Gamla datorer. Diskussionstråd.
Re: Gamla datorer. Diskussionstråd.
DASK var ursprungligen tänkt som en ren kopia på BESK, men gjordes istället kompatibel med en annan svensk dator, SMIL. Men dessa ska vara rätt lika i arkitekturen.
Verkar även som SARA fick en hel del andra hårdvaruförbättringar.
Facit EDB som också blev klar 1957, ska dock vara ren en kopia på BESK.
https://www.brukskultur.se/uploadedFiles/81_data.pdf
Verkar även som SARA fick en hel del andra hårdvaruförbättringar.
Facit EDB som också blev klar 1957, ska dock vara ren en kopia på BESK.
https://www.brukskultur.se/uploadedFiles/81_data.pdf
När jag gick gymnasiet i mitten på -80-talet läste vi UNIX. Det är väl ett väldigt tidigt operativsystem? Vi hade boken Till kärnan av UNIX

Det är ju ett antal OS som är/var UNIX<tm>.
De jag har använt är Solaris och IRIX, ja och väldigt lite HP-UX och AMIX också.
Jag har f.ö en annan bok från studentlitteratur som heter "UNIX och X från början" som är väldigt rolig då allt är översatt till svenska.. "X server" blir "X-betjänt" osv
De jag har använt är Solaris och IRIX, ja och väldigt lite HP-UX och AMIX också.
Jag har f.ö en annan bok från studentlitteratur som heter "UNIX och X från början" som är väldigt rolig då allt är översatt till svenska.. "X server" blir "X-betjänt" osv
- anders_bzn
- Kontakt:
UNIX utvecklades ju av Ken Thompson på PDP-7, så ja. Det körde även på PDP-9.
- anders_bzn
- Kontakt:
- Mizzarrogh
Håller på att sammanställa material, men jag tänkte hinta om att det snart kommer en liten uppdatering i WGMATIC tråden, då jag nu fått klartecken att visa bilderna här samt några nya bilder på ett läshuvud, logikkort (inklusive ett par bilder på korten för ELLIOTT), mm. 
på min caddator, så brukar jag ha på något på youtube medans jag caddar , antingen musik, nyheter från utlandet eller tekniksaker
har en extra skärm vid sidan om så man kan glutta lite där med
ibland dyker det upp lite udda saker och igår kom det upp en film från femtitalet från bell lab om datorminnen
djävlar vad dom försökte sig på saker, kärnminnen , optiska minnen och band och trummor
jag tror mänskligheten har glömt bort hur mycket arbete det ligger bakom dagens datorer
hur mycket pengar, tid och möda folk har jobbat för det för att ens få till det
på något sätt så tycker jag ändå att utvecklingen gått fort, men ändå långsamt
att hur många irrvägar det gjorts genom åren, och hur det bästa sällan blivit det som överlevt
nu har vi hårdvara som är brutalt snabb mot 10,20,30,40 år sedan , pc började ju tidigt åttital , och kunde inte så mycket
och vi har kvar dos / windovs, tja x86, medans mycket har gått över till linux , stor och superdatorer, apple, android och 4-5% av pc är linux i grova drag
men det där gamla gör vad som skulle göra ändå
ser fram emot när man kan få operativsystem och program från AI som skräddarsyr så det blir optimalt
undras om AI kan ordna ok operativsystem till gamla datorer?
säg före pc/mac
har en extra skärm vid sidan om så man kan glutta lite där med
ibland dyker det upp lite udda saker och igår kom det upp en film från femtitalet från bell lab om datorminnen
djävlar vad dom försökte sig på saker, kärnminnen , optiska minnen och band och trummor
jag tror mänskligheten har glömt bort hur mycket arbete det ligger bakom dagens datorer
hur mycket pengar, tid och möda folk har jobbat för det för att ens få till det
på något sätt så tycker jag ändå att utvecklingen gått fort, men ändå långsamt
att hur många irrvägar det gjorts genom åren, och hur det bästa sällan blivit det som överlevt
nu har vi hårdvara som är brutalt snabb mot 10,20,30,40 år sedan , pc började ju tidigt åttital , och kunde inte så mycket
och vi har kvar dos / windovs, tja x86, medans mycket har gått över till linux , stor och superdatorer, apple, android och 4-5% av pc är linux i grova drag
men det där gamla gör vad som skulle göra ändå
ser fram emot när man kan få operativsystem och program från AI som skräddarsyr så det blir optimalt
undras om AI kan ordna ok operativsystem till gamla datorer?
säg före pc/mac
Bubbelminne, vart det aldrig någon större framgång?
Det satt i Fanuc-6, CNC-system.
Det satt i Fanuc-6, CNC-system.
Luften gick nog ur bubbelminnen när utvecklingen på hårddiskarna tog fart på 80/90-talet!
Intressant teknik annars!
Mkt minne på liten yta för den tiden!
Vad är det för årsmodell på ett Fanuc 6 system?
Intressant teknik annars!
Mkt minne på liten yta för den tiden!
Vad är det för årsmodell på ett Fanuc 6 system?