Husqvarna Automower 315 felsökning
Husqvarna Automower 315 felsökning
Har en Husqvarna Automower 315 från 2020, den hittar inte in i laddstationen, utan den går 10cm till vänster om stationen, nästa gång kan det vara 25cm, jag har bytt batteri (den stannade för tomt batteri) så jag trodde det var därför den inte kom in i laddaren som blinkar rött.
Jag har mätt upp slingan och guidelinan i gräsmattan, den är bra, har inte flyttat guideslingan, och även mätt upp antennkabel under laddstn de värdena var bra med, men jag bytte trådarna ändå.
När jag bytte trådarna, så såg jag att det var skador på kretskortet, kan det räcka att byta de tre komponenterna som ser skadade ut, och vad är det och vilka värden är det på dom.
(Har inga bättre bilder ) Laddstn är hopskruvad och klipparen är ute och kör nu, men jag får haffa den när den ska gå in i laddstationen och ställa in den manuellt.
Jag har mätt upp slingan och guidelinan i gräsmattan, den är bra, har inte flyttat guideslingan, och även mätt upp antennkabel under laddstn de värdena var bra med, men jag bytte trådarna ändå.
När jag bytte trådarna, så såg jag att det var skador på kretskortet, kan det räcka att byta de tre komponenterna som ser skadade ut, och vad är det och vilka värden är det på dom.
(Har inga bättre bilder ) Laddstn är hopskruvad och klipparen är ute och kör nu, men jag får haffa den när den ska gå in i laddstationen och ställa in den manuellt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Husqvarna Automower 315 felsökning
Motstånden är 2.2KΩ.
Verkar vara en mosfet. Skrapa av lacken för att se vad det är för modell.
Verkar vara en mosfet. Skrapa av lacken för att se vad det är för modell.
Tack för svar så långt, jag har monterat ihop det igen, kan ev plocka isär i morgon igen och skrapa bort lacken, tror du att det räcker att byta de tre komponenterna, eller finns det mer som måste bytas ? (Tar det självklart inte som ett löfte att det bara är de tre om du tror att det räcker att byta de komponenterna)
TROR inte att det är åska, det fanns ett antal myror i närheten, så det kanske är myrrelaterat.
Har ev ett annat kort på gång, även det defekt, men det går ju att testa att byta komponenterna om de ser hela ut.
TROR inte att det är åska, det fanns ett antal myror i närheten, så det kanske är myrrelaterat.
Har ev ett annat kort på gång, även det defekt, men det går ju att testa att byta komponenterna om de ser hela ut.
Jag hade börjat med att försöka göra lite rent så det går att se lite bättre hur det ser ut. Inte säkert att något måste bytas, det kanske bara är lödning(ar) som släppt. Varken mosfet eller resistorer ser uppenbart trasiga ut.
Det där ser ju mer fuktskadat ut, titta på oxiden på benen på den vita kontakten på samma sida.
Kortet ser ut som det är skyddslackat men dom har ju missat överallt.
Rengör, löd om misstänkta punkter, prova, lacka om kortet om det fungerar.
Kortet ser ut som det är skyddslackat men dom har ju missat överallt.
Rengör, löd om misstänkta punkter, prova, lacka om kortet om det fungerar.
Det fanns även lite myror inne på kortet om jag minns rätt
Varmt å gott å torrt.
Har kommit fram till att det är kortet i laddstationen som bråkar, någon som har ett helt kort att sälja billigt, jag ska göra lite mätningar och se om det går att komma fram till vad det är som är fel.
Har kommit fram till att det är kortet i laddstationen som bråkar, någon som har ett helt kort att sälja billigt, jag ska göra lite mätningar och se om det går att komma fram till vad det är som är fel.
Ett nytt kort är väl inte så blodigt dyrt, kan väl vara värt en slant att slippa gräsklippning
https://www.gplshop.se/sv/kretskort-lad ... 5x405x415x
Eller kolla efter en begagnad laddstation...
https://www.gplshop.se/sv/kretskort-lad ... 5x405x415x
Eller kolla efter en begagnad laddstation...
Innan du byter ut hela kortet, ska du inte testa att löda om det som ser risigt ut. Det är mer än en minimal chans att det är det enda som behövs.
Vad jag kan se, är det en vanlig fuktskada. De brukar inte nödvändigtvis bränna komponenter - men motstånder o kondingar kan skadas.
Området rensas, lödmasken/lacken kan behöva rensas bort och anslutningar ska verifieras.
Men om reparationen går bra ska kretskortet skyddas bättre mot fukt.
Såklart en GOD lack - men även en genomgång och evt. ett 'inre tak' som skydd om det kommer uppifrån.
Området rensas, lödmasken/lacken kan behöva rensas bort och anslutningar ska verifieras.
Men om reparationen går bra ska kretskortet skyddas bättre mot fukt.
Såklart en GOD lack - men även en genomgång och evt. ett 'inre tak' som skydd om det kommer uppifrån.
Skogen: Håller med om att det inte är så dyrt, men då detta är ett elektronikforum, så måste jag ju börja med frågan hur det repareras 
RoAd: Mäta och löda om, ska se om kroppen orkar med det idag
Icecap: Tror det är nedkanten på kortet som är skadat, det fanns även lite myror där, jag ska rengöra, löda och mäta.
RoAd: Mäta och löda om, ska se om kroppen orkar med det idag
Icecap: Tror det är nedkanten på kortet som är skadat, det fanns även lite myror där, jag ska rengöra, löda och mäta.
Vi hade ett ca 2 år gammalt skymningsrelä, som pajade, som satt i garaget. När jag monterade bort det, hittade jag myror inuti, hundratals.
Förmodligen är det litet varmare inne i reläet, och kanske någon doft som lockar dem. De gjorde väl överslag, det var 230 Volt i det reläet.
Se länk:
viewtopic.php?p=1645394&hilit=finder+myror#p1645394
Förmodligen är det litet varmare inne i reläet, och kanske någon doft som lockar dem. De gjorde väl överslag, det var 230 Volt i det reläet.
Se länk:
viewtopic.php?p=1645394&hilit=finder+myror#p1645394
Senast redigerad av Haralt 16 juli 2026, 15:23:55, redigerad totalt 2 gånger.
Har haft två st gamla strömbrytare (70-tal) som slutat fungera, när jag har bytt dom, så har jag sett att det var en spindel i varje strömbrytare som blivit ihjälklämda i kontaktblecken
Har hållt på en stund med klipparen nu, och jag och Chatgpt har fått fram detta:
Det gör att vi nu även kan bocka av shuntmotstånden.
Nu börjar misstankarna bli väldigt koncentrerade
Vi har i princip kontrollerat:
Nätdel
5 V-regulator
Begränsningsslinga
Guide
Intern antenn
Shuntmotstånd
MOSFET:ar verkar inte kortslutna
Det som återstår är framför allt:
gate-drivkretsen,
en operationsförstärkare/komparator som mäter slingström,
eller mikrokontrollerns I/O.
De går tyvärr inte att verifiera med en vanlig multimeter.
Det gör att vi nu även kan bocka av shuntmotstånden.
Nu börjar misstankarna bli väldigt koncentrerade
Vi har i princip kontrollerat:
Det som återstår är framför allt:
gate-drivkretsen,
en operationsförstärkare/komparator som mäter slingström,
eller mikrokontrollerns I/O.
De går tyvärr inte att verifiera med en vanlig multimeter.