Märklig styrspak
Märklig styrspak
En bekant lämnade en styrspak till sin maskin (okänd sort, från -80 talet) till mig för reparation.
Jag öppnade den och förväntade mig en potentiometer.
Men där sitter en komponent med tre anslutningar, se bild.
När man manövrerar spaken rör sig en metallyta sidledes över komponenten.
Metallytan på undersidan av komponenten är kraftigt magnetisk, ser lite sönderslaget ut.
När jag mäter på komponenten är det totalt avbrott mellan alla poler, både på ohm och diodmätning.
Så den är troligen kass!
Men vad är detta?
Jag öppnade den och förväntade mig en potentiometer.
Men där sitter en komponent med tre anslutningar, se bild.
När man manövrerar spaken rör sig en metallyta sidledes över komponenten.
Metallytan på undersidan av komponenten är kraftigt magnetisk, ser lite sönderslaget ut.
När jag mäter på komponenten är det totalt avbrott mellan alla poler, både på ohm och diodmätning.
Så den är troligen kass!
Men vad är detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Märklig styrspak
Jo, det är nog en Hall givare som sitter där.
Har nån sett en hallgivare som ser ut så här, och med en magnet på undersidan?
Vanligtvis ser dom ut som en liten transistor bara och ingen magnet...
Har nån sett en hallgivare som ser ut så här, och med en magnet på undersidan?
Vanligtvis ser dom ut som en liten transistor bara och ingen magnet...
Magneten är till för att ge ett stabilt magnetfält, styrspaken ändrar detta magnetfält, på så sätt reagerar inte givaren för yttre magnetfält, eller snarare blir väldigt okänslig för yttre magnetfält.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
RoAd: den lilla magneten sitter fast på sensorn och flyttas inte av spaken.
Det heter tydligen "back-biased Hall effect sensor"
Då sitter magneten i sensorn och det går bara åt en "typ järnbit" framför sensorn för att aktivera den.
Jag kan inte mycket om hallgivare, men utsignalen är väl bara en låg dc spänning?
Och in har den bara plus och minus, då borde man kunna pilla dit en potentiometer istället.
Eller för att testa ta en vanlig analog hallgivare och vifta med en magnet framför
Då sitter magneten i sensorn och det går bara åt en "typ järnbit" framför sensorn för att aktivera den.
Jag kan inte mycket om hallgivare, men utsignalen är väl bara en låg dc spänning?
Och in har den bara plus och minus, då borde man kunna pilla dit en potentiometer istället.
Eller för att testa ta en vanlig analog hallgivare och vifta med en magnet framför
De har 3 anslutningar, vanligtvis +/- och signal.
Utsignalen kan vara rent analog, den kan vara PWM och den kan vara digital.
Utsignalen kan vara rent analog, den kan vara PWM och den kan vara digital.
Systemaspekter:
Är det bara en axel som joysticken känner? (Typ frammåt/bakåt eller sida till sida vs fler dimensionell).
Är axeln närmast senaorn i mittläge, eller i ena ändläget?
<Spekulationer o svammel.>
Utan att ha någon koll så undrar jag om inte halleffekt sensorer var unga när denna joystick tillverkades.(Om inte annat så pga kapslingatypen).. Dvs de har nog utvecklats en del sedan detta.... Kan valet av konstruktion ha med lineäritet på mätområdet att göra.... (En pot hade nog haft mkt kortare livslängd)
RC sändare för hobby har tex potar i joystickar för de billigare sakerna, men man går över till halleffekt sensorer i de lite 'finare'.
Edit... Efter ett par minuters funderande....Första tanken var att sensorn bara kände näheten av axeln som en amplitud... Men man kan kanske tänka sig att magneten sitter på tvären, med sina poler i samma riktning som joysticken rör sig... Då kan möjligen sensorn känna en riktning på magnetfältet i ena ändläget, och den andra riktningen i andra läget... Och typ inget riktning i mittläget... (Om det bara vore storlek på magnetfältet som mättes, borde den inte kunna skilja på utslag åt två håll....)
