Jag vet att det kan vara dumt att ta bort optokopplarna. Men de bidrar faktist med bågra negativa saker:
¤ De kräver en massa extra komponenter (utöver sig själv)
¤ De förvränger PWM-signalen när frekvensen stiger uppmot några kHz. Jag vill gärna ha en switchfrekvens på uppemot 10-20kHz så att man slipper höra motorernas eviga tjutande.
¤ De bör drivas med ca 25mA, vilket är tungt för en µC att leverera utan förstärkning --> massa extra komponenter.
Jag ska prova att bygga mig en prototyp snart så kan jag se hur mycket störningar det verkligen blir. Tyvärr har jag för lite tid över än vad jag skulle vilja ha för att utveckla det här...
Jag kollade igenom Elfakatalogen (i å med att det är värdelöst att sitt a titta på deras site ....(man måste kolla pdf-filerna för att få reda på stig- och falltider)
Iaf så hittade jag några optokopplare hos Elfa med fall- och stigtider på 20/10 ns (eller om der var tvärt om) Detta borde gott och väl räcka till för att få till 20 khz. De kostar typ 30-35 kr exkl. moms.......inte så farligt.
Där emot vet jag inte hur mycket ström som krävs för att driva lysdioderna.....
Ja, det finns väl bättre optokopplare. De jag använder var ju gratis, så jag bör väl inte klaga
HCPL2531 är ju för visso snabb, men den pallar bara dumpa 8mA kontinuerligt. Det innebär att jag kan behöva ännu ett mellansteg
Lysdioderna brukar ligga på 15-30mA, man ska ju gärna hålla sig nära den övre gränsen för att den ska öppna så snabbt som möjligt, vilket är svårt att göra när en µC ska driva dem direkt.
Du skrev tidigare inlägg om att använd sig av logik-kretsar till H-bryggan. Det minskar väl inte antalet komponenter men gör att du kan använda dig av en och samma utgång på mikrokontrollern för att mata ut pwm-pulsen.....och ändra riktning genom att låta en annan utgång styra riktningen........det har jag gjort...å det funkar fint. Finns dock ingen bromsfunktion på det. Men det borde inte vara omöjligt att få till.....problemet är väl att få till fördrjningar vid ändring av körriktning (framåt/back) Det finns ju risk för kortslutning då!
Jodå, en logikkrets kan ju ersätta en hel drösa med transistorer med tillhörande vid vissa tillfällen. Speciellt i en H-brygga, när man ska mixa PWM-signalen med rikningsangivarna. Dessutom hoppas jag att en logikkrets (med open drain) kan ersätta en NPN-transistor (med reservation för en maxsström på sisådär 20mA!?)
Det är en fin djungel detdär med de olika logikfamiljerna.
Av 7409, vilken är bäst på att sänka ström av elfas utbud?
7409/NTE
74LS09/Fch
74LS09/TI
74LS09/NTE
LS tillhör ju den bipolära familjen, kräver 5,0V matning och är inte så strömstark. Sudda bort ur listan... Vilken familj tillhör den utan någon märkning? Och vad innebär de sista bokstäverna? Tillverkare?
Det verkar ju inte gå så bra, så det är nog bättre att använda en NAND-grind som driver en NPN?
open collektor/open drian kan i 74AC-familjen sänka 50 mA (i alla fall fairchilds version).
Jag tänkte att men eventuellt kan tänka sig att använda sig av två typer av logiska kretsar:
En 74AC132, det är en schmittrigger som kanske vore lämplig att låta den "ta emot" signalerna utifrån då schmittrigger kretsar undertrycker störningar! Utgångarna från denna krets kan sen skickas vidare till "opendrainkretsen" 74AC00 eller motsvarande.
Problemet med 74-serierna är att matningspänningen måste vara kring 5 Volt (eller lägre för lågspänningsvertionerna). Det gör att man måste ha spänningsstabilisering till dessa om övriga delar av kretsen drivs på 12 Volt. När det gäller 4000-serien klarar den matningsspänning upp till 15 V (tror jag)......problemet är bara att sänk och drivförmågan på dessa är endast 0,5 mA!!!!!
Nu är min nya motorstyrning klar. som sagt gav jag upp mitt projekt med hip4081, efter några rökmoln. Den nya är ingen riktig h-brygga utan man byter riktning på motorn med hjälp av ett relä, således behövs bara en fjärdedel så många fetar. Fetarna blev smällheta även denna gång, men efter lite trixande med back-EMFdioden så höll de sig nästan iskalla (6st irf3708), belastningen var ca 4A och 24v 40% PWM. Styrkortet har en 5 bitars D/A och en fyrdubbel op för att generera pwm samt driva fetarna. CAD i eagle finns att få om nån vill bygga.
nja...hehe alla är fetar men de 2 till höger har amputerats något efter div experiment. Med 6 st Fetar är jag nog garderad mot de häftiga strömtoppar som bli när den 50kg tunga lawncuttern ska styras på rätt kurs. Det skulle säkert räcka med en fet för småprojekt.