Rostskydda förlängningskabel för utomhusbruk?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ultrabrite

Rostskydda förlängningskabel för utomhusbruk?

Inlägg av Ultrabrite »

...och det gäller inte själva kabeln utan kontakterna. :D

Byter kontakter på ett par förlängningskablar som används i trädgården.
Noterar att skruvar, bleck och en del kabeländar är kraftigt oxiderade.

Funderar på om man kan öka säkerheten och förlänga livet på de ny kontakterna
genom att behandla dem med något lämpligt som skyddar mot fukt och därmed rost.

Finns här några beprövade tips?
RoAd

Re: Rostskydda förlängningskabel för utomhusbruk?

Inlägg av RoAd »

Man skyddar genom att använda kontakter som är vattentäta, eller lägger man kontakterna i någon inkapsling som är vattentät. Jag brukar lägga kontakten på något som lyfter upp den en bit från marken och sedan ställa en uppochnervänd spann ovanpå. Den metoden har överlevt flera ösregn utan problem.

Det finns mig veterligen inget rostskydd att använda på metallen, och du ska nog inte försöka med något eget hempul, för det lär resultera i sämre kontakt och därmed potentiellt brand.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

rikligt med vaselinsprej ökar livslängden/bytesintervallerna avsevärt på utomhus kontakter

https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000044246
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Denna IP44 klassad skall skydda mot fukt
Finns en på Jula också

https://www.biltema.se/hem/jul/julbelys ... 2000040029
RoAd

Inlägg av RoAd »

nifelheim skrev: 12 juni 2026, 00:49:17 rikligt med vaselinsprej ökar livslängden/bytesintervallerna avsevärt på utomhus kontakter

https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000044246
Jag blir gärna överbevisad, men det låter som en dålig idé att kleta in kontakter som ska användas temporärt med vaselin. Det borde riskera sämre kontakt och jag gissar att det dessutom kommer binda smuts.

Den vanliga lösningen brukar vara att hindra fukt från att komma in i kontakterna från första början, som exempelvis breflabbs förslag (fast den är bara IP44 så beroende på hur utsatt skarven är hade jag kanske letat efter något med högre skyddsklass).
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Täta kontakter medför sannolikt snarare att fukten inte kommer ut. Vasselin är nog ett vettigt tips.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Det finns ju en modern variant av 230v kontakterna som är vattentäta, tröga att trycka ihop/dela men trevligt vattentäta. Har funkat fint ute i snön flera vintrar i rad.. och några veckor varje sommar.

Frågan är väl om de finns för eftermontering eller bara gjutna på från fabrik. Mina sitter på Clas ohlssons 2.5mm2 kabel...

https://www.clasohlson.com/se/Skarvslad ... /p/36-9825
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag har haft sådana. Flänsen som tätar slits och komprimeras så tappar man tätningen. Mao slits den och därefter är den falsk trygghet. Men ärgade kontakter har högre resistans så värmeutvecklingen driver ut fukten...

Eftermonterar du liknande kontakter har de en halskrage/bböjskydd som tätar mot kabeln. Fungerar sådär.

Vaselin på stiften is da shit. Nackdelen är ändå att blecken nere i brunnen kan ärga. Jag har använt det på eftermonterade kontakter för att fylla utrymmet mot kabeln

Vitt vaselin av farmakologisk kvalitet ''oparfymerad ex ACO är rent petroleatum.

Tänk på att gummi som inte är oljebeständigt tål inte vaselin.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

1. Köp kontakter av bra kvalitet!
2. Montera gärna skyddsbox enligt ovan

Jag hade tre sådana skarvar utomhus dygnet runt i tre år och de var som nya när det plockades ned
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Om kontakterna blir så pass oxiderade att skruvar, bleck och ledarändar rostar eller ärgar kraftigt skulle jag nog först fundera på hur kablarna används och förvaras.

En förlängningskabel för utomhusbruk är normalt tänkt för tillfällig användning. Efter användning brukar den rullas ihop och förvaras torrt, vilket minskar både korrosion och andra åldersproblem.

Ska ström finnas permanent ute i trädgården är det oftast bättre att göra en fast installation med materiel avsedd för ändamålet och med lämplig kapslingsklass. Då får man en lösning som både håller längre och är säkrare.

Vill man ändå skydda kontakterna kan det hjälpa att hålla dem rena och torra samt undvika att de ligger direkt på marken eller utsätts för stående vatten, men någon behandling ersätter inte rätt användning och förvaring.

Ett enkelt sätt att minska fuktproblemen är att slå ner en pinne eller stolpe och häng upp kontaktdonet en bit ovanför marken. Sätt en liten hink eller en avskuren plastflaska över som regnskydd. Viktigt är att den fortfarande är öppen nedåt så att eventuell kondens och fukt kan ventileras bort.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

På Saab har man en del erfarenhet att bygga tät elektronik för flygplan. Där är det ett utryck att det viktigaste på en tät inkapsling är hålet som släpper ut vattnet.

Dessa kontakter är knappast helt täta, problemet med täta kapslingar är att de släppet ut vatten dåligt. Kapslingar för utebruk brukar vara tätade, men ha dränering nedåt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

När jag jobbade med bilvärmare i forntiden monterade vi ju kontakter under bilar, det är ingen trevlig miljö.

Då såg man till att ha kontakter med stora stift och rejäla kontakthus, sen fyllde man allt inkl kontakthusen med kontaktfett eller vaselin, och sen tätade man så gott det gick med vad som gick, låda, vulktejp, krympslang..

..Kanske inte lika kul för 230 dock..
Skriv svar