Är det bara en axel som joysticken känner? (Typ frammåt/bakåt eller sida till sida vs fler dimensionell).
Är axeln närmast senaorn i mittläge, eller i ena ändläget?
<Spekulationer o svammel.>
Utan att ha någon koll så undrar jag om inte halleffekt sensorer var unga när denna joystick tillverkades.(Om inte annat så pga kapslingatypen).. Dvs de har nog utvecklats en del sedan detta.... Kan valet av konstruktion ha med lineäritet på mätområdet att göra.... (En pot hade nog haft mkt kortare livslängd)
RC sändare för hobby har tex potar i joystickar för de billigare sakerna, men man går över till halleffekt sensorer i de lite 'finare'.
Edit... Efter ett par minuters funderande....Första tanken var att sensorn bara kände näheten av axeln som en amplitud... Men man kan kanske tänka sig att magneten sitter på tvären, med sina poler i samma riktning som joysticken rör sig... Då kan möjligen sensorn känna en riktning på magnetfältet i ena ändläget, och den andra riktningen i andra läget... Och typ inget riktning i mittläget... (Om det bara vore storlek på magnetfältet som mättes, borde den inte kunna skilja på utslag åt två håll....)
Hej
Som du skriver så är detta säkert en konstruktion från Hall sensorernas barndom.
Utgången påverkar såvitt jag vet en hydraulisk prop ventil.
Bara en axel, dvs fram och tillbaka.
I slutändan blir det kanske att tänka på att ersätta hela den här spaken.
Om jag tar reda på vad det är för egenskaper på den styrda ventilen borde det väl gå att hitta nåt till vettigt pris
Som du skriver så är detta säkert en konstruktion från Hall sensorernas barndom.
Utgången påverkar såvitt jag vet en hydraulisk prop ventil.
Bara en axel, dvs fram och tillbaka.
I slutändan blir det kanske att tänka på att ersätta hela den här spaken.
Om jag tar reda på vad det är för egenskaper på den styrda ventilen borde det väl gå att hitta nåt till vettigt pris
Jag tror inte att man satsar på ett hallelement om man bara behöver "on-off".
Ungefär som malman skrev, men uttryckt med lite andra ord:
– Enkel kontinuerlig analog styrning, utan höga krav på tillförlitlighet och precision: Potentiometer.
– Kontinuerlig analog styrning, med höga krav på tillförlitlighet och precision: Hall-sensor.
Utgå från vad den aktuella apparaten/maskinen ska åstadkomma.
Utan att veta mycket skulle jag gissa att detta kan vara en framkomlig väg.
Byt den defekta hallstyrningen mot en "modern" dito, genom anslutning med lämpligt "interface".
Då utgår jag från att det inte går att få tag på en ny sensor som ersättning för den defekta.
/π
Ungefär som malman skrev, men uttryckt med lite andra ord:
– Enkel kontinuerlig analog styrning, utan höga krav på tillförlitlighet och precision: Potentiometer.
– Kontinuerlig analog styrning, med höga krav på tillförlitlighet och precision: Hall-sensor.
Utgå från vad den aktuella apparaten/maskinen ska åstadkomma.
Utan att veta mycket skulle jag gissa att detta kan vara en framkomlig väg.
Byt den defekta hallstyrningen mot en "modern" dito, genom anslutning med lämpligt "interface".
Då utgår jag från att det inte går att få tag på en ny sensor som ersättning för den defekta.
/π
Utan att veta något om komponenten Du mäer på är det omöjligt att med säkerhet säga om den är hel eller inte. Vad är det för spänningar på sladdarna den skall vara ansluten till? Hydraulventil låter "grovt". Begrunda riskerna innan det görs någon hobbyfix.
Finns det någon betecknng eller tillverkare på manöverenhet eller det den är ansluten till?
Finns det någon betecknng eller tillverkare på manöverenhet eller det den är ansluten till?