Tyristortestare

Berätta om dina pågående projekt.
bos
Kontakt:

Tyristortestare

Inlägg av bos »

Jag reparerar rätt många stängselaggregat. I dessa sitter tyristorer som ofta lägger av, och de är lite knöliga att testköra manuellt med en multimeter. Särskilt för en gedigen latmask som jag.

Satt därför i soffan en regnig eftermiddag och svängde ihop en tyristortestare (säg det snabbt!), skickade iväg på tillverkning och skrev en firmware under tiden i väntan på att korten skulle komma.

Idag kom korten så jag kunde jag testköra testaren. Bortsett att jag råkat byta plats på två pinnar på PIC18 (den jag satt som analog ingång hade ingen analog ingång på just den pinnen...) men det var lättfixat genom att lyfta upp pinnarna från kortet och göra korsstygn med 0.1mm-tråd.

Dessvärre har jag inga defekta tyristorer hemma så jag fick simulera en trasig tyristor genom att inte ha i en tyristor alls i sockeln.

Testningen tänder följande dioder: blå - test pågår, röd - kortsluten, gul - öppen/trasig, grön - allt funkar tipptopp. Debuginfo spottas ut via seriesnöre under tiden jag finslipar firmware.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Tyristortestare

Inlägg av grym »

tyvärr behövs det lite mer för att testa tyristorer

en del funkar bra med lägre spänning
en del med lite mer styrström
en del funkar med lägre last

testade en hel del dyra tyristorer till cnc maskiner, längesedan och det var gammalt redan då

men det slutade med en testuppsättning med rimlig hög spänning, där var det ca 400v på 800v tyristorer
den jobbade med 200v ac

en hygglig last, en bunta trådlindade motstånd, som kunde överlastas hyggligt mycket under ca 10 sekunder
val en eller flera

och lite olika triggströmmar

oscilloskop att kolla på kurvorna
dom som inte funkade bra kunde börja leda spontant
och en del började inte leda förrens spänningen var lite väl hög

med den uppsättningen var det relativt smidigt att prova dom
Skriv svar