UI till Waveshare arduino esp32

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
eengestrom

UI till Waveshare arduino esp32

Inlägg av eengestrom »

Jag behöver hjälp med att programmera ett UI till en Waveshare Arduino esp32 skärm. Jag har försökt kolla lite i SquareLine Studio och skulle väl teoretiskt kunna få ihop något UI som ser helt OK, men då kommer jag inte ha något hår kvar. Problemet för mig sen är att jag vill få in 3st givare som ska visas på denna display och det är där jag går bet. Informationen ska endast visas på displayen, jag ska inte göra några ändringar.
Jag vill få in information från:
1st tempgivare
1st tryckgivare
1st nivågivare
Och sen om det går att programmera in en timräknare också.

Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med detta?

Må väl
//Emil
RoAd

Re: UI till Waveshare arduino esp32

Inlägg av RoAd »

Du råkar inte använda Home assistant? I.s.f. finns tillägget ESPHome som har stöd för LVGL. "Programmeringen" görs via det avskyvärda språket YAML, men trots det går det väldigt fort och enkelt att knåpa ihop GUIs den vägen.

Det är faktiskt även möjligt att skriva ihop enheter utan HA om man vill det, och då bara utnyttja den förenklade programmeringen.

Allt hänger förstås på om ESPhome har stöd för all din hårdvara, men chanserna för det är faktiskt relativt goda. Det har stöd för en jäkla massa saker.

https://esphome.io/
eengestrom

Inlägg av eengestrom »

Tack för svar.

Jo, jag använder HA (på en Raspberry Pie) i dagsläget till en del automation hemma. Jo, jag har hört talas om Yaml men ej fördjupat mig i det, kanske får ge det en chans i helgen.
RoAd

Inlägg av RoAd »

Gör det, med det lilla UI du beskriver borde AI utan större problem kunna hjälpa dig med koden.
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Fortsätt med Squareline studio eller EEZstudio, det är en liten tröskel men man kommer över den rätt lätt =)

Gjorde ett interface till min laserskärare i Squareline och har nu börjat med ett ännu större projekt i EEZ. Och det blir mitt andra projekt :D
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Först måste du nog tala om vad du har för hårdvara?

Sen:
Ska det integreras i HA också?
Hur får du in värdena?

Gjorde detta med hjälp av AI på någon timme, larmdosa till Home Assistant.
Displayen/ESP32 läser en larmkod från HA och slår jag in rätt kod larmas/avlarmas huset och displayens färg avspeglar larmstatus Röd-Larmat, Grön-Avlarmat + att larmsirenen tjuter till.
All trafik via ESPHome's krypterade WiFi API.

eengestrom

Inlägg av eengestrom »

frallzor skrev: 6 juni 2026, 13:45:53 Fortsätt med Squareline studio eller EEZstudio, det är en liten tröskel men man kommer över den rätt lätt =)

Gjorde ett interface till min laserskärare i Squareline och har nu börjat med ett ännu större projekt i EEZ. Och det blir mitt andra projekt :D
Tack för svar. Jag kan alltså NOLL om programmering, så för mig blir det nog en stor tröskel men jag kanske ska dyka ner i EEZ, det kände jag inte till 😅.

CPMS skrev: 6 juni 2026, 14:16:20 Först måste du nog tala om vad du har för hårdvara?

Sen:
Ska det integreras i HA också?
Hur får du in värdena?
Hårdvara är en Arduino esp32 Waveshare, vill inte blanda in HA. Waveshare har flera olika skärmar och jag har väl 3st olika liggandes. Värdena får esp32 direkt av givaren, antingen 0-10V eller 0-20mah beror på vilken givare jag väljer. Problemet för mig är att få till ett UI där informationen ska visas. Hur får jag tex signalen från givaren att presenteras på en skärm i ett UI jag själv bestämt designen på…? Det är ett stort ? för mig.

//Emil
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Jag tror man bör dela upp det här i två helt separata delar.

Först måste givarsignalerna göras om till något ESP32:an faktiskt kan läsa på ett säkert sätt. 0–10 V kan normalt inte in direkt på en ESP32-ingång, utan behöver skalas ner, skyddas och helst filtreras. 0/4–20 mA behöver troligen ett shuntmotstånd eller någon färdig analog ingångsmodul så att strömmen blir en mätbar spänning. Där är hårdvaran nästan viktigare än själva displayen.

När det väl finns ett korrekt mätvärde inne i ESP32:an är UI-delen egentligen nästa steg. Där borde LVGL vara ett ganska bra val, särskilt om Waveshare har färdiga exempel för just din skärm. LVGL går att köra i Arduino-miljö också, så om du inte vill blanda in Home Assistant finns det ingen direkt anledning att gå via ESPHome/YAML bara för displayens skull.

Principen blir ungefär:

givare → anpassningskrets/analog ingång → ESP32 läser värdet → skalar om till verklig enhet → LVGL visar värdet på displayen.

Själva UI:t kan sedan vara ganska enkelt: tre fält för temperatur, tryck och nivå, plus en timräknare. Det kan visas som siffror, staplar, mätare eller vad man nu vill ha. Men jag skulle inte börja med UI-designen förrän man vet exakt vilken Waveshare-skärm det är och hur givarsignalerna ska kopplas in, för det avgör ganska mycket.

Steg ett är egentligen inte UI:t, utan att få in givarsignalerna i ESP32:an på rätt sätt.

Det kan göras via analoga ingångar, eller via någon extern krets/modul som omvandlar signalerna till något ESP32:an kan läsa via till exempel I2C eller annan buss. Det finns lite olika vägar där, men först måste man veta exakt vilka givare det är och vilka utsignaler de har.

När den delen är löst behöver man även plocka fram datablad/manual/PDF för själva Waveshare-displayen, så man vet hur displayen är kopplad mot ESP32:an och vilka exempel Waveshare själva tillhandahåller.

Därefter skulle jag börja med ett väldigt litet proof of concept-program. Inte något snyggt UI alls, utan bara:

givare in → ESP32 läser värde → räknar om till rätt enhet → visar siffran på displayen.

När man vet att hela kedjan fungerar kan man börja bygga ett riktigt UI med LVGL, mätare, staplar, större siffror och så vidare. Men det är en bit innan dess.

Jag kan hjälpa dig så mycket jag hinner och kan, men då behöver vi nog ta det ganska långsamt steg för steg, annars blir det lätt korvstoppning. Börja gärna med:

vilka givare du har, helst modellnummer/datablad
vilken utsignal de har, till exempel 0–10 V, 0–20 mA eller 4–20 mA
exakt modellnummer/länk till Waveshare-displayen
om du tänker läsa givarna direkt med ESP32 eller via någon färdig analog ingångsmodul

Jag ska också säga direkt att jag själv inte är någon programmerare. Däremot använder jag AI mycket till sådant här, och till enklare proof of concept-kod tror jag absolut att jag kan hjälpa dig en bit.

Om du sedan vill bygga ett snyggare LVGL-UI och jobba mer självständigt skulle jag nästan rekommendera att betala en månad eller två för till exempel ChatGPT eller Claude, gärna med röststyrning och möjlighet att ladda upp filer/datablad. Just röststyrning och filuppladdning gör sådana här projekt mycket enklare, särskilt om man inte är van programmerare.

Men börja med hårdvaran: givarna, signalerna och exakt displaymodell. Då kan man reda ut vad som faktiskt går att göra och i vilken ordning.
Skriv svar