Plocka bort rost med syra?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter

Re: Plocka bort rost med syra?

Inlägg av säter »

Kompisen hade en anläggning för rengöring av motorblock.

Steg 1 var en Magnus lut-tvätt med värme.
Där försvann all olja, fett och färg.
Därefter högtryckstvätt för att spola alla kanaler osv.
Sist en tank med citronsyra.

Efteråt var blocken som nygjutna.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Och nu hade jag tid att börja måla mina fälgar som legat i en ouppvärmd källare i närmare två veckor efter jag tagit bort all rost och färg genom att lägga dom i ett bad några dagar och
tom tvättat dom med bilshampo utan vax och högtryckstvätt.

Inte en antydan till ytrost på dom. :)
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

bearing skrev: 15 juni 2026, 11:05:58 Jag ser fortfarande inte fördelen med natriumcitrat. Måste ju gå betydligt långsammare än citronsyra. Citronsyra är ju fortfarande en väldigt svag syra, lär ta evigheter att fräta på stålet i samband med rostborttagning.
Varför ska man fräta på stålet? Stålet vill man ju ha kvar. Det är ju rosten man vill få bort. :)
Åtminstone vid rostborttagning, vid målning är en annan sak.

Har ett videoklipp tidigare i tråden som visar hur det ska gå till, rosten lösgjord och ramlar bort nästan av sig själv och stålet/gjutjärnet helt opåverkat.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

En annan metod att ta bort rost är att använda syra (svavelsyra, fosforsyra, sulfaminsyra eller citronsyra) med tillsatt korrosionsinhibitor. Redan för 50 år sedan fanns sådana blandningar på marknaden.
Ett exempel är Euroclean RC904.
bearing

Inlägg av bearing »

CPMS skrev: 15 juni 2026, 14:01:37
bearing skrev: 15 juni 2026, 11:05:58 Jag ser fortfarande inte fördelen med natriumcitrat. Måste ju gå betydligt långsammare än citronsyra. Citronsyra är ju fortfarande en väldigt svag syra, lär ta evigheter att fräta på stålet i samband med rostborttagning.
Varför ska man fräta på stålet? Stålet vill man ju ha kvar. Det är ju rosten man vill få bort. :)
Åtminstone vid rostborttagning, vid målning är en annan sak.

Har ett videoklipp tidigare i tråden som visar hur det ska gå till, rosten lösgjord och ramlar bort nästan av sig själv och stålet/gjutjärnet helt opåverkat.
Jo, men man neutraliserar ju syran mer och mer ju större andel bas som tillsätts. Reaktionshastigheten går till slut ned mot 0. Kanske inte gör något ifall man lämnar bitarna i badet i flera dagar iofs.

AI-resultat:

Kod: Markera allt

+-----------------------------+--------------------------+-----------+----------------------------+------------------------------+------------------------------+------------------------------------------+
| Blandning                   | Kemisk status           | pH        | Hastighet rostborttagning  | Effekt på stål               | Ytfinish / svartfilm         | Kommentar                                 |
+-----------------------------+--------------------------+-----------+----------------------------+------------------------------+------------------------------+------------------------------------------+
| 10% citronsyra              | Fri syra                 | 1.6–2.2   | 100% (referens)            | Låg–medel attack             | Kan ge svart film            | Snabb rostlösning, aktiv etsning         |
| + 10–20% neutralisation     | Svagt buffrad syra      | 2.5–3.2   | 60–85%                     | Låg                          | Minimal svart film           | Bra balans, fortfarande aktiv             |
| + 40–60% neutralisation     | Buffert (citratdom.)    | 3.5–5     | 20–50%                     | Mycket låg                   | Mycket liten svart film      | Mild betning, mer kontrollerad           |
| + 70–90% neutralisation     | Svag citratbuffert      | 5–7       | 5–20%                      | Praktiskt ingen attack       | Ingen svart film             | Nästan bara komplexering                 |
| ~100% (natriumcitrat)       | Ingen fri syra          | 6–8       | 0–5%                       | Ingen / mycket låg           | Ingen svart film             | Endast svag Fe-transport i lösning       |
Fick även detta som jämför några olika varianter:

Kod: Markera allt

+-----------------------------+--------------------------+-----------+--------------------------+----------------------------+----------------------------+------------------------------------------+
| Blandning                   | Kemisk status           | pH        | Rostborttagning         | Påverkan på stål           | Svart film-risk            | Praktisk bedömning                      |
+-----------------------------+--------------------------+-----------+--------------------------+----------------------------+----------------------------+------------------------------------------+
| 8–12% citronsyra           | Aktiv syra              | 1.6–2.2   | 100% (max)              | Låg–medel (vid lång tid)   | Medel–hög                 | Snabbast men kräver kontroll            |
| 10% citronsyra + lite HCl*  | Förstärkt syra          | 1.5–2.0   | 100–110%                | Medel                      | Medel                     | Mycket snabb, mer aggressiv             |
| 10% citronsyra             | 10–20% neutraliserad     | 2.5–3.2   | 60–85%                  | Mycket låg                 | Mycket låg                | Bra balans för känsliga delar           |
| 5–8% citronsyra + värme     | Aktiv + kinetik         | 1.8–2.3   | 80–95%                  | Låg–medel                  | Medel                    | Stabil verkstadsprocess                 |
| 5–8% citronsyra + luftning  | Aktiv + god O2-transport | 1.8–2.3   | 85–100%                 | Låg                        | Mycket låg               | Bästa renhet/finish i praktiken         |
| 8–10% citronsyra + fosforsyra | Hybrid system        | 1.5–2.2   | 70–95%                  | Mycket låg                | Mycket låg               | Bästa ytfinish + passivering            |
Det här med citronsyra + fosforsyra verkar lovande som Senior Lemurens AI föreslog.

Den enda praktiska erfarenhet jag har är av citronsyralösning + värme. Då blev biten ganska svart och det gick ganska långsamt. Därav att jag ifrågasätter att neutralisera syran så att det går ännu långsammare.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Och jag ifrågasatte varför man ska fräta på stålet när det är rosten man vill få bort, det övriga ang syror är jag inte det minsta intresserad av för jag ligger på andra sidan PH skalan med mitt rostborttagningsbad.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag tror han menar att citronsyra fräter så långsamt på stålet så man kan lika gärna använda just citronsyra.
Skriv svar