dator uppför sig konstigt, mjukvara eller hårdvara?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tomasb

dator uppför sig konstigt, mjukvara eller hårdvara?

Inlägg av tomasb »

Hej,
brukar var tredje/fjärde år köpa ett antal moderkort av samma sort när de är prisvärda för att bygga ihop datorer till mig själv och barnen. Har senaste 20 åren nästan bara använt msi då de varit prisvärda, bra dokumentation och enkelt att hitta drivrutiner med mera. Senaste bygget har dock spökat på ett sätt jag inte varit med om tidigare.

Kortet är ett MSI PRO B760M-P
https://www.msi.com/Motherboard/pro-b76 ... ort#driver
Det som bråkar är så här långt bara ljudrelaterat. Har på flera datorer i jobbsammanhang efter covid undvikit headset och använder istället en analog enkel mygga från röde jag kopplat in via 3.5 tum samt en soundbar från creative som högtalare via usb. Har inte haft några problem senaste 3 åren med denna setup på 3 olika datorer på 3 olika platser. Nu på den nya vägrar den analoga micken fungera, dör så fort jag kopplat in den, ser att jag kan säga något ca 2 sekunder och stapeln rör sig, sen går den ner till 0 och mottagaren hör inte längre något. Använder just nu micken i webbkameran via usb, den funkar utan problem. Soundbaren som använde usb kunde plötsligt slå av sig, eventuellt främst när det matas ljud till den men har inte hittat något tydligt mönster. Bytte till 3.5 tum där och då funkar den för det mesta men ibland slocknar den bara, ofta mitt i ett samtal. Har uppgraderat bios, laddat ner alla drivrutiner jag kan hitta på länken, ingen skillnad. Någon som varit med om något liknande och har några ideer? Har jag bara lyckats skapa någon kortslutning i monteringen? Tänkte testa att bygga en till dator inom kort och se om det blir någon skillnad men bra att ha lite mer att gå på redan innan.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: dator uppför sig konstigt, mjukvara eller hårdvara?

Inlägg av mrfrenzy »

Finns det något program där man kan välja om uttaget ska vara mic eller line in/ut?

Ibland är det någon sorts avkänning baserat på impedansen.
tomasb

Inlägg av tomasb »

Hej, det brukar dyka upp någon standardfråga från realtec eller liknande på mina tidigare datorer men har inte sett något sådant. Den delen brukar ju vara sammanslagen med drivrutinen. Men eftersom ljudet på soundbaren går via usb känns det ju märkligare, då är det inte analogt utan digitalt. Sen blir det ju samma sak analogt eller liknande. Går det testa på något smidigt sätt utan mätinstrument?
hawkan

Inlägg av hawkan »

Är det Windows så finns ju i kontrollpanelen lite inställningar och val
men där har du kanske redan varit.
Skärmbild 2026-07-15 092942.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tomasb

Inlägg av tomasb »

Jo precis, har gjort vad jag kunnat utifrån den erfarenhet jag har av 20 års datorbyggande men aldrig varit med om något liknande. Antingen brukar det funka eller inte alls, när det slutar efter ett tag utan tydligt mönster vet jag inte var jag ska börja. Är det någon form av kortslutning eller finns det någon annan förklaring. Verkar ju finnas en del smarta strömsparar saker i bios men det borde inte påverkar analogt ljud tycker jag. Nu strömförsörjer jag högtalaren separat bara för att testa, har tidigare aldrig på någon dator varit problem att köra den direkt på usb-c men nu funkar den inte ens med analog anslutning.
ASEA

Inlägg av ASEA »

Hur ser det ut i enhetshanteraren?
hawkan

Inlägg av hawkan »

En snabb googling ger att det finns versioner av bios som gett problem med realtek ljud.
tomasb

Inlägg av tomasb »

Bild

inga konstigheter, däremot verkar moderkortet har något jag inte sett förut, en bit ner står det om audio boost och isolated audio jacks med mera
https://www.msi.com/Motherboard/pro-b760m-p/Overview

Bild
tomasb

Inlägg av tomasb »

jag hade default bios från när jag köpte korten för något år sedan vilket verkar vara ett av de första, har uppgraderat till det senaste, ingen märkbar skillnad
ASEA

Inlägg av ASEA »

Är det WIN 11?
Hur ser det ut under inställningar/system/ljud/utdata?
Vad har du för val där och är de aktiverade?
Du kan bifoga bilder direkt i tråden under bilagor!

Så här ser det ut vid den dator jag sitter vid just nu som referens. WIN 11. Klicka på bilden för att få den större..
Skärmbild 2026-07-15 164836.png

Jag har varit med om att viss hårdvara per default varit avaktiverade i bios. Vilket är lurigt om det är sånt man förväntar sej att det bara ska funka ur boxen.
I enhetshanteraren kan man kolla efter dolda enheter, alltså sånt som finns men som inte blivit aktiverat.
I enhetshantaren under visa, "visa dolda enheter".
Skärmbild 2026-07-15 175953.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
tomasb

Inlägg av tomasb »

micken dyker upp men när jag pratar rör sig inte indikatorn för att den tar emot ljud, det gör den däremot om jag byter till webbkamerans ljud
https://www.pasteboard.co/BwaC7JwmTAQ1.png

visar nu även dolda
https://www.pasteboard.co/-NAl3Vzh-hQi.png
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Och ingen konflikt med någon annan ljudprogramvara?
ASEA

Inlägg av ASEA »

Det ser ut som du har ett flertal utdataenheter i enhetshanteraren som inte syns i ljudfliken (inställningar/system/ljud...)
Prova att lägga till "ny utdata enhet" och se vad du får upp för nåt....

Längre ner på sidan under avancerat så har du datorns egen ljudfelsökare, har du provat att köra denna?

Vad står det i fliken "Ljud-, video- och spelenheter" i enhetshanteraren?

Har datorn varit omstartad sedan första installation?
Uppkopplad mot internet?
Vissa konflikter/problem löser sej själv ibland efter några omstarter när datorn fått dra ner rätt uppdateringar och fått ordning på installationen.

Eftersom du verkar har lite mer avancerade ljudalternativ på detta moderkort så har du troligtvis några val i BIOS för detta, har du varit inne och kikat? Står det nåt i manualen om det?
Skriv svar