Projekt: återuppliva min gamla Toyota Celica GT

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Projekt: återuppliva min gamla Toyota Celica GT

Inlägg av Glenn »

Det har jag nog inte sett ? för bromsoken då ?

Det Var ju väldigt snällt, och det vore ju bra iofs, men lite mycket logistik antar jag.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Fick du ur den fingängade skruven till bromsokshållaren?
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Glenn skrev: 23 maj 2026, 12:45:15 Det har jag nog inte sett ? för bromsoken då ?

Det Var ju väldigt snällt, och det vore ju bra iofs, men lite mycket logistik antar jag.
Kan hjälpa till med vad som helst om du behöver, har en liten verkstad här hemma. Du gör ju en välgärning iom renovering av en Celica så då kan ju jag hjälpa till lite i mån om tid.

Badet med StripAll är 50cm i diameter och ungerfär 25cm djupt så allt som får plats däri, inget högre än 40cm för då får jag inte på locket.
Går att köra allt i badet förutom aluminium, zinkgods och den typen av metaller men allt som tål kaustiksoda går att köra för färg/rost borttagning.
Men det ska vara helt fett/oljefritt.

Blästern är ett vanlig typ blästerskåp, 90x60cm runt 30cm högt invändigt mått.
Har även för frihandsblästring men då måste jag hålla till utomhus och då går det mycket blästermedel.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

säter skrev: 23 maj 2026, 14:32:23 Fick du ur den fingängade skruven till bromsokshållaren?
Nej :( jag gjorde vidare försök idag och bröt bara loss min svetsade bult, jag tänkte försöka angripa på ett annat sätt senare men då började det regna så..
CPMS skrev: 23 maj 2026, 15:33:29 Kan hjälpa till med vad som helst om du behöver, har en liten verkstad här hemma. Du gör ju en välgärning iom renovering av en Celica så då kan ju jag hjälpa till lite i mån om tid.
Det är ju jäkligt synd att du inte bor närmare :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Idag var det +23 och strålande sol, inte bästa vädret att jobba i kanske..

Jag började i alla fall med att fiska upp okhållaren som legat i elektrolys sen igår,
riktigt bra resultat faktiskt, detta är efter en lätt stålborstning bara.
1_okhållare bak.jpg
Om ni undrar varför jag inte lossat glidpinnen är det för att det kändes som att skruven skulle gå av när jag försökte..

Sen la jag i det ena bakoket i elektrolysbadet, blev ca 0,5A bara trots nyrengjord bromsskiva (anoden) , så jag fick slipa bort rost på oket så det blev bra kontakt, då blev det ca 2,5A

Eftersom jag hela tiden stör mej på att allt är så skitigt släpade jag fram högtryckstvätten, och slangen ur vinterförvaringen,
jag har ju korkat nog ingen utkastare för vatten på huset, så jag måste dra in slangen in i badrummet och koppladen på badkaret, idiotiskt.

I alla fall blåste jag rent motorrummet och skulle göra hjulhusen när..
2_motorrum.jpg
..Jag insåg att jag inte ville stå i vattnet och skruva loss framoken med hållare så jag lossade dessa, först oken..
3_okloss.jpg
Sen okhållarna..
4_skivahållareloss.jpg
lyckligtvis inga problem, mutterknacken orkade iofs inte men med ett rör som förlängare hoppade dom loss snällt, dessa har dock 17mm skalle, betydligt bättre än bak med 14mm :(

Sen tvättade jag av allt, fram blev det enorm skillnad, tyvärr fotade jag inte det, men bak kunde jag ju blåsa rent allt bromsdamm osv
ur trum-utrymmet, jag sprayade även på vikingtvätt och blåste av allt igen..
5_tvattat.jpg
..Där ser ni ju att den trilskande okhållaren sitter kvar med :(

Tyvärr har jag ju detta problemet höger fram..
6_damask.jpg
Och den knuten är bra, så jag måste byta damasken, ser INTE fram emot det, det är bökigt på många sätt, men framförallt brukar det vara hopplöst
att få isär framvagnen tillräckligt för att få ur drivaxlern ur navet, sen ska den lossna ur lagret, allt detta utan att paja den svindyra ABS-sensorn..
Sen ska man lyckas dra av knuten från drivaxeln också, och när den väl är loss är det väl oftast hyfsat lätt även om det kan vara bök att få dit den nya damasken.

På vänstersidan är knuten sopslut så jag tänker inte göra något åt den trasiga damasken där, utan byta hela knuten nån gång i framtiden (när bilen är besiktad)

Okhållarna tvättades först med vikingtvätt och diskborste, sen kom jag på att jag hade högtryckstvätten framme så en omgång till och sen högtryck,
sen biltemas färgborttagare och högtryck igen, funkade ju skitkasst, jag har ju konstaterat innan att den fungerar dåligt på hammarlack.
7_okhållare tvättade.jpg
Stod och skrapade och stålborstade sedan, i väntan på elektrolysbadet.

Sen började jag med avgasröret, eller donwpipen eller vad man ska kalla den på en NA-bil, flexröret var ju som bekant av så jag köpte ett nytt..
8_gammaltnytt.jpg
Var rätt mycket finlir med att kapa loss det gamla, och det blev lite skador på röret men..
9_losskapat.jpg
Jag slipade ner den gamla svetsen med flapdisk sen, inte hela vägen men jag tänkte svetsa mot den.

