*hjärnsläpp* Vad heter denna typ av relä?
- Mizzarrogh
*hjärnsläpp* Vad heter denna typ av relä?
Alltså: Ett hållande relä med bara en spole som slår av och på med en kort momentan strömpuls, sedan skickar men en kort, momentan strömpuls igen visa SAMMA ledare för att bryta strömmen igen.
(Jag skulle behöva rätt många sådana, minst tjugo stycken til en grej, strömstyrka kanske 2A eller därikring per enhet (och under 50V) så det är inga jättelaster, helst om det finns som passar i 16 pin DIL sockel, men det gör inget om de är större.)
Vad hette dessa med korrekt sökbeteckning?
- Mizzarrogh
Re: *hjärnsläpp* Vad heter denna typ av relä?
Ja, exakt, men vad heter just den typen med bara en spole?
Jag hittar bara växlande med dubbelspole som verkar kräva två brytarpunkter.
(i allafall har de jag hade fyra ingångar för spolarna)
Jag hittar bara växlande med dubbelspole som verkar kräva två brytarpunkter.
(i allafall har de jag hade fyra ingångar för spolarna)
- Mizzarrogh
Tackar.
Jag hittade dock bara mycket dyra elektroniska enheter just nu, men blir att bygga eget annars...
Bistabila med dubbelspole var ju dock billigare än att bygga eget...
Jag hittade dock bara mycket dyra elektroniska enheter just nu, men blir att bygga eget annars...
Bistabila med dubbelspole var ju dock billigare än att bygga eget...
- farbrorvattenmelon
- Mizzarrogh
Hade kanske fungerat, men jag behöver som sagt minst tjugo stycken och det är bara en kabel + jord som måste sköta både av och på momentant då switcharna de skall kopplas mot bara har momentan utgång och bara kan skicka en strömpuls, de kan inte bryta, hålla eller växla den, det skall vara för en specialare att göra om en momentan signal till en hållande signal.
Blir till att bygga något annars om det inte är standard längre...
Blir till att bygga något annars om det inte är standard längre...
Spänning på styrpulsen?
Ska kontakten vara isolerad från styrpulsen/spolen?
Billigaste jag kan tänka mig är nog typ elektromekaniska impulsreän till belysningar, runt 100kr.
Tror det finns 12, 24 och 230V styrspänning, 250V 10A kontakt.
Dyrare men roligare:
Multiplexad? input till en µC och multiplexad ut till en/flera relämoduler?
Ska kontakten vara isolerad från styrpulsen/spolen?
Billigaste jag kan tänka mig är nog typ elektromekaniska impulsreän till belysningar, runt 100kr.
Tror det finns 12, 24 och 230V styrspänning, 250V 10A kontakt.
Dyrare men roligare:
Multiplexad? input till en µC och multiplexad ut till en/flera relämoduler?
Jag har använt många av dessa din-monterade från Finder
https://www.eibabo.se/finder/impulsbryt ... -EQAvD_BwE
Finns olika varianter med olika spolspänning.
https://www.eibabo.se/finder/impulsbryt ... -EQAvD_BwE
Finns olika varianter med olika spolspänning.
- Mizzarrogh
Tackar, Spänning ligger mellan 5-25V, men det går att få valbar standard med en enkel modifikation så att man kan göra om det till en fast spänning (tex 12 eller 24V) som ligger inom detta intervall (eller lägre än 5V om man monterar en resistor).
Laborerade litet igår men jag hittade bara med dubbel spole bland det jag hade hemma, funkade ok, men jag fick inte till det med att nollställa mekanismen efteråt då man behöver skicka en strömpuls till spole två då det bara finns en enda brytare tillgänglig dessa verkar ge en mekaniskt styrd puls om X delar av en sekund medelst en fjädermekanism som drar en arm över en bygel när jag skruvade isär en, dessa går som sagt inte att ändra på eller byta mot någonting annat då det måste vara exakt dessa (skall driva museumgrejer till en utställning jag har hemma, ursprungligen drev de spolar likt de som satt på gamla modelltågsväxlar men jag behöver göra om det till en passiv hållande on/off funktion som kan ersätta elektromagneten).
(Detta är som sagt lågvolt)
In går 12V DC men jag kan enkelt mata med 5 eller 24V också om spolen är separerad.
Jag kan även få ut 24V AC. (Eller 24VDC från en separat matning).
Laborerade litet igår men jag hittade bara med dubbel spole bland det jag hade hemma, funkade ok, men jag fick inte till det med att nollställa mekanismen efteråt då man behöver skicka en strömpuls till spole två då det bara finns en enda brytare tillgänglig dessa verkar ge en mekaniskt styrd puls om X delar av en sekund medelst en fjädermekanism som drar en arm över en bygel när jag skruvade isär en, dessa går som sagt inte att ändra på eller byta mot någonting annat då det måste vara exakt dessa (skall driva museumgrejer till en utställning jag har hemma, ursprungligen drev de spolar likt de som satt på gamla modelltågsväxlar men jag behöver göra om det till en passiv hållande on/off funktion som kan ersätta elektromagneten).
(Detta är som sagt lågvolt)
In går 12V DC men jag kan enkelt mata med 5 eller 24V också om spolen är separerad.
Jag kan även få ut 24V AC. (Eller 24VDC från en separat matning).
- Mizzarrogh
Vad jag egentligen sökte är gamla tiders växlande eller brytande reläer som hade ett mekaniskt ankare som växlade polaritet med en och samma spole.
De gjorde exakt detta och var bara att koppla in som de är rakt av.
De gjorde exakt detta och var bara att koppla in som de är rakt av.
Det är exakt så som du beskriver Finder-reläet fungerar. Det finns bara en spole. Om man ger spolen ström, eller trycker in knappen på framsidan så växlar det läge.
- Mizzarrogh
Tackar!
Ja, dedär borde funka, har ett 24V PSU för DIN montage som skulle fungera i en egen slinga.
Men, Det verkar vara svårt att hitta billiga lösningar för detta...
får fila litet mer på detta...
Ja, dedär borde funka, har ett 24V PSU för DIN montage som skulle fungera i en egen slinga.
Men, Det verkar vara svårt att hitta billiga lösningar för detta...
får fila litet mer på detta...
- Mizzarrogh
Egentligen skulle det räcka med någonting som fungerade som en spole som tryckte in och ur en helt vanlig knapp till en skrivbordslampa, finns detta?
Det hade ju varit absolut enklast.
Det hade ju varit absolut enklast.
Det finns kinesiska stegrelä som är mycket billigare, exempelvis detta för 127kr
https://www.aliexpress.com/item/1005007089502562.html
https://www.aliexpress.com/item/1005007089502562.html