Försvinner amatörradioklubbarna?
Försvinner amatörradioklubbarna?
Jag läste nyligen att Lunds radioamatörklubb inte längre kommer att ha någon aktiv verksamhet, det är tråkigt eftersom klubben har funnits i runt 60 år. Det finns nog fortfarande aktivitet i klubbarna i Helsingborg och Kristianstad, men Österlens sändaramatörer verkar inte ha varit aktiv på 10-15 år(tror det var dessa som drev många av dom skånska repetrarna).
Införandet av ett instegscertifikat borde ha gett upphov till större tillströmning till klubbarna, men det är kanske inte längre lika naturligt att gå med i en klubb när man har fått certifikat?
Införandet av ett instegscertifikat borde ha gett upphov till större tillströmning till klubbarna, men det är kanske inte längre lika naturligt att gå med i en klubb när man har fått certifikat?
Re: Försvinner amatörradioklubbarna?
ALL föreningsverksamhet tynar bort. Är det utanför FB &Co så är intresset noll.
Trist, men så har det dessvärre blivit. Tiderna förändras. Radio är inte intressant längre nu när alla har en mobiltelefon med hela internet och mer därtill. Det bara är så.
Trist, men så har det dessvärre blivit. Tiderna förändras. Radio är inte intressant längre nu när alla har en mobiltelefon med hela internet och mer därtill. Det bara är så.
Det pratas ofta om radioamatörernas styrka om det blir krig. Vet inte om exempelvis Ukraina haft någon direkt nytta av sina radioamatörer.
- Mizzarrogh
Även om man ofta sitter ensam så känns radio på något sätt mer socialt än att sitta framför en skärm.
- Mizzarrogh
Intresset för att lyssna på DX och liknande är nog faktiskt rätt stort, det är nog mer att yngre idag kanske inte blir introducerade på samma sätt.
Sedan är det väl ärligt talat också förmodligen åldersrelaterat om man vill lyssna någon halvtimma nu och då eller om man faktiskt vill sitta en hel dag, då behöver man ju ha litet mer stimulans såsóm direktkontakt med andra osv så att det händer något mer.
Sedan är det väl ärligt talat också förmodligen åldersrelaterat om man vill lyssna någon halvtimma nu och då eller om man faktiskt vill sitta en hel dag, då behöver man ju ha litet mer stimulans såsóm direktkontakt med andra osv så att det händer något mer.
Den tekniska biten finns ju kvar, men är man ute efter sociala kontakter finns det ju betydligt smidigare vägar att ta till nuförtiden!
- Mizzarrogh
Ja, det var den som fick mig in på banan på tiden det begav sig, sedan fick jag en "världsradio" (kombinationsradio) av min farbror.
Några år senare fick jag en av hans avlagda Transceivers.
Han kunde förklara vad allting var och vad sakerna gjorde inne på museum.
Fick en bok av min pappa sedan, så plötsligt kunde man bygga vad man ville (nästan...) sönderslagna gramofoner från tippen blev till robotarmar, gmala bilvrak var guldgruvor, innhöll massor med saker som gick att köra från modelltågstransformatorn om man vred ned strömmen (byggde ett eget "labbagg" av en generatordiod och en trafo till en hållmagnet för gamla branddörrar), osv.
Minst lika roligt som färdigköpta leksaker och det kan ju bli precis det man ville!
Som bonus fattade man hur bilen fungerade också sedan och kunde laga moppen när man blev äldre.
Några år senare fick jag en av hans avlagda Transceivers.
Han kunde förklara vad allting var och vad sakerna gjorde inne på museum.
Fick en bok av min pappa sedan, så plötsligt kunde man bygga vad man ville (nästan...) sönderslagna gramofoner från tippen blev till robotarmar, gmala bilvrak var guldgruvor, innhöll massor med saker som gick att köra från modelltågstransformatorn om man vred ned strömmen (byggde ett eget "labbagg" av en generatordiod och en trafo till en hållmagnet för gamla branddörrar), osv.
Minst lika roligt som färdigköpta leksaker och det kan ju bli precis det man ville!
Som bonus fattade man hur bilen fungerade också sedan och kunde laga moppen när man blev äldre.
This.
Det är enklare idag att få kontakt med likasinnade via sociala medier.
