Så ingen direkt vinst i förhållande till ökad komplexitet.
En annan fundering som dök upp när jag läste ditt tidigare inlägg om är att skippa Ctek till förmån för ett djupurladdningsskydd blir inkoppling av solceller, något som kan göras direkt på EcoFlow men det är samma XT60 ingång.
Hur kan man lösa det? En Y-kabel? Och hur förhindrar man problem om man råkar starta bilen och börja mata 12V in på solpanelerna? Eller solpanelerna matar 12V till startbattet via djupurladdningsskyddet, eller går det inte?
Någon form av spärrdiod eller hur löser man problemet? För det blir ett problem?
Elsystem för bilcamping.
Re: Elsystem för bilcamping.
Vad har du för utspänning från solpanelerna vid last och utan last?
Man kan helt enkelt sätta en diod från urladdningsskyddet till XT60-ingången på Ecoflow och mata solpanelen direkt in parallellt (den brukar ha inbyggd spärrdiod),
Man skulle kunna använda ett relä för att minska förluster i dioden men det gör inte mycket skillnad. 0.6V*8A=4,8W
Om du vill vara extra säker sätt en diod från solpanelen med.
Ett annat kanske bättre alternativ, köp denna regulator istället för urladdningsskyddet:
https://www.amazon.se/Regulator-30A-Con ... &th=1?th=1
Du ansluter startbatteriet på batteri, Ecoflow på last och solcellen på solcell.
Den kommer ladda startbatteriet tills det är fullt, Ecoflow kommer ha spänning så den kan ladda från startbatteri/solcell tills startbatteriet får för låg spänning.

Man kan helt enkelt sätta en diod från urladdningsskyddet till XT60-ingången på Ecoflow och mata solpanelen direkt in parallellt (den brukar ha inbyggd spärrdiod),
Man skulle kunna använda ett relä för att minska förluster i dioden men det gör inte mycket skillnad. 0.6V*8A=4,8W
Ett annat kanske bättre alternativ, köp denna regulator istället för urladdningsskyddet:
Du ansluter startbatteriet på batteri, Ecoflow på last och solcellen på solcell.
Den kommer ladda startbatteriet tills det är fullt, Ecoflow kommer ha spänning så den kan ladda från startbatteri/solcell tills startbatteriet får för låg spänning.

Solpanelerna ska ju tåla att en panel är i skugga medan en annan får sol på sig, där båda är kopplade parallellt, så om deras nominella utspänning är typ minst 15V så tål de att anslutas parallellt med startbatteriet, ifall man av nån anledning skulle göra så.
Allmänt så tycker jag att det verkar vara mycket kaka-på-kaka och jag har också en svag aning om att OP råkat ut för sunk cost fallacy, alltså liksom gift sig vid att använda de grejer som redan finns.
Ecoflow River 2 max är specad till 512Wh och max 500W ut. Om vi ignorerar att den kör 24V internt så motsvarar det alltså ett 12V-batteri på ca 50Ah, alltså pyttelitet med off-grid-mått mätt så att säga.
Om du vill ha högre kapacitet och överväger att installera ett till batteri så är det kanske istället läge att helt enkelt köpa t.ex. ett ECO-Worthy 100Ah 12V LiFePo4-batteri för 2500 på Amazon, och om kompressorkylen matas med 230V så helt enkelt komplettera med en separat inverter, kanske lämpligtvis en komplett sol-ladd-inverter. Eller än bättre om möjligt köra kompressorkylen direkt på batteri, ifall den har ingång för detta. Kolla upp om det går att programmera din CTEK för att få rätt spänning för att ladda ett LiFePo4-batteri (batterierna har normalt inbyggt skydd mot överladdning, men det är ju onödigt dels om det skyddet triggas och dels onödigt om CTEK däremot inte driver tillräckligt hög spänning för att ladda batteriet fullt).
Vet inte hur begagnatmarknaden ser ut men allt ovan kostar ju klart mindre än nypriset på Ecoflow.
