Mitsubishi HMA100V och Home Assistant

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
blurb6264

Mitsubishi HMA100V och Home Assistant

Inlägg av blurb6264 »

Jag har nyligen flyttat in till ett hus med en Mitsubishi HMA100V luft/vattenvärmepump. Jag vill ansluta värmepumpen till Home Assistant.

Trots att det står Mitsubishi på innedelen, det är faktiskt en Nibe ACVM 270 innedel. Jag har testat att hitta reservdelar med serienummer på NIBEs hemsida och det funkade bra. Det också verkar finnas reservdelar, inklusive kretskort, som är en bra grej om jag råkar förstöra något.

Värmepumpen verkar vara en äldre design och det inte finns något inbyggd stöd för modbus/lokalt API/moln konto eller liknande.

Det finns en del äldre Nibe värmepumpar som har stöd för RCU-10 modulen, men min har det inte heller.

Jag har redan läst den här tråden, och det hjälpt mig enormt: viewtopic.php?t=13714&start=75

Jag har kollat i service menyn samt i rumsgivare menyn och jag har hittat två intressanta grejer:

1. Stöd för RE-10 rumenhet, som är i princip ett skärm med samma knappar som värmepumpen har, som man kopplar in med en ethernet sladd direkt till display kortet.

2. Alternativ för något loggare, som orsakar en kommunikationsfel efter jag slår på den.

Jag har även hittat RJ485 bus:en som används mellan alla kort, och har verifierat att jag får ut en differential signal för RJ485.

Jag har dekodat lite med min oscilloskop, men den inte har en bra serial decoder och jag har fått massa fel. Jag saknar en RS485 chip, så jag har probe:at direkt mellan A och GND, som har säkert hjälpt inte.

Men, att jag får ett felmeddelande när jag slår på loggern i service menu måste betyda att värmepumpen skickar data på RS485 bussen och får inget svar (troligen inget ACK). Min teori just nu är att loggern är en enhet liksom RCU-10.

Jag kommer skaffa lite mer utrustning nästa vecka för att kunna omvandla RS485 till RS232 och börja kolla datan som skickas. Jag hoppas att det går att konfigurera serial terminalen på Linux så att man får datan trots att man har fått parity error.

Jag vill använda en ESP32 som ett gateway mellan värmepumpen och Home Assistant.

Jag har även kollat lite på mark/space parity hacken som värmepumpen använder för att skicka address/data. Det finns ingen direkt stöd för det i ESP32.

Det finns några alternativ:

1. Använd SoftwareSerial som har explicit stöd för 9 bit UART med mark/space parity
2. Använd en ATMEGA328P som ett interface, som också har stöd för 9 bit UART
3. Emulera mark/space parity

Man kan emulera mark/space parity med en ESP32 på följande sätt:

För varje byte, räkna hur många ettor finns, kolla på nuvarande parity mode och kolla om det fanns en parity error.

Exempel: 0x00 mottagit med mark parity

Då får man 8st noll för data och 1 för parity bit.

I even parity läge vet man att 0x00 ska ha 0 för parity bit. I odd parity läge ska man istället ha 1.

Vi kan använda det tillsammans med parity mode för mottagaren, och om vi har en parity fel för att lista ut om avsändaren har skickat datan med mark eller space parity, alltså, som adress eller data.

Even parity
Mottagit byte: 0x00
Utan parity error: parity bit 0, skickat som data
Med parity error: parity bit 1, skickat som adress

Odd parity
Mottagit byte: 0x00
Utan parity error: parity bit 1, skickat som adress
Med parity error: parity bit 0, skickat som data

Vi kan tillämpa samma logik när vi skickar data, som vi ska göra med space parity (alltid 0 parity bit)

Vi skickar data ett i taget. För varje byte måste vi räkna ut antal bits som är satta.

Vi sätter parity bit generatorn till even/odd baserat på data:

En byte med jämna antal ettor ska skickas med even parity.
En byte med udda antal ettor ska skickas med odd parity.

Då får vi 0 för parity bit oavsett vad vi skickar.

Jag hade velat kunna läsa av några temperaturer, om kompressorn är igång, och kanske kunna ändra värmekurvan (alltså, simulate vad +- ratten gör).

