Har fått hem såna här displayer HUB75 som gärna vill ha 5V signaler. Så jag beställde några 74HCT245 för levelshifting.
Tänkte bara kolla om det är något att tänka på innan jag kopplar in.
ESP'an på vänster sida (A1) och panelen på höger (B1) + 5V och jord. Är det inte mer än så?
ESP32 + 74HCT245
Re: ESP32 + 74HCT245
Behövs det verkligen 5V till dem? Jag har byggt ett par stycken senaste tiden och kopplat ESPn direkt till displayen utan någon nivåomvandling. Har fungerat utan problem.
Alla exempel jag sett på internet har gjort likadant så jag har faktiskt inte ens funderat på det.
EDIT: Ja, 3.5V ska det tydligen vara enligt spec. Där ser man
Alla exempel jag sett på internet har gjort likadant så jag har faktiskt inte ens funderat på det.
EDIT: Ja, 3.5V ska det tydligen vara enligt spec. Där ser man
Senast redigerad av RoAd 1 juni 2026, 09:58:38, redigerad totalt 1 gång.
Behövs och behövs vet jag inte. Tror de klarar sig på 3.3V om allt är perfekt, men jag vill slippa att displayen börjar flimra om det dippar till av någon anledning. Ska skyffla en hel del data konstant till displayerna.
Så länge det bara är ut signaler från ESP32 går det att driva 5V logik direkt.
Logic 0 0 V to 0.8 V
Logic 1 2 V to 5 V
Logic 0 0 V to 0.8 V
Logic 1 2 V to 5 V
Spänningsomvandlare är väl det korrekta, men de paneler jag använt verkar inte vara så känsliga för spänningsdippar. Jag glömde dra upp max-ström på spänningsaggregatet när jag testkörde, men trots att hela panelen gick ner i ljusstyrka så var signalen/bilden opåverkad.
Men som sagt, har du nivåomvandlare så är det väl lika bra att använda dem.
En annan sak att tänka på är att panelerna verkar vara elaka mot wifi-signalen. Jag har monterat mina ESP på baksidan av panelen för att för lösningen kompakt, men jag fick flytta runt modulen en del innan jag fick användbar kommunikation. Jag tror fortfarande att prestandan är dålig, men jag skickar enbart små uppdateringar så det spelar mig inte så stor roll.
Det bästa är nog egentligen att montera ESPn en bit ifrån panelen om man har möjlighet.
Det bästa är nog egentligen att montera ESPn en bit ifrån panelen om man har möjlighet.