15V 3A Diskret Serieregulator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ghu
Inlägg: 741
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: 15V 3A Diskret Serieregulator

Inlägg av ghu »

Varför inte jämföra med TO-264?
alexanderson
Inlägg: 1243
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: 15V 3A Diskret Serieregulator

Inlägg av alexanderson »

4kTRB skrev: 23 juni 2026, 09:45:10 D3 kan man med viss fördel välja en med lägre spänning. Kanske en lysdiod?
En lysdiod är inget bra val.
5,1 V zenerdioder har den bästa temperaturstabiliteten.
Men i kombination med bas-emitterdioden i transistorn Q2 har en 6,2V zenerdiod den bästa temperaturstabiliteten.
Men borde inte en diskret serieregulator ha överströmsskydd :oops: .
rikkitikkitavi
Inlägg: 17174
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: 15V 3A Diskret Serieregulator

Inlägg av rikkitikkitavi »

alexanderson skrev: 24 juni 2026, 10:51:09
rikkitikkitavi skrev: 14 juni 2026, 22:35:49 TO-3 är en skitkapsel.
TO-3 är en bra kapsel inte en skitkapsel.
Termisk resistans transistorhölje till kylfläns (uppgifterna kommer från National Semiconductor)
*Med glimmerbricka och kiselfett. TO-3 0,4-0,6 C/W TO-220 0,8-1,1 C/W, TO-202 1,2-1,7 C/W.
*Med kiselfett utan glimmerbricka TO-3 0,3-0,5 C/W. TO-220 0,6-0,8 C/W. TO-202 0,9-1,2 C/W.
Texas Instrument anger: TO-220 med kiselfett 1,0 C/W, TO-220 med glimmerbricka 1,8 C/W.
Du tar inte hänsyn till att man behöver en monteringsvinkel för att montera transistorn mot en kylfläns med en plan yta vilket försämrar värmeöverföringen radikalt , alternativt en "flänsad" kylfläns med en planfläns som ansluter till kylytan och då behöver man ofta kabelförbindelse till kretskortet.

Dessutom är det lite fånigt att jämföra TO-220 med TO-3, det finns inga 200W transistorer i TO-220 men det finns det i TO-264 och TO-247.

Mycket av anliggningsytan på TO-3 är dessutom inte en bra värmeöverföringsyta pga avståndet till själva chippet under kåpan. Storleken på kapseln gör det också väldigt viktigt att använda rätt montagetryck så inte kapseln böjs.

Du har dessutom problemet att du behöver isolerade skruvar för att inte få förbindelse med kylflänsen.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26973
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: 15V 3A Diskret Serieregulator

Inlägg av Icecap »

2N3055 är en stryktålig transistor.

Den har även - jämnfört med nyare transistorer - ganska usla data annars.
Kapslen har ganska god värmeöverföring - men ställer hårda krav på utformningen av kylaren som mer moderna kapslar klarar enklare.

Så det är en gammal transistor - på alla sätt - och jag gissar att den enbart finns kvar i nyare konstruktioner för att 'den ju alltid har fungerat'.

I min värld är 2N3055 pensionerat sedan länge. Den har inget att erbjuda som inte finns bättre, billigare och/eller enklare.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 22326
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: 15V 3A Diskret Serieregulator

Inlägg av 4kTRB »

TIP3055 är en 3055 i TO-247-3 kapsel.
Den har dock lägre effekttålighet, 90W, jämfört med exempelvis 2N3055G i TO-3-kapsel, 115W.
rikkitikkitavi
Inlägg: 17174
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: 15V 3A Diskret Serieregulator

Inlägg av rikkitikkitavi »

TIP3055 är TO218 eller TO247. Inte TO264.

Den är mindre metallyta mot kylflänsen. TO264 är nästan lika bra som TO3 i det avseendet, och om man beaktar aluminiumvinkeln för en TO3 är det ingen skillnad.

Överlag är Onsemi konservativt specade, men tänk på att gränserna är inte definierade utifrån 100% omedelbart haveri utan en ökande sannolikhet i ett antal testade trissor om man tex överstiger max Vce eller annan parameter.

2N3055 har en fördel, den är slö. Att vara oförsiktig med layout eller kablar på en snabb audiotrissa kan vara tråkigt, speciellt mosfettar som gärna sjlvsvänger om man inte har knep i bakfickan.
opampen
Inlägg: 1899
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: 15V 3A Diskret Serieregulator

Inlägg av opampen »

Ja, TO3 är verkligen utmärkta för höga effekter där TOP3 eller TO220 inte kan mäta sig på samma sätt!

Rent allmänt vad gäller pcb så har jag ofta gjort så då jag använder TO3 kappsel att dra fram kortet så det går att löda in trissan direkt utan att behöva dra några kablar! Eller sätta kortet på tvären så det går att löda in. Det är bara en design fråga.

TOP3 varianten närmar sig TO3 men i allafal inte samma effekt tålighet som tidigare nämnts.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 22326
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: 15V 3A Diskret Serieregulator

Inlägg av 4kTRB »

Om någon är intresserad så finns en genomgång av funktionen och ett beräkningsexempel i den här boken: https://www.scribd.com/document/4686022 ... alston-pdf
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 22326
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: 15V 3A Diskret Serieregulator

Inlägg av 4kTRB »

alexanderson skrev: 24 juni 2026, 11:29:01
4kTRB skrev: 23 juni 2026, 09:45:10 D3 kan man med viss fördel välja en med lägre spänning. Kanske en lysdiod?
En lysdiod är inget bra val.
5,1 V zenerdioder har den bästa temperaturstabiliteten.
Men i kombination med bas-emitterdioden i transistorn Q2 har en 6,2V zenerdiod den bästa temperaturstabiliteten.
Men borde inte en diskret serieregulator ha överströmsskydd :oops: .
Bra fråga om strömbegränsare. En enkel variant är denna klassiska koppling. Som synes är den påverkad av temperaturen men det kan ju spela mindre roll.
Reg_CurrentLimit_LT_Sch_Tra.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1899
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: 15V 3A Diskret Serieregulator

Inlägg av opampen »

En mycket informativ och trevlig bok!
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 22326
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: 15V 3A Diskret Serieregulator

Inlägg av 4kTRB »

Jo det finns mycket godis i den boken.
ghu
Inlägg: 741
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: 15V 3A Diskret Serieregulator

Inlägg av ghu »

Observera att boken är från 1963.
Det är inget fel med teorin i boken men kretsexemplen är extremt gammalmodiga.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 22326
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: 15V 3A Diskret Serieregulator

Inlägg av 4kTRB »

Många kretslösningar håller än idag.
alexanderson
Inlägg: 1243
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: 15V 3A Diskret Serieregulator

Inlägg av alexanderson »

4kTRB skrev: 13 juni 2026, 18:58:24 Räknade på en diskret regulator och valde sedan komponenter som klarar kraven.
LTSch_000.jpgLTTraceA_000.jpg
Varför har du valt just denna konfiguration ?
Andra tänkbara konfigurationer är
1. Att använda en PNP effekttransistor.
2. Att använda en NPN effekttransistor i den negativa ledaren. Alltså plus gemensam för strömkälla och last.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 22326
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: 15V 3A Diskret Serieregulator

Inlägg av 4kTRB »

Jo det var för den fanns med i boken. Skillnaden var att jag valde modernare transistorer.
Skriv svar