Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)
Jo, terminaldelen verkar fullt fungerande, men jag får ingen bild. Det sprakar inget så jag tror inte det finns högspänning i videodelen.
Vilken hastighet läser remsläsaren med?anders_bzn skrev: ↑12 april 2026, 09:31:00 Nu har jag fixat vidare med PC05 pappersremsläsaren/punchen.
- anders_bzn
- Kontakt:
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag byggde ihop riktiga seriakablar av lite skrot jag hade. Innan har jag kört med labb-versionen med flatkabel och ett PCB (https://github.com/anders-bzn/BC01) men så kan man ju inte ha det.
Sen kom maskinen ihop. Visst är den söt?
Sen testade jag min DECWriter II (LA36), vilken verkar fungera bra. Det satt fortfarande ett papper i med en utskrift från CAD-programmet som körde på datorn på tiden då det begav sig. Den behöver lite rengörning och uppsmörjning av mekaniken samt en lösning för att ersätta eller få liv i färgbandet. En del säger WD-40 är lösningen och det fungerar hyggligt. Jag har testat men det luktar "fel".
Det är en sak till som ska fixas, fläktarna i kabinetten behöver kärlek, men jag hade inte verktyg med för att lossa dem.
Det är en sak till som ska fixas, fläktarna i kabinetten behöver kärlek, men jag hade inte verktyg med för att lossa dem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Snyggt!
Sidospår: Min åsikt är att det är mer användbart att märka på vilken sida som är nedåt än vilken som är uppåt
Sidospår: Min åsikt är att det är mer användbart att märka på vilken sida som är nedåt än vilken som är uppåt