Tyristor har 150mA "max" på Igt, men inget "min"
Tyristor har 150mA "max" på Igt, men inget "min"
En CS30-12IO1 har på sida 2 sin Gate Trigger Current satt till 150mA på max, men ingenting på min eller "typical" eller något sådant.
Hur vet jag vilken är den minsta triggström som krävs för att tyristorn ska öppna sig? I och med att maxvärdet är satt till 150mA känns det lite vanskligt att designa gateströmmen till detta värde, men i brist på annat hittar jag ingen annan lösning.
Hur vet jag vilken är den minsta triggström som krävs för att tyristorn ska öppna sig? I och med att maxvärdet är satt till 150mA känns det lite vanskligt att designa gateströmmen till detta värde, men i brist på annat hittar jag ingen annan lösning.
Re: Tyristor har 150mA "max" på Igt, men inget "min"
"gate non-trigger current" = max 5 mA.
Det vill säga allt mellan 6-150mA fungrrar.
Det vill säga allt mellan 6-150mA fungrrar.
Det är väl anodströmmen som är 150mA. Max gateström är ungefär 1/3 av det.
TS skrev faktisk Max Gate (trigger) current.
Å andra sidan hittar jag inte någon sådan parameter, dock finns "gate trigger current" vilket är 55mA
Å andra sidan hittar jag inte någon sådan parameter, dock finns "gate trigger current" vilket är 55mA
-
rikkitikkitavi
Jag hittar inte heller någon max Ig. Däremot latching current = 150 mA vilket är den lägsta strömmen som måste flyta genom tyristorn efter att ha triggats. Holding current är den som krävs för att förbli ledande därefter.
Fig 4 ger en uppfattning om triggerström vs Vd(blockspänning) ch temperatur.
Fig 4 ger en uppfattning om triggerström vs Vd(blockspänning) ch temperatur.
Vilken rubrik, inte i databladet i alla fall.
-
rikkitikkitavi
Fig 5 visar fördröjningen på thyristorn tänder vs gateströmmen. Vid en gateström någonstans runt 300mA så minskar inte dennamer.
Sedär, jag läste ihop två rader och blandade ihop dem.
Max latch current står som 150mA, men även det tycker jag är konstigt. Tyristorn klarar ju 70A så det borde väl vara "min" på 150mA? Eller är det bara jag som läser databladet tokigt?
-
rikkitikkitavi
När du skickar en tändpuls på gaten krävs att lasten drar minst 150mA för att tyristorn skall tända.
Ju lägre desto "bättre", då kan den driva mindre laster.
Men det är en 70A tyristor...
När den tänt krävs minst 100mA holding current.
Man måste fundera genom vad parametrarna innebär och om ett min eller max värde definierar
designgränser. I detta fallet är det ju ett maximalt värde för lägsta fungerande last.
Ju lägre desto "bättre", då kan den driva mindre laster.
Men det är en 70A tyristor...
När den tänt krävs minst 100mA holding current.
Man måste fundera genom vad parametrarna innebär och om ett min eller max värde definierar
designgränser. I detta fallet är det ju ett maximalt värde för lägsta fungerande last.