Jag startar den här tråden delvis för dokumentation och delvis för att hitta andra som är intresserad av att koppla sin HMA100V till Home Assistant.
Senast redigerad av blurb6264 12 juli 2026, 16:17:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
CPMS

Re: Mitsubishi HMA100V och Home Assistant

Inlägg av CPMS »

Jag kan förstå att det känns lockande att sniffa den interna RS-485-bussen, men personligen hade jag nog tagit det som sista alternativ. Den bussen är sannolikt själva ryggraden i styrsystemet och kan vara både proprietär och tidskritisk.

Som ett första steg hade jag nog tittat på RG10 istället. Såvitt jag har kunnat se verkar den egentligen bara bestå av ett NTC-motstånd och en potentiometer. Det borde därför gå att simulera med en liten mikrokontroller (t.ex. en ESP32) som samtidigt pratar med Home Assistant. Då kan du åtminstone styra rumsgivaren och därmed påverka regleringen, utan att behöva ge dig på den interna kommunikationen.

Vill du dessutom veta när kompressorn går kan ett smart energimätande uttag eller annan effektmätning ge den informationen direkt. Då får du både driftstatus och energiförbrukning i Home Assistant, och kan bygga all statistik du vill där.

Sedan, om målet längre fram är att läsa ut fler temperaturer eller andra interna värden, då kan det absolut vara intressant att börja titta på RS-485-protokollet. Men jag hade nog valt det som steg två eller tre, inte som första vägen in.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Har du kollat om du har en anslutning på kretskortet som har beteckningen CN105?
blurb6264

Inlägg av blurb6264 »

Det finns två rumenhet. En med en NTC och en som har ett skärm, knappar och en ratt, precis som innedelen. Jag har har nu rättat i min första inlägg, jag menade RE10 och inte RG10.

RG10 ett NTC.
RE10 är modulen med skärm (och går inte att köpa idag).

Jag har redan tänkt på att bygga något externt, och jag har konstaterat att det räcker inte. Jag ska fortfarande ha energimätare till exempel, men jag vill inte bara titta på statistik. Jag vill bygga automation som är proaktivt.

Jag vill till exempel kunna pausa billaddningen i vissa fall. Jag har solpaneler, och hemmabatteri. Laddar jag bilen och sen värmer jag vatten med värmepumpen då blir det igen problem. Jag är helt självförsörjande, förutsatt att det finns sol.

Laddar jag bilen samtidigt när värmepumpen är igång då kanske behöver jag "komplettera" från elnätet, trots att jag har bra solproduktion och fullt batteri. Det vill jag inte för att även med "billiga" spotpris blir kostnaden ganska högt med avgift, skatt och moms. Jag vill inte heller behöva anpassa förbrukningen och ladda bilen när elen är "billigt" för att jag har 40kw i hemmabatteri och jag vill använda det som ett buffert.

Då måste jag veta innan kompressorn är igång att den snart kommer startas. Det gör jag lättast genom att kolla när vattentemperaturen är lite över den lägsta tröskelvärdet. Om värmepumpen är inställd att hålla vattnet mellan 50 och 55 grader, då med stor sannolikhet kommer kompressorn startas snart om vattentemperaturen är 50,5 grader.

Du har rätt i att RS485 bussen är ryggraden för hela styrsystemet, men jag tror inte att det ska vara något problem att koppla in något som läser av data.

1. Med stor sannolikhet är protokollen samma som andra NIBE värmepump model med kanske annorlunda ID för vissa/alla olika värde
2. Värmepumpen är byggd med tanken att man ska kunna koppla in en externt skärm som läser och skickar data från/till bussen
Senast redigerad av blurb6264 12 juli 2026, 16:23:30, redigerad totalt 1 gång.
blurb6264

Inlägg av blurb6264 »

Mickecarlsson skrev: 12 juli 2026, 16:03:59 Har du kollat om du har en anslutning på kretskortet som har beteckningen CN105?
Ja. Jag har ingen sån anslutning tyvärr.

Utedelen är Mitsubishi, men CN105 anslutningen brukar finnas på kretskort i Mitsubishi innedelar.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Ja, då förstår jag betydligt bättre vad du vill uppnå, och då var ju skillnaden mellan RG10 och RE10 ganska viktig.

