Hur mycket värme tål en 7818 vid lödning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gimbal
Inlägg: 9068
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Hur mycket värme tål en 7818 vid lödning?

Inlägg av Gimbal »

Jag bytte en ytmonterad 7818 spänningsregulator i TO-263 (D2PAK) format igår, och det gick åt lite värme då den löds mot kretskortet som agerade kylfläns.
Använde 310-320 grader och låg nog på och värmde i kanske 30sekunder, eller nåt.

Den fungerade inte efteråt, ren kortis, 30V in, 30V ut. Precis som den jag ersatte gjorde.
Dock ohm mätte jag lasten innan den nya löddes dit till 3,5k så det verkade ju lugnt. Men funkade gjorde det inte, värmde jag sönder den?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4784
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Hur mycket värme tål en 7818 vid lödning?

Inlägg av Swech »

Inte troligt.
Har du samma fel på den nya som den gamla så är det något annat.
Avbrott i 0v till regulatorn?
Resistansmätningen tar inte upp till 18V så 3.5k mätningen är inte 100% att det är korrekt

Swech
Gimbal
Inlägg: 9068
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Hur mycket värme tål en 7818 vid lödning?

Inlägg av Gimbal »

Ok.
NU är den nog paj dock.
Jag glömde nämna att den blir rejält varm riktigt fort. Så ström går det igenom den, på något håll i alla fall.

Det är himla svårt att se var utgången tar vägen då det är ett flerlagerskort med blandat STORA skymmande komponenter och rejält smått ytmonterat. Får väl löda bort den igen och försöka hitta var 18V tar vägen.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4784
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Hur mycket värme tål en 7818 vid lödning?

Inlägg av Swech »

alterantivt är att istället för regulator tjuvkoppla in ett strömbegränsat aggregat och ratta in från 0 till 18 volt och se om och när det drar iväg i ström

Swech
Gimbal
Inlägg: 9068
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Hur mycket värme tål en 7818 vid lödning?

Inlägg av Gimbal »

Det är inte dumt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26973
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Hur mycket värme tål en 7818 vid lödning?

Inlägg av Icecap »

320°C är MYCKET!
Det KAN ha dödad kretsen - men då den reagerar likadant som den förra, finns det rimligen något annat fel (också?)

Det ska mätas lite:
Spänningen mellan Vin och GND, mäts PÅ KRETSEN.
Spänningen mellan Vout och GND, mäts PÅ KRETSEN.
Motståndet mellan kretsens GND (mät PÅ KRETSEN) och strömmatning GND.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4784
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Hur mycket värme tål en 7818 vid lödning?

Inlägg av Swech »

320° är mycket om det är 320° inne i kretsen....
nu har vi ingen aning om var det var 320 grader, hur mycket kyleffekt det var och övriga parametrar
så att konstant påstå att saker är på ett visst sätt är... kontraprouktiovt.
Jag kör med 450° i vissa fall men inte fasen blir det 450° på spetsen eller lödningen. (lödar inte heller mer än 2-3 sekunder)
Ser större problem med att man kör lite för låg temperatur och får kompensera med att löda lääänge innan det smälter

Swech
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 16141
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hur mycket värme tål en 7818 vid lödning?

Inlägg av mrfrenzy »

Så här brukar jag göra:
1. Gör rent med lödfläta
2. Lägg på lite tenn på stora padden
3. Lägg på mycket gelfluss
4. Ställ in lödkolven på 400-420° om du har en klen modell. 300-350° om du har en kraftig modell på 80W med rejäl spets
5. Håll kretsen mot kretskortet med pincetten
6. Värm tabben och kretskortet med lödspetsen, det ska ta max 4 sekunder för tennet att flyta ut och komponenten att lägga sig plant
7. Löd de små benen separat
Gimbal
Inlägg: 9068
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Hur mycket värme tål en 7818 vid lödning?

Inlägg av Gimbal »

Det var ungefär så jag gjorde, fast jag hade ingen gelfluss, och jag ställde in på 310 grader, men såg att den svingade uppåt 320 när den gasade på för att hålla tempen. Lite overshot där.

Kolven är på kanske 60W men min grövsta spets är inte särskilt grov, ca 3mm. så det tog tid, kändes som en evighet.

Nästa försök får blir med högre temp och förhoppningsvis snabbare förlopp, men inte förrän mer tester gjorts innan.
Gimbal
Inlägg: 9068
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Hur mycket värme tål en 7818 vid lödning?

Inlägg av Gimbal »

Provad nu med att löda dit en ny men mata den via trådar, och låta utgången gå via en 68ohms effektmotstånd. Då kommer den överleva även om lasten är ren kortslutning. Den hänger alltså i luften utan någon extra kylning.

Slår på spänningen och nu får den ca 31V och matar ut 18V. 9,9V lägger sig över effektmotståndet, så ca 0,15A verkar det gå just nu, fast lasten får ju bara 8,1V. Stänger av för att kolla så inget går varmt.
7818 är lite småvarm.

Slår på igen och nu är 7818 död, 0,15V eller nåt matar den ut. What the farao?

Drar fram skåpet för att kolla hur de där 31V ser ut egentligen.
92Volt.jpg
Hm, 92V i första pulsen vid påslag.
Det är väl inte idealiskt...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3723
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hur mycket värme tål en 7818 vid lödning?

Inlägg av breflabb »

Det dröjer nog inte manga sekunder innan dom där småttingar
går varma utan kylning. Sätt fast en plåtbit med en krokodilklämma o prova med en ny till
Men den där piken på 90V är inte så hälsosam, så kolla på lytarna i strömförsörjning är nog på sin plats
Nu vet inte jag vad det är för pryl du håller på med
Gimbal
Inlägg: 9068
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Hur mycket värme tål en 7818 vid lödning?

Inlägg av Gimbal »

Ja det kunde man ju nämnt, det är slingsignalgeneratorn, eller vad den nu kallas till en äldre Stiga robotklippare. Egentligen tillverkas de av Zucchetti Centro Sistemi och såldes under flera namn.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26973
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Hur mycket värme tål en 7818 vid lödning?

Inlägg av Icecap »

Omedelbart skulle jag tro att det är en SMPS med trött elektrolytkondensator(en eller fler) på utgången som ger detta sväng.

Och det är definitivt direkt dödande för regulatorn!
Skriv svar