Göra om 3d skrivare till pen plotter

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Göra om 3d skrivare till pen plotter

Inlägg av GeekJoan »

Jag har flera skrivare som jag inte använder längre, så jag tänkte göra om en av dem till en pen plotter.
Hittade inget bra program som löste just denna uppgiften, så jag försökte mig på det hela själv. Först försökte jag göra bild till vektorgrafik, men det blev aldrig lika bra som om man använde tex Corel Draw eller Illustrator. Så den ideen fick gå i papperskorgen.
Så då började jag bygga på ett verktyg som kan ta en vektoriserad bild och göra skuggningar av olika färger.
pen1.png
Val av skuggning. Exportera SVG.
pen2.png
För att hålla isär grejerna så fick det bli två olika verktyg, så här är själva CAM delen. Exporterar ut till g-kod. Kan ta en stund om det är många långa banor. Tex om man använder skuggningen Klotter, det är en enda lång kurva. Så ta det försiktigt.
pen3.png
Testade att ladda in min exporterade g-kod i nått verktyg jag hitta på nätet för att se om det funkar, och det verkar det göra.
pen4.png
MEN, jag har semester nu och har inte möjlighet att testa vad som händer om man kastar det här på en 3d-skrivare. Är det någon som har lust att testa. G-koden ska inte innehålla något om värme eller matning av filament, så den ska bara köra i "luften".
Här är mina två verktyg: https://geekjoan.com/penplotter.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Re: Göra om 3d skrivare till pen plotter

Inlägg av GeekJoan »

Lade till en g-kod simulator. Den är lite i alpha stadiet, så ha lite översyn med detta...
Skriv svar