Om huvudsyftet är att optimera VP/billaddning hade jag nog ändå valt en enklare väg i första hand. Jag hade satt en effekt- eller strömmätning på värmepumpen och låtit Home Assistant styra billaddaren utifrån det. De flesta laddboxar går ju redan idag att pausa eller styra via API, Modbus, OCPP eller någon annan integration, och annars går det alltid att lösa med en kontaktor om man verkligen måste.

Visst blir det någon sekunds fördröjning innan Home Assistant hinner reagera när kompressorn startar, men den energimängden är så liten att den sannolikt blir försumbar över ett helt år. Jag skulle därför fundera på om den extra komplexiteten med att reverse-engineera NIBEs interna buss verkligen är värd den ganska lilla vinsten.

Däremot förstår jag absolut tanken, och jag tycker den är intressant. Jag håller själv på med ett liknande projekt där jag ska få en värmepump, en pelletspanna med elpatron att samverka, samtidigt som jag försöker hålla mig inom 16 A huvudsäkring. Till det kommer även aktiv och passiv värmetransport mellan fyra våningar på totalt cirka 430 m². Så jag känner igen resonemanget med att försöka styra lasterna proaktivt i stället för att bara samla statistik.

Skulle målet däremot vara att ändra värmekurvor, börvärden eller andra inställningar i värmepumpen, då tycker jag fortfarande att RG10-spåret känns betydligt mer intressant än att börja skicka kommandon på den interna bussen innan man vet exakt hur den fungerar.
blurb6264

Inlägg av blurb6264 »

Jag hade inte börjat med att skicka kommandot på interna bussen. Självklart ska jag börja med att kolla på vad händer, sen läsa av det som redan skickas.

Det finns andra saker som jag har inte nämnt. Värmepumpen är fastinkopplad. Det är trefas. Den har tre värmeelement också (en for varje fas) som används var 8:e dag för att värma upp vatten till 65 grader. Jag kan inte använda en smart plug direkt. Jag kommer använda en eller två trefasmätare med strömtrafo, men den måste installeras i elcentralen av en elektriker.

Själva bilen gillar inte att vara inkopplad utan ström. Var den inkopplad men var utan ström då kommer inte den ladda när strömmen är påslagen. Jag får dra ut laddsladden och koppla in det igen för att den ska börja ladda. Laddboxen är relativt gammalt också. Tillverkaren kunde inte ta fram något manual och jag har inte hittat något själv. Jag har inte monterat det av heller för att kolla om det finns något uttag som jag kan använda.

Bilens molntjänst kan vara långsamt beroende på hur längt har bilen stått i viloläge. I värsta fall kan det några minuter innan bilen vaknar.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Här har du ett förslag ang. problemet med laddaren i alla fall, det är väl det första du bör lösa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blurb6264

Inlägg av blurb6264 »

Jag har nu spelat in data med en RS485-USB adapter. Protokollen verkar vara exakt samma som FredRovers har dokumenterat i RCU-10 tråden.

Jag ser data som skickas till skärmkortet (för att det är ASCII), och även adressen stämmer.

Med loggern påslagen i servicemeny börjar jag se adress meddelande utan något ACK till 0x14.

Det är samma adress som RCU modulen har.

Jag ska testa att skicka en ACK och se vilket data jag kan få ut.

Jag hoppas att loggern och RCU modulen är i princip samma sak, och att min värmepump skickar alla olika parametrar.
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Jag har implementerat en egen RCU till min Nibe Fighter 1235. Har bl.a. skrivit om det här i forumet.
Jag använder en ESP-01 som läser RS484 och skickar det över MQTT. Den lyssnar även efter UDP data för att styra pumpen. Jag har kört den i många år nu.
Dock har jag inte integrerat den i Home Assistant.

viewtopic.php?t=94118&start=15
blurb6264

Inlägg av blurb6264 »

Jag såg detta. Kul projekt!

Jag vill fokusera lite på att lösa mark/space protokollet med en ESP32.

Jag vill inte bara leta efter en viss sekvens för att jag har hittat en sekvens som var 0x00 0x14, som var data och inte adress.

Jag tror att det kan absolut hända igen, så jag tror att det är bättre ätt kolla parity bit också.
Skriv svar