Men sen har också själva finessen med föreningar tappats bort. Folk idag tror att medlemsavgiften innebär att de köper en tjänst. "Vad får jag för medlemsavgiften?" är nåt folk ofta frågar.
Trots att styrelseledamöter och funktionärer bara är vanliga medlemmar som offrar lite mer tid så verkar många tro att de är "anställda" och ska serva övriga medlemmar.
Vad är ni medlemmar i för förenningar egentligen?
Hur många timmar lägger ni på arbete åt den per månad?
Jag erbjöd mina tjänster åt en förening, de verkar ha så mycket manskap så de vart väldigt ointresserade av hjälp..
Hur många timmar lägger ni på arbete åt den per månad?
Jag erbjöd mina tjänster åt en förening, de verkar ha så mycket manskap så de vart väldigt ointresserade av hjälp..
Det finns lite initiativ på CB. Qvintusklubben i Stockholm har ökande verksamhet verkar det som. Dom kör väll i huvudsak 69MHz/4m men även 27mc i Stockholm har det varit mer trafik denna vår. Är nog en nostalgivåg där äldre fd CB entusiaster kör igång på nytt. Oklart/Osannolikt att det skulle introducerar några ungdomar men kul ändå med lite trafik. 27,235 (K24) körs det USB QSOn dagligen vill jag nog påstå. Sen finns det några enstaka som kör AM. Till de jag räknar upp här räknar jag inte tradarchaffisarna som reser igen om pratar. Dom har kört 27mc i många år och håller sig för sig själv verkar det som.
Och PRISTO gör en drive just nu och erbjuder lägre pris på medlemskapet. Tror dom fått en gäng nya medlemmar senaste månaderna.
Och PRISTO gör en drive just nu och erbjuder lägre pris på medlemskapet. Tror dom fått en gäng nya medlemmar senaste månaderna.
-
alexanderson
Jag är inte medlem i så många föreningar idag, men just det där med att folk tror att de betalar för en tjänst har jag sett både i scouterna, grabbens fotbollsklubbar och även delvis i Svenska råttsällskapet.
Svenska råttsällskapet är den enda förening jag är aktiv i idag, och jag är inte ens betalande medlem :) Jag fortsatte vara revisor för dem även efter att jag gått ur, och sen gav de mig ett hedersmedlemskap efter några år:)
Men svenska råttsällskapet (som är en rikstäckande förening) var ett tag nere i typ 10 medlemmar (det blev list konstigt på årsmötena då de enda närvarande röstberättigade var styrelsen...). När jag gick med hade de väl ett par hundra medlemmar, nu tror jag det är runt 50. De har tagit steget till att låta utställningarna vara öppna även för icke medlemmar för att få upp storleken på arrangemangen lite.
När jag var scoutledare så jobbade jag ju ideellt en kväll i veckan och kanske 15-20 av årets helger (och framförallt långhelgerna var det ju hajker). För att inte tala om att en av semesterveckorna gick åt till scoutläger, där jag förutom att arbeta ideellt fick betala lägeravgift.
- Mizzarrogh
En klubb eller förening kan ju finnas på nätet också, även om man kanske inte har möjlighet att träffas fysiskt så ofta.
Ett problem med dagens unga är att allting skall vara nu eller medmetsamma. Är där en instegströskel dalar intresset kraftigt.
Inom amatörradion var den lokala repeatern förr en samlingspunkt där det pratades mycket och som stärkte sammanhållningen i klubben. Det driblades bort med idiotiska påhitt som subton, swixlink och nu senast allstar. plötsligt blev alla befintliga apparater obsoleta p.g.a. den förbannade subtonen. Länarna på internet tog bort det lokala och det blev platt fall.
Textchat på internet är långt ifrål lika socialt som det var att amtala verbalt. Alla kände alla och det var i princip alltid god stämning. Jag saknar den tiden.
Inom amatörradion var den lokala repeatern förr en samlingspunkt där det pratades mycket och som stärkte sammanhållningen i klubben. Det driblades bort med idiotiska påhitt som subton, swixlink och nu senast allstar. plötsligt blev alla befintliga apparater obsoleta p.g.a. den förbannade subtonen. Länarna på internet tog bort det lokala och det blev platt fall.
Textchat på internet är långt ifrål lika socialt som det var att amtala verbalt. Alla kände alla och det var i princip alltid god stämning. Jag saknar den tiden.