MIG-svets gastub
Re: MIG-svets gastub
Ingen hake, jag köper där hela tiden. 1800 spänn eller lägre för 10 liter argon mix 200 bar. Jäpp.
Regulatorn behöver ha en annan gänga, den vi här normalt har för CO2. Finns regulatorer
för några hundra, eller köp paket med regulator.
Regulatorn behöver ha en annan gänga, den vi här normalt har för CO2. Finns regulatorer
för några hundra, eller köp paket med regulator.
- Klas-Kenny
Den enda riktiga haken är väl att de inte går att fylla på igen, utan man får slänga tuben när man är klar.
Men ja, det säger ju lite om marginalerna som finns på de vanliga utbytesflaskorna i Sverige.
Men ja, det säger ju lite om marginalerna som finns på de vanliga utbytesflaskorna i Sverige.
Man tar den till återvinningen, de har ett speciellt ställe för gastuber.
Man kanske kan fylla hos någon som har en stor tub?Klas-Kenny skrev: ↑16 juli 2026, 15:02:42 Den enda riktiga haken är väl att de inte går att fylla på igen
Anade att det var nåt sånt. De ser ut som vanliga flaskor, men det går (får?) alltså inte att fyllas?Klas-Kenny skrev: ↑16 juli 2026, 15:02:42 Den enda riktiga haken är väl att de inte går att fylla på igen, utan man får slänga tuben när man är klar.
Men ja, det säger ju lite om marginalerna som finns på de vanliga utbytesflaskorna i Sverige.![]()
Men för en hobbysvetsare så räcker 10 liter/200Bar typ 2h, antagligen flera år för mig.
- Klas-Kenny
Du kommer inte att hitta någon som vill fylla dem, även om det kanske går och man kanske får (jag vet inte). Alla gasföretag har sina egna utbytessystem med sina egna tuber.SeaGull skrev: ↑16 juli 2026, 17:28:14Anade att det var nåt sånt. De ser ut som vanliga flaskor, men det går (får?) alltså inte att fyllas?Klas-Kenny skrev: ↑16 juli 2026, 15:02:42 Den enda riktiga haken är väl att de inte går att fylla på igen, utan man får slänga tuben när man är klar.
Men ja, det säger ju lite om marginalerna som finns på de vanliga utbytesflaskorna i Sverige.![]()
Men för en hobbysvetsare så räcker 10 liter/200Bar typ 2h, antagligen flera år för mig.
Skulle vara om du har några väldigt bra kontakter någonstans. Eller som Säter är inne på, om man kan fylla dem från en större tub, om man känner någon som har (stora hyrestuber är i regel betydligt billigare att fylla/byta).
Kostnadsmässigt så betalar sig ofta en "vanlig" bytestub i längden, jag betalar ca 1000kr för att byta min 11L 200bar flaska med argonmix. Så varje förbrukad flaska blir ju ett antal hundralappar dyrare med dessa från Amazon.
Men gör man bara av med en flaska på flera år så går det kanske på ett ut under en livstid.
Man kan åka till kontinenten Tyskland, Polen osv. De fyller eller byter de gärna.
Tittade på det för en del år sedan.
3 st 20-liters flaskor gick väl jämt ut då.
Kostar en del att åka till Tyskland även lågsäsong.
Så nä, jag köper 10 liter numera och kastar.
Ändå billigare än den flaskan jag har i ett system här med inbyte.
3 st 20-liters flaskor gick väl jämt ut då.
Kostar en del att åka till Tyskland även lågsäsong.
Så nä, jag köper 10 liter numera och kastar.
Ändå billigare än den flaskan jag har i ett system här med inbyte.
När jag beställde min 10l 200bar argonflaska från polen så kostade flaska+gas+transport mindre än vad både aga/linde strandmöllan skulle ha för att FYLLA en motsvarande flaska.Klas-Kenny skrev: ↑16 juli 2026, 18:03:32 Kostnadsmässigt så betalar sig ofta en "vanlig" bytestub i längden, jag betalar ca 1000kr för att byta min 11L 200bar flaska med argonmix. Så varje förbrukad flaska blir ju ett antal hundralappar dyrare med dessa från Amazon.
Men gör man bara av med en flaska på flera år så går det kanske på ett ut under en livstid.![]()
Jag gav då 129 euro för den flaskan, det var då 1435 svenska kronor, med alla avgifter.
Aga ville då ha 1822kr för att fylla en ägd 10l/200bar, som då kostade flera tusenlappar att köpa.
Jula (strandmöllan) tar idag 1799 för att fylla en 8l 300bar flaska med argon, vet inte hur mycket det motsvarar jämfört med 10l/200bar men 10/200 borde väl vara något mindre ?
Jag betalade senast 925kr för att fylla min (ägda) 5l "AGA-femma" med mison, det är 5l/200bar, om polackerna tar 1435:- för 10l/200 bar fortfarande så lutar det nästan åt att köpa den istället för att fylla min,
man brukar kunna få en tusenlapp för dom begagnade också om man vill sälja den.
Det är ju uppenbart att det råder nåt slags oligopol på gas i sverige, det är extrema priser.
VIll minnas att någon hade kollat upp vad dte kostade att fylla dessa 10l/200bar flaskor i polen, och det var typ 350:- eller nåt.. så marginalerna i sverige är riktigt riktigt feta.
Säljaren jag köpte av på ebay finns f.ö kvar: https://www.ebay.com/itm/236002652340
Fortfarande 129 euro, alltså 1418:- fraktat och klart idag, det var argon då, men dom har även andra gaser, tex mixgas för MAG.
https://www.ebay.com/itm/236398305095
Samma pris för den.
Tyvärr inte acetylen som jag skulle vilja ha till min gassvets..
Fortfarande 129 euro, alltså 1418:- fraktat och klart idag, det var argon då, men dom har även andra gaser, tex mixgas för MAG.
https://www.ebay.com/itm/236398305095
Samma pris för den.
Tyvärr inte acetylen som jag skulle vilja ha till min gassvets..
Beställde en på Amazon.se. 8 liter, med klockor, borde räcka till 3h svetsning, livet ut alltså. 
Då jag behövda en svensk flaska i sinom tid, hittade jag en CO² eldsläckare gratis. Jag använder bara CO² så jag fick bytt kranen till en svetstyp (utan stigrör & tål fler öppningar), flaskan blev testat och fylld. Mener det gick på 800.
Sedan kostade en fyllning runt 350.
Sedan kostade en fyllning runt 350.