Hej alla! Nu när SSA-forumet är nedstängt kanske en del av radiofolket hittar hit i stället — så jag passar på att dela ett projekt jag jobbar på.
Jag bygger en liten RoIP-gateway baserad på ESP32-S3 som kopplas direkt till radions dataport (utvecklar mot en Yaesu FT-7900R, men tanken är att det ska fungera med de flesta analoga FM-radior med liknande packet-/dataport).
Kortet plockar ut mottaget ljud, matar in sändningsljud, styr PTT och känner av COR/squelch — allt galvaniskt isolerat med ljudtransformatorer och optokopplare.
Syftet är att kunna länka samman analoga radior över internet, ungefär som AllStarLink, EchoLink och liknande — men utan att behöva ha en strömhungrig dator eller Raspberry Pi igång dygnet runt.
I stället en liten, snål ESP32 som kan stå på permanent.
Tanken är helt enkelt att väcka liv i gamla analoga radior och koppla ihop dem över nätet.
Viktigt att säga: projektet är under uppbyggnad.
Just nu är det på schema-/designstadiet — inte byggt, inte testat, och ingen mjukvara skriven ännu.
Men alla designfiler läggs öppet på GitHub efterhand, så den som vill följa med, tycka till eller bidra är varmt välkommen.
GitHub: https://github.com/sa7bnb/ESP32-S3-WROOM-RadioGateway
73 de SA7BNB, Anders
ESP32-S3-WROOM-RadioGateway
Re: ESP32-S3-WROOM-RadioGateway
Intressant projekt.
Kan man få komma med lite önskemål?
I så fall skulle jag även vilja ha en variant där man kan använda kabel till nätverket.
Jag har själv en IC-R8500 som jag har funderat på att göra något liknande, men konstaterat att jag inte har tid.
Finns det en möjlighet att även kunna lägga till denna mottagare i ditt projekt.
Blir roligt att följa detta projekt och se hur det utvecklas.
Kan man få komma med lite önskemål?
I så fall skulle jag även vilja ha en variant där man kan använda kabel till nätverket.
Jag har själv en IC-R8500 som jag har funderat på att göra något liknande, men konstaterat att jag inte har tid.
Finns det en möjlighet att även kunna lägga till denna mottagare i ditt projekt.
Blir roligt att följa detta projekt och se hur det utvecklas.