Här ligger grejerna bara på plats..
10_lagtpåplats.jpg
..Och om ni undrar varför jag inte lossat den svindyra lamdasonden så.. ja, ni gissade det, skruvarna verkade gå av och jag hade ingen lust att behöva fixa det när jag
egentligen inte har nåt behov av att lossa sonden.

Jag försökte också lossa bränsleröret från tankarmaturen, visade sej att kopplingarna är 14 och 19mm, har jag nån "bromsrörsnyckel" som är 19mm ? nej, men 14, så det
fick bli en vanlig 19-nyckel, det sket sej totalt, dom sitter extremt bra med varann, och man vill inte riktigt bråka med det där rostiga tunna röret..

Hade nog gått att lösa med induktionsvärmare, men på bränsleröret ? nejtack..

..Sen gick jag in och käkade middag och lite glass och tänkte sen gå ut och försöka få loss okhållaren vänster bak, men då började det till min förvåning regna, så det sket sej.

Får väl se om det blir mer jobb i morgon.

Då är planen dels att rengöra ok/hållare mer, dels att försöka få bort okhållaren vänster bak, sen skulle jag vilja behandla insidan
på trumutrymmena med något jag vet inte riktigt vad dock, rå linolja kanske ? fast olja och bromsar känns inte så bra, å andra sidan "härdar" ju oljan när man penslar på den på rost.

Kanske skulle pensla på rostätare och sen skölja ?

..Sen har jag ju en dunk med "smedens", men jag gillar den inte ritkgit, dyrt var det med..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Glenn skrev: 22 maj 2026, 21:57:28 Sen lägger en rejäl punkt mitt på nippeln, låter den svalna, lägger en till, låter den svalna, osv tills man har ett litet "torn" man kan greppa med rörtången.
Det som är bra med detta är att nippeln värms upp rejält vid varje svetsning.
Kan du inte göra likadant med den fingängade M10-skruven?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Är ju nästan så jag gjorde, fast jag svetsade på en skruv.

Jag tror problemen där är två, dels kyler okhållaren föt mycket, dels flexar den lite så att mutterknacken inte funkar så bra.

..Men jag har en ide om hur man kanske kan fixa, tänkte ju göra det idag men det började ju regna, så kanske i morgon.

..I värsta fall borrar jag bort skiten, men det ger ju nya problem..

Jag har inte mätt, men jag tror den andra okhållaren som ju hade 16-skallar på bultarna faktiskt är behandlad så, alltså nån har borrat bort originalbultarna och sedan gängat om till vanlig M10x1.25

..Är ju inte helt bra att gänga om hål som redan har annan stigning dock, har försökt göra så mellan tum och millimeter ibland och ja.. det är inte så bra.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hmm, man kanske skulle försöka göra som ovan, fast med TIG på skruven, det borde överföra betydligt mer värme till skruven.

Jag köpte ju en TIG men detta är kanske inte det första man ska öva på :D

Jag har ju alltså aldrig svetsat TIG, jag har svetsat massor med MAG, och en hel del pinne också fast det var länge sedan, och lärt mej gas för länge sedan.. men det har aldrig funnits tillfälle att lära sej TIG.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Glenn skrev: 22 maj 2026, 10:24:29 Beställde ju nya packningar till bakoken av annat fabrikat eftersom jag fick fel storlek sist, trodde jag..

De nya packningarna är identiska ?? dom är alltså flera millimeter större än kolvarna ? otroligt märkligt ?
Nu tog jag in en av varje av de gamla packningarna och tvättade rent dom.

Sen jämförde jag dom med dom nya, och till min förvåning är de till framoken helt identiska, och till bakoken (som diffade mot kolvarna) också nästan identiska ?

Otroligt märkligt, jag får väl helt enkelt anta att dom är korrekta, får se hur det blir när jag försöker montera dom.

I mitt googlande såg jag nån som hade ett liknande problem på en volvo, och då fick tipset att lägga packningarna i bromsvätska ett par dagar innan,
jag tvivlar ju på att dom krymper då ?

..Men jag måste rensa spåren innan jag ens kan labba med detta..
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Glenn skrev: 23 maj 2026, 22:38:20 Hmm, man kanske skulle försöka göra som ovan, fast med TIG på skruven, det borde överföra betydligt mer värme till skruven.

Jag köpte ju en TIG men detta är kanske inte det första man ska öva på :D

Jag har ju alltså aldrig svetsat TIG, jag har svetsat massor med MAG, och en hel del pinne också fast det var länge sedan, och lärt mej gas för länge sedan.. men det har aldrig funnits tillfälle att lära sej TIG.
Du har ju så mycket bättre kontroll över smältan med Tig så prova att värma upp änden på en skrotbult först, när du kommit på hur du ska göra det börja öva på att bygga på änden. Efter det kan du prova att bygga på den trilskande bulten. Fördelen med Tig är att du kan värma upp bulten utan att tillsätta material, Mig är ju mer sikta och skjut/missa.
Skriv svar