HEJ,
Jag har lite frågor angående trådlösa monoportabla högtalaren Beolit 17
En kompis lämnade en BeoLit 17 till mig för lite felsökning.
Enligt honom så slutade den att fungera och han trodde det var batteriet som var defekt.
Han bytte batteriet och den fungerade då ’en gång’ för att sedan lägga av.
Laddning gör ingen skillnad fortfarande död.
Min slutsats av det var att det nya batteriet hade en viss laddning därav så fungerade den
en liten stund. Har ingen erfarenhet själv av denna typ av högtalare. B & O
Där för vill jag ställa några frågor om det finns någon där ute som har erfarenhet
av BeoLit 17 ( Bang & Olufsen) .
Eller om detta är helt fel forum för denna typ av teknikfråga och
vilket forum är då bättre?
Batteriladdaren till Modell : DST450-303
Har tre angivna Output (Type-C PD) 5.0 V ---- 3.0 A 9.0 V ---- 3.0 A 15.0 V ----- 3.0 A
1) Vilken/vilka av dessa används för att ladda batteriet
Under högtalaren så är det angivit Input 15V 3A.
Då bör det ju bara vara 15 V som används då kan man ju fundera varför deras
laddare har ovanstående 3 spänningar angivet ?
2) USB-C till USB-C kabeln som använd är det en standard USB -C kabel eller
har BO en egen variant. Dom svarar så här på frågan om kompobilitet..
Nej, av säkerhetsskäl rekommenderar vi att du använder antingen USB-C till USB-C-kabeln som medföljde Beolit 17 eller någon av de originalkablar som medföljde B&O PLAY-produkten.
Jag har testat att byta till en ’vanlig’ USB-C till USB-C kabel men ingen skillnad.
3) Ägaren säger att när den fungerade var det viktigt vilken väg man vänder
USB-C kontakterna. Kontakterna är ju inte nycklade då borde dom ju kunna vändas vilken väg som helst ?
4) Det lilla kretskortet / laddkortet där USB-C kabeln ansluts i Högtalaren.
Är laddkortet för Beolit 20 och Beolit 17 samma som kan användas i Beolit 17 ?
Det enda kortet som man kan hitta på nätet som reservdel är nämligen för Beolit 20
Kontrollera LED-beteendet : Om LED-lampan blinkar rött, orange eller gult kan det tyda på ett dött eller trasigt batteri.
Jag har ingen indikering från Led lampan dvs. den lyser aldrig.
5) När jag spänningsmäter på Batteriet som är det nya. Frånkopplat från högtalaren
Dvs. helt obelastat , då får jag dessa spänningar.
Antagligen skulle jag tro att vid belastning så sjunker spänningen mer
Har ingen aning när högtalaren stänger av vid för låg spänning.
Bilden nedan är mätning på borttaget batteri.
6) Om jag kopplar bort batteriet och ansluter laddare med kabel då får jag
4,92 V mellan TP 12 och TP 13. Dvs. laddaren levererar spänning.
Jag hittar däremot ingen 15V som jag trodde jag skulle få eftersom
Högtalaren på undersidan är stämplad Input 15v.
Tänkbar felkälla ? Laddaren, USB-C kabeln, Laddkortet eller Moderkortet
Laddare finns att köpa och kabel men laddkortet var ett frågetecken som jag skrivit i pkt 4
Har någon haft denna typ av problem med en Beolite 17 ?
Beolit 17 Laddning av batteri fungerar inte
Beolit 17 Laddning av batteri fungerar inte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Beolit 17 Laddning av batteri fungerar inte
USB-C är INTE nycklad och SKA fungera, oavsett vilket håll de vändar.
Och just DÄR anar jag ett problem: Kontaktdonet.
Det är inte ovanligt att man kan komma till att stöta till ledningen som laddar - och då skapa en glappkontakt, antingen I USB-C-donet eller i kretskortet pga. ytmontering.
Och just DÄR anar jag ett problem: Kontaktdonet.
Det är inte ovanligt att man kan komma till att stöta till ledningen som laddar - och då skapa en glappkontakt, antingen I USB-C-donet eller i kretskortet pga. ytmontering.
Jag har även misstankar på kabelkontakten i laddkortet eller laddaren.
OBS ! Jag har testat med en annan USB-C kabel och fick då ingen skillnad mellan den gamla och den nya.
