Tillverka en fjäder?
Tillverka en fjäder?
Skulle behöva böja till en 7mm rundstång enligt bilden och sedan värma den så den får fjäderverkan.
Den är liksom vriden, ena änden ligger inte i samma plan som andra änden. Fjäderverkan är liksom en
vridanade fjädereffekt.
Vad ska jag välja för stål och hur ska jag sedan utföra uppvärmingen och avkylningen?
Den är liksom vriden, ena änden ligger inte i samma plan som andra änden. Fjäderverkan är liksom en
vridanade fjädereffekt.
Vad ska jag välja för stål och hur ska jag sedan utföra uppvärmingen och avkylningen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Tillverka en fjäder?
Du kan inte utgå från en pianotråd och kallbocka den ?
..Nu är väl iofs inte 7mm pianotråd något lättbockat förvisso...
..Nu är väl iofs inte 7mm pianotråd något lättbockat förvisso...
Det ska vara hög kolhalt om jag förstått det rätt.
Räcker det sedan att lägga biten i ugnen 220 grader och kyla av snabbt i vatten? Det finns sådana här fjädrar att köpa i usa för 480kr plus porto Kan man anse det vara bra pris?
Räcker det sedan att lägga biten i ugnen 220 grader och kyla av snabbt i vatten? Det finns sådana här fjädrar att köpa i usa för 480kr plus porto Kan man anse det vara bra pris?
800-850 C släcks i vattenbad, sedan anlöpning ca 250 C svalna i luft.
Ja då måste det till någon typ av annan uppvärmning.
Är sånt här stål gångbart https://eveks.se/rostfritt-st-l/569-fja ... eter-04mm
Ett av dörrgångjärnen till volvo 240. Det gångjärnet som fungerar som dörrstopp i 2 lägen. Ett av de populäraste sökningarna under dörrar på bildelsbasen. Den här fjädern på förarsidan framdörr blir ofta helt utsliten och går i princip av efter så många vridningar. Kompletta gångjärn till höger framdörr finns fortfarande att få tag i nya.
finns det efterfrågan, så starta företag, få det tillverkat och sälj
eves stålfjädrar eller lessjöfors bör kunna tillverka
eves stålfjädrar eller lessjöfors bör kunna tillverka
Nej det är inte aktuellt Jag behöver 2 stycken och sedan är jag nöjd. Kan jag böja till egna för halva priset med lyckat resultat så vore det kanon. Ja det klart då skulle jag väl kunna böja till några extra och sälja på något loppisbord på någon veteranmarknad också
- SeniorLemuren
Detta stål måste böjas kallt och sedan värmebehandlas. Det har fått sin härdning genom kalldragning, värms det så blir det mjuk och går inte att härda med värme/avkylning.4kTRB skrev: ↑23 maj 2026, 15:25:03 Ja då måste det till någon typ av annan uppvärmning.
AI föreslår dessa för varmbockning :
EN 10089 / 1.8159: Det officiella europeiska materialnumret för 51CrV4.SS
2230: Den gamla svenska standarden (används fortfarande flitigt på svenska mekaniska verkstäder och skrotbyar).
AISI 6150: Den amerikanska motsvarigheten om du beställer från internationella sajter.
/quote]