Gravity Wars - Amiga

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Gravity Wars - Amiga

Inlägg av GeekJoan »

I min ungdom så brukade jag och polaren spela ett relativt enkelt spel på Amigan som hette Gravity Wars. Då fick man skriva in vinkelkordinater.
gravity_wars_amiga.webp
Ikväll gjorde jag "samma" spel, eller i allafall en början på det. https://geekjoan.com/gravity.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Gravity Wars - Amiga

Inlägg av AndLi »

Trycker man på restart, så blir det restart varje gång man trycker på space efteråt.

Musstödet behöver lite jobb för att vara funktionellt i 2 player mode, man borde rita ut ett kors var ens förra siktpunkt var så man lätt kan komma tillbaka till samma och ändra den lite lagom.

Det kontrolleras inte att det går att träffa motståndaren när en bana är framslumpad va? Ibland hamnar de inne i planeter...
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Restart buggen har jag också märkt, men om man klickar i "rymden" så är man på banan igen.
Musstödet, det är därför det är vinkelmätare där.
Nope, ingen sån kontroll görs. Än.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jag kom bara ihåg vinklarna, skall väl inte vara för enkelt heller kanske. Märkte sedan att det bara med någon grads fel kunde räcka för att det inte skulle träffa ibland, känsligt.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Svårspelat i mobilen 🤣 (och lätt eftersom skeppen hamnar väldigt nära varandra)

Borde inte musklick över knapparna kunna gå att filtrera bort från siktnings koden. Det borde räcka för att bli spelbart i mobilen...
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Lyckas skepp 1 skjuta ner skepp 2 står det att skepp 2 vinner. :D

Och vice versa.
H.O

Inlägg av H.O »

Gravity Wars hade jag aldrig hört talas om men tråden fick mig att minnas Amiga-spelet Gravity Force som vi spelade mycket. Så pass mycket att en klasskompis till mig tänkte att en uppföljare vore på sin plats. Sagt och gjort, han (Jens) (och en annan vän till honom (Jan)) skrev uppföljaren som sedermera (1995) hamnade på förstasidan av tidningen Amiga Power och (tydligen) blev rankat som det näst bästa Amiga-spelet någonsin.

Kul att de gamla klassikerna lever kvar! :tumupp:
Skriv svar