Specar för äldre Hager MB 110E automatsäkring - hur mycket DC tål den?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
MiaM

Specar för äldre Hager MB 110E automatsäkring - hur mycket DC tål den?

Inlägg av MiaM »

Hej forumet!
jag har en klase Hager MB 110E automatsäkringar. Det enda jag lyckats hitta i form av datablad är ett på Nederländska.

Dessa verkar enligt kapslingen de satt i ha används till 12V DC respektive 24V DC. Allmän sökning säger att såpass låga spänningar håller sig inom spec för brytare som säljs som AC-brytare, men jag hittar inte var i databladet, om det ens framgår, hur mycket DC brytaren klarar. Det måste ju finnas en spec för t.ex. överlagrad DC eller liknande som den ska kunna bryta, speciellt om det t.ex. är överlagrad DC som vid utlösningstillfället överstiger AC-spänningen.
(Jag vet förstås inte heller om dessa någonsin löst ut, det finns väl ingen anledning att anta varken det ena eller det andra)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Specar för äldre Hager MB 110E automatsäkring - hur mycket DC tål den?

Inlägg av mrfrenzy »

Överlagrad DC är ett problem för jordfelsbrytare som stör ut detekteringen och gör att de inte försöker lösa ut.

Det är ingen faktor för dvärgbrytare, de reagerar oavsett. Alltså finns inget i databladet om detta.

Många missbrukar AC-dcärgbrytare för DC som inte är specificerade för det. Det är ett vågspel, det går absolut inte säga att det alltid går enligt någon tumregel. Förutom spänning så spelar tillgänglig kortslutningsström stor roll.
En 10A brytar klarar lätt bryta 10A från ett 7Ah batteri, men en kortslutning mot ett 100Ah batteri kanske eldar upp den även om man har samma 10A belastning i normaldrift.

Har man ett strömbegränsat nätaggregat istället för batteri är kortslutningsströmmarna mycket lägre.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Kontakt:

Inlägg av BallInPlay »

Sidan 32 i manualen ovan under 'Keuze van automaten in gelijkstroom'.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

BallInPlay: Tack! Där framgår ju att de ändå tål rätt hög kortslutningsström vid DC. Kablarna som använts som byglar var inte jättegrova, typ 4mm2 eller 6mm2 eller liknande, och säkringarna är på 10A, vilket får mig att tro att det inte varit så grova matande ledningar heller.
Google-AI-sammanfattning tycker att det blir några hundra ampere vid 12V och 1m 6mm2-kabel. Det verkar som att halva denna central använts för 12V och halva för 24V, så det blir väl kanske 2kA vid 24V och samma spänningsfall. D.v.s. inom spec för säkringarna.

mrfrenzy: Det jag mer tänker på är alltså om brytarna kan ha haft svårt att bryta DC, och därför skadats internt av att ha gjort detta, och att de därför är olämpliga att återanvända. Men tack vare läshjälpen från BallInPlay så verkar ju så inte vara fallet. (Nu var det omedelbara användningsområdet i princip att använda dem som en slags strömbrytare på DIN-skena, d.v.s. sätta 10A-brytare i serie med utgångar trots att allt matas av 10A-proppar (tröga, så löser ut långsammare än B-karaktäristik, men ändå, d.v.s. risken för strul torde ändå vara låg).
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

..Och som en passus.. om någon har behov av dvärgbrytare avsedda för DC så har jag en hel del sådana, både begagnade och nya.

..Något jag inte insåg INNAN jag släpade hem dom då.. att dom var för DC alltså.
Skriv svar