Sorry, alltså jag ser ju absolut poängen med att ha en färdigköpt allt-i-ett-enhet som fungerar för den som har tummen mitt i handen med elektriska saker. Typ perfekt för t.ex. hantverkare eller alla möjliga andra "proffs"-användningar. Och om du har nytta av den till sådant också så är den säkert bra även att meranvändas för camping. Men i ditt fall med grejer i bilen så verkar det bättre att ha ett batteri som är separat från all elektronik (utöver batteriets inbyggda BMS).
En fråga är hur ofta du kommer använda solpaneler, och vilken kapacitet de har. Likaså är en fråga hur mycket du kommer köra bilens motor, eller snarast hur länge du står still. Tyvärr är ju generatorn på alla vanliga bilar extremt liten i förhållande till motorns kapacitet, så att köra motorn endast för att ladda med bilens egen generator är tyvärr rätt bränsleineffektivt. Hade det varit en klassisk bil från stenåldern, typ de flesta bakhjulsdrivna från säg 80-talet eller äldre, så hade det kanske funnits plats för att montera fler prylar under huven och då hade du kanske t.ex. kunnat montera en 230V elmotor på någon/några kW, eller för den delen montera en eller flera extra 12V-generatorer, för att åtminstone få ut lite mer effekt från motorn för att öka verkningsgraden vid laddning när du är parkerad, ifall du tänkt ladda på det sättet.
Håller också med alla som kommenterat att det verkar dumt att ladda ur startbatteriet. Om du ligger på gränsen för hur mycket vikt bilen lagligt kan ta, och därför vill använda startbatteriet för kompressorkylen, så kan det väl i princip vara värt att överväga att stoppa in ett mindre startbatteri att använda under sommarhalvåret. (Jag gissar att du inte campar när det är vinter, och utan campingutrustningen kan du ju ha fullstort batteri). Praktiska studier visar t.ex. att en 2,5L 5-cyl Volvo V70 startar utan problem med ett formellt sett för klent 45Ah-batteri från ett fordon där förra ägaren uppenbart köpt batteriet på skroten (typ prismärkt med tipp-ex som väl är det enda som fäster på batterier antar jag) och som indikerade laddningsproblem ända till jag körde nån/några månader med underhållsladdare...
Allmänt så tycker jag att det verkar vara mycket kaka-på-kaka och jag har också en svag aning om att OP råkat ut för sunk cost fallacy, alltså liksom gift sig vid att använda de grejer som redan finns.
Ecoflow River 2 max är specad till 512Wh och max 500W ut. Om vi ignorerar att den kör 24V internt så motsvarar det alltså ett 12V-batteri på ca 50Ah, alltså pyttelitet med off-grid-mått mätt så att säga.
Om du vill ha högre kapacitet och överväger att installera ett till batteri så är det kanske istället läge att helt enkelt köpa t.ex. ett ECO-Worthy 100Ah 12V LiFePo4-batteri för 2500 på Amazon, och om kompressorkylen matas med 230V så helt enkelt komplettera med en separat inverter, kanske lämpligtvis en komplett sol-ladd-inverter. Eller än bättre om möjligt köra kompressorkylen direkt på batteri, ifall den har ingång för detta. Kolla upp om det går att programmera din CTEK för att få rätt spänning för att ladda ett LiFePo4-batteri (batterierna har normalt inbyggt skydd mot överladdning, men det är ju onödigt dels om det skyddet triggas och dels onödigt om CTEK däremot inte driver tillräckligt hög spänning för att ladda batteriet fullt).
Vet inte hur begagnatmarknaden ser ut men allt ovan kostar ju klart mindre än nypriset på Ecoflow.
Sorry, alltså jag ser ju absolut poängen med att ha en färdigköpt allt-i-ett-enhet som fungerar för den som har tummen mitt i handen med elektriska saker. Typ perfekt för t.ex. hantverkare eller alla möjliga andra "proffs"-användningar