att upprepa på andra sidan, det gick något fortare eftersom jag fått in snitsen nu..

Var nog lite mer nogrann när jag stålborstade här ?
16-delar.jpg
Men allt gick ihop och jag kunde montera även denna skiva/trumma.
17-klar.jpg
Yay!

Jag har inte justerat någonting i mekanismen, utan justeringarna är backade max eftersom både belägg och trummor är helt nya, dessutom har jag slackat justeringen vid spaken max också.

Trots detta så tar handbromsen rejält, men jag ska givetvis justera in den så den tar jämt och att inte spaken tar för högt senare, men då vill jag nog helst köra några mil och "bromsa in" backarna först.

Detta var roligt eftersom det egentligen är den första grejen jag slutför, ja utom generatorn då.

För övrigt, på sista bilden ser man även det tredje reparerade fästet på bakre ljuddämparen, och den fastpunktade V-bandskopplingen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jag tror att just rostig plåt är min akilleshäl för att ta mig an en riktig renovering.
Kanske är jag för petig och saknar talang, men jag blir aldrig nöjd och blir bara besviken.

Så stor eloge till dig som hittar rost och bara, jaha, då kapar vi till det blir friskt och lagar upp! :)

Grymt jobb!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag kan ju inte påstå att jag tycker det är kul att laga rost, iaf inte så här stora saker.

Nu var det ju otur/tur att jag inte upptäckte detta INNAN jag beställde en massa saker.

Men denna rostlagningen är ju "överkomlig", man kommer åt hyfsat, det fanns att fästa i, och det strukturella syns inte så väl.

Igår försökte jag bocka till "balken" till andra sidan (höger) och det gick väldigt dåligt, blev så irriterad att jag gav upp och gick in, och idag
började det regna när jag var ute så, vi får se.

Nu är min semester nästan slut också, så att få bilen besiktad i år verkar lite avlägset, jag kan nog få ihop rosten och bromsarna, även avgassystemet går nog att få ihop,
men den är det tankröret, växellådskylaren och diverse andra problem också.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Finns det ekonomiplåt att köpa?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nej, det enda som finns är trösklarna, men det är ju inte där det rostat utan längre bak, så jag skulle kunna få formen längst ner men inget annat.

Fanns skärmkanter med, men det visade sej vara universal som såg väldigt märkliga ut.

Skulle annars gärna köpa en skärmkant, höger bak ser jäklig ut och det är inte kul att bygga egna skärmkanter, när jag har gjort det har jag snittat upp plåt i tårtbitar och svetsat, svårt att få det bra,
har man riktiga grejer går det ju dock. (typ krymp/sträck-maskiner och kanske ett engelskt hjul)

Över huvud taget har bilen rostat lite märkligt, värst är ju där bak som fotona visar, sen vänster dörrnederkant och höger bak skärmkat, i övrigt är det inte så mycket rost, visst, allt under ser rostigt ut men knackar man så är det ju friskt iaf.

Idag tittade jag mer på det trasiga röret till växellådskylaren..

..Törs man köra induktionsvärmaren på nippeln fast den sitter i en slang tro ? Hmm.. tror jag tog nån bild på den.

Detta är egentligen största hindret till att få bilen körbar nu, jag har dessutom pumpat ur nån liter olja av "misstag" när jag roterat hjulen.. så jag måste klura ut vad det ska vara för olja i den med.
Skriv svar