Båda gav en spänning fram till laddkortet. Vid mätning så var spänningen på laddkortet mellan TP12 och TP13 ca: 4,92 V
Så kabeln skickar över spänning till (laddkortet) högtalaren.
Men det som gör mig förbryllad är varför är spänningen 4,92 V , därför att under högtalaren så är det angivit Input 15V 3A .
Laddaren har ju denna märkning
Har tre angivna Output (Type-C PD) 5.0 V ---- 3.0 A 9.0 V ---- 3.0 A 15.0 V ----- 3.0 A
Jag hittar ingen mätpunkt med 15 V vilket jag tycker det borde vara, 5 V låter ju som spänning till TTL logik.
Om problemet är i kontakten på högtalaren så behöver jag ju byta ut laddkortet där kontakten sitter.
Som jag skrivit tidigare i min fråga så hittar jag laddkort till Beolit 20 men inget till Beolit 17.
Är dessa kompatibla? Någon som vet detta?
OBS ! Jag har testat med en annan USB-C kabel och fick då ingen skillnad mellan den gamla och den nya.
Båda gav en spänning fram till laddkortet. Vid mätning så var spänningen på laddkortet mellan TP12 och TP13 ca: 4,92 V
Så kabeln skickar över spänning till (laddkortet) högtalaren.
Men det som gör mig förbryllad är varför är spänningen 4,92 V , därför att under högtalaren så är det angivit Input 15V 3A .
Laddaren har ju denna märkning
Jag hittar ingen mätpunkt med 15 V vilket jag tycker det borde vara, 5 V låter ju som spänning till TTL logik.
Om problemet är i kontakten på högtalaren så behöver jag ju byta ut laddkortet där kontakten sitter.
Som jag skrivit tidigare i min fråga så hittar jag laddkort till Beolit 20 men inget till Beolit 17.
Är dessa kompatibla? Någon som vet detta?
Det du beskriver är PD eller QC, alltså Power-Delivery alt. Quick Charge.
Då förhandlar enheten med laddaren om vilken spänning som behövs.
Alltså verkar KOMMUNIKATIONEN inte att fungera... eller kretsen som förhandlar... eller dataledning i/vid USB-C.
Då förhandlar enheten med laddaren om vilken spänning som behövs.
Alltså verkar KOMMUNIKATIONEN inte att fungera... eller kretsen som förhandlar... eller dataledning i/vid USB-C.
Jag var inne på samma som Icecap skriver. För att få de 15V så behöver nog laddaren och högtalaren förhandla fram att det är det som ska användas.
Vi får nog börja med att testa en ersättningsladdare och ny kabel och om det inte fungerar så
kan ju laddningskortet vara nästa alternativ.
Där finns ett stort frågetecken om Laddkort för Beolit17 är utbytbart mot Beolit 20.
Varför ? Jo därför att det går inte hitta ett ersättningskort på nätet som står Beolit 17
utan alla som hittas är Beolit 20. FRUGO har ett sådant Beolit 20 ersättningskort.
Jag sökte på nätet med frågan om kompabilitet laddkort Beolit 15 VS Beolit 20.
Svaret jag fick var detta (AI).
Den primära skillnaden gällande laddningskortet (eller laddningsmöjligheterna) är att Beolit 20 har en inbyggd trådlös Qi-laddningsplatta på det övre facket,
vilket gör att du kan ladda kompatibla smartphones eller hörlurar, medan Beolit 17 inte har det
Finns det någon som testat ett laddkort för Beolit 20 i en Beolit 17 Högtalare?
kan ju laddningskortet vara nästa alternativ.
Där finns ett stort frågetecken om Laddkort för Beolit17 är utbytbart mot Beolit 20.
Varför ? Jo därför att det går inte hitta ett ersättningskort på nätet som står Beolit 17
utan alla som hittas är Beolit 20. FRUGO har ett sådant Beolit 20 ersättningskort.
Jag sökte på nätet med frågan om kompabilitet laddkort Beolit 15 VS Beolit 20.
Svaret jag fick var detta (AI).
Den primära skillnaden gällande laddningskortet (eller laddningsmöjligheterna) är att Beolit 20 har en inbyggd trådlös Qi-laddningsplatta på det övre facket,
vilket gör att du kan ladda kompatibla smartphones eller hörlurar, medan Beolit 17 inte har det
Finns det någon som testat ett laddkort för Beolit 20 i en Beolit 17 Högtalare?