Försvinner amatörradioklubbarna?
Re: Försvinner amatörradioklubbarna?
Jag tror att all trafik på repetrarna i skåne försvann för 10-15 år sedan, på den tiden var det Dstar som var populärt på repetrarna, men man började nog byta till DMR precis när trafiken tystnade. Det är lite tråkigt för nybörjare som gärna vill komma igång med en Baofeng eller ngt, men inte lyckas prata med någon.
- Mizzarrogh
Jo, karaktären som spelades har jag för mig var det i något avsnitt, (eller om det var en fristående episod,) men Rolv Wesenlund verkar inte ha varit registrerad som radioamatör. (vilket dock inte utesluter att han kan ha varit passiv lyssnare, men jag hittar ingenting som kan styrka detta, men han borde nog i allafall ha gjort research för rollen om inte annat).
Tycker vi har många kids i orienteringsklubben... de är ju en lång lång väg innan de kan springa på egen hand i skogen...
Discord mfl hanterar ljud, så samtal går ju att föra... men problemet är ju att samtal sker nu, alla måste ha tid samtidigt. Att vara styrd av tider är ju inte moderna människor vana vid där nu mer än 50% ser streamade tv program istället för att följa en tablå...
LA8PV, klassiskt avsnitt.
Läser man i senaste numret av QTC så verkar ju SSA i alla fall gå bra, med kraftigt ökande antal medlemmar.
Men jag gick ju kurs, tog cert och blev medlem i en lokal radioklubb (SK0MT) för några år sedan, och där är det ju förvisso
mycket aktivitet och hyfsat mycket medlemmar, men det är ju talande när man kommer dit som 50+ och folk säger
"Vad kul med lite yngre medlemmar"
VIll minnas att snittåldern på SSA's medlemmar ligger på 65+ ?
Jag får ju faktiskt sända radio nu, men det var inte riktigt det som lockade mej, jag är mer intresserad av tekniken och folket.
Det har dom, har läst en artikel om det, minns inte var, i QTC kanske ? Pga kriget så har ukraina upplevt en stor uppgång i mängden radioamatörer.
Man kan också läsa om hur ryssarna köper radioutrustning för att kommunicera när deras onde despot stänger ner internet och mobiltelefoni för den egna befolkningen.
Jag blev amatör främst på grund av att lokala radioklubben hyrde lokal hos scouterna för sina möten och hjälpte till med JOTA. Satte upp mast med rotor och yagi bakom "scoutstugan". Som scout lockade det ju också att kunna köra 2m för samband på hajker etc istället för de klumpiga 27 MHz-burkarna som scoutkåren hade.
Men det här roliga med att kunna snacka med folk i andra länder via radio tappade ju poängen när Internet kom och man istället kunde nå ännu längre och ännu mer folk med IRC.
Men det här roliga med att kunna snacka med folk i andra länder via radio tappade ju poängen när Internet kom och man istället kunde nå ännu längre och ännu mer folk med IRC.
Tråkigt att föreningslivet i vissa fall har tunnats ut!
Jag är med i LTS Ljudtekiska sällskspet som faktiskt har ökat sitt medlemskap i både Stockholm och en del andrs platser i landet! Så det är ju glädjande. Där är föredrag om HI-FI ljudteknik mm. Senaste har vi haft besök av kunniga högtalar och förstärkar konstruktörer m.fl. Verkligen kvalitets tid måste jag säga!
Jag är med i LTS Ljudtekiska sällskspet som faktiskt har ökat sitt medlemskap i både Stockholm och en del andrs platser i landet! Så det är ju glädjande. Där är föredrag om HI-FI ljudteknik mm. Senaste har vi haft besök av kunniga högtalar och förstärkar konstruktörer m.fl. Verkligen kvalitets tid måste jag säga!