Jag tillverkar kretskort i KiCad och skriver ut Gerberfilerna. Tänker alltså inte lämna bort blivande korten för tillverkning.
Har tidigare skrivit ut på OH-film. Då min gamal skrivare har gett upp så är det problem! Många skrivare tar ju inte OH, finns vissa men annars multiskrivare vilken jag inte vill skaffa.
Min tanke är annars att tänka om det finns annat papper som skulle fungera lika bra i tillverkningsprocessen med UV-ljus som man belyser laminaten som vanligt? Har hört att det till och med kan gå med vanligt papper eller annat? Är det någon som har erfarenhet av att använda annat än OH?
Kretskort tillverkning, skriva utt Gerber filerna.
Re: Kretskort tillverkning, skriva utt Gerber filerna.
För länge sen när jag gjorde egna kort brukade jag använda vanligt papper. Möjligen får du justera tiden.
https://www.kjell.com/se/produkter/kont ... ack-p17134
Inget problem att få tag på OH film för vanlig svartvit laserskrivare, färglaser (tror de är tjockare), eller bläckstråleskrivare.
Inget problem att få tag på OH film för vanlig svartvit laserskrivare, färglaser (tror de är tjockare), eller bläckstråleskrivare.
Det fungerar utmärkt med vanligt vitt skrivarpapper om det gäller att exponera Positiv20 belagt laminat.
Jag brukade använda halvgenomskinliga ritningspapper, som smörpapper men av hög kvalitet.
Numera sedan kaustiksodan har försvunnit kör jag med en lamineringsmaskin och papper från
veckotidningar eller kataloger, lite blankare kvalitet. Kortslut värmeskyddet och kör
10 igenom gånger eller så mycket som behövs.
Det finns många på nätet som kör med acceton blandat med sprit men jag har aldrig fått det att funka på
ett säkert sätt.
Det jag har skrivit gäller för laserskrivare förstås.
Numera sedan kaustiksodan har försvunnit kör jag med en lamineringsmaskin och papper från
veckotidningar eller kataloger, lite blankare kvalitet. Kortslut värmeskyddet och kör
10 igenom gånger eller så mycket som behövs.
Det finns många på nätet som kör med acceton blandat med sprit men jag har aldrig fått det att funka på
ett säkert sätt.
Det jag har skrivit gäller för laserskrivare förstås.