Sådant stål går normalt inte att värmebehandla till ett fjäderstål.
Utan att veta den faktiska stålsorten går det därför inte att säga att den kan 'fjäderhärdas' – och sannolikheten är snarare att den inte kan det.
Eftersom det bara är en 7 mm stång du ska bocka skulle jag nog försöka få tag på en stålsort som faktiskt går att fjäderhärda, och bocka den i ohärdat tillstånd. En 7 mm stång är ändå förhållandevis lätt att forma innan härdning, och då slipper du kämpa med ett färdighärdat material.
När det gäller styrningen hade jag nog funderat på en annan lösning än två ringar runt kullagret. Jag tror faktiskt att det kan räcka att använda bara innerringen från ett kullager. Den har redan en fin slipad radie som ger ett naturligt styrspår för stången. Jag tror dessutom inte att den behöver rotera – det går nog lika bra att dra stången runt en fast innerring.
Vill du ändå att den ska rulla kan man kanske bygga det i två steg. Låt ett komplett kullager stå för rotationen och montera en lös innerring utanpå som själva styrspåret. Då får du både rotation och en fin radie mot materialet. Eller så använder du en innerring som mothåll och en annan som tryckrulle. Då får stången en jämn radie på både in- och utsidan under bockningen, samtidigt som risken för märken minskar.
Jag har för mig att jag nämnde tidigare att jag faktiskt har en härdugn. Om du får tag på ett material där det finns kända härdinstruktioner och bockar några provexemplar, så kan du skicka dem till mig. En liten blå PostNord-försändelse räcker gott om det bara är några få detaljer. Lägg gärna med en returpåse som är adresserad till dig själv också, så kan jag göra ett försök att härda och anlöpa dem enligt specifikationen, mest för att se hur bra det fungerar i praktiken.
Skulle det däremot sluta med att du börjar tillverka dem i större mängder får vi väl hitta någon annan lösning. Då kanske jag inte gör jobbet gratis längre – men det skulle lika gärna kunna vara en slant till valfri välgörenhet som ersättning beroende av mängd.