Dags för ett val av Pick 'N' Place: Tre alternativ

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Dags för ett val av Pick 'N' Place: Tre alternativ

Inlägg av AndLi »

Det finns ju massa filmer från tillverkaren/utvecklaren, jag tänkte från oberoende aktörer.

Du får återkomma med vad du får för tider från tanken nu ska jag montera de här korten till de kommer ur maskinen.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Jag drog iväg ett mail till dom.
Dom verkar seriös. Maskinen ser bra ut.
Priset för maskinen ser ofattbart ut.

Jämför man med Pandaplacer och MicroSMT så verkar XAutoLab kunna göra det samma som dom, fast med större kort.

Matarna på SMT och Panda verkar vara något bättre. Eller bättre och bättre, dom matarna verkar man kunna köra i snabbare hastigheter.
Castor

Inlägg av Castor »

Att leta, hitta och åtgärda fel tar mycket längre tid än något lägre fart vid komponentplaceringen,
speciellt om man inte skall montera många kort. Nollvision på felplacering är det bästa.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Jag är medveten om att det är inte bara.
Men jag är personligen intresserad utav att ha en PnP. Så i mitt fall så är det bättre att ha en PnP än att inte ha en PnP.

Sedan så är priset enormt billigt. Det verkar också som att man får med alla 3D skrivna delar också. 40 slots för matare också.

Jag vill inte vänta 3 veckor för att få en prototyp producerad.

MicroSMT sägs vara den bästa. Men mest krångel och kräver stor uppsättning. Micro är dyrast också.

Panda är något billigare. Men tar minst kretskort. Bra matare dock.

3D Placer verkar inte bli klar. Denna har automatiska kassetter som gör så att man behöver bara montera dit dom så är dom taggade med rätt konfiguration.
jockysoft
Kontakt:

Inlägg av jockysoft »

Där finn lumenPNP också, ingen egentlig aning om hur bra/dyr den är men är ett alternativ
Tror dock det är beställning från usa vilket är en nackdel
https://www.opulo.io/
H.O

Inlägg av H.O »

Users are responsible for learning, configuring, and calibrating the machine within OpenPnP.
Och
DIY Spirit Required: The QB V4 is designed for users who are willing to learn and experiment. While the hardware is solid, achieving optimal performance will require time and effort in software setup and calibration. This is not a plug-and-play solution like our X1 Pro series.
Det har sagts många gånger förut men jag säger det igen: Oavsett vilken av dessa DIY-maskiner så krävs det många och långa frustrerande timmar innan man har nått som "typ" som fungerar. En bra grund i form av stabil hårdvara är såklart en STOR fördel men det är inte plug-in-and-press-play.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Jag förstår!

Uthållighet har jag.

Ni minns denna dator: viewtopic.php?t=113302&start=45 ???

Denna fungerar nu. Det tog 6 månader för att konfiguera Linux på den. :tumupp:

Bild
DanielM

Inlägg av DanielM »

jockysoft skrev: 28 maj 2026, 17:01:32 Där finn lumenPNP också, ingen egentlig aning om hur bra/dyr den är men är ett alternativ
Tror dock det är beställning från usa vilket är en nackdel
https://www.opulo.io/
Ja. LumpenPnP är känd för att vara en av dom bästa också.
Men oavsett, det är mycket pill med programmet OpenPnP.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

DanielM skrev: 28 maj 2026, 17:52:22 Uthållighet har jag.
DanielM skrev: 28 maj 2026, 11:21:07 Nej. Jag sparar ingen tid och det är dyrt att lägga ut till JLC.
Jag får inte ihop de två uttalandena, du köper maskinen för att hålla samma leveranstid eller snabbare än Jlc mfl..
Men säger ändå att du är uthållig i pillande? Behöver man vara så uthållig när man bara har en vecka eller två att sätta upp maskinen?

För jag antar att resan inte är målet här? Utan du vill ha ett fungerande verktyg?
DanielM

Inlägg av DanielM »

Jag är lite mera en person som drar i saker och gillar att lära mig. Så det är väll hemligheten.

Men JLC har ofta lång frakttid. Dom har ofta dyr montering om man väljer unika komponenter som dom måste ladda in. 3 dollar för laddning av en komponent.

Det sticker snabbt iväg.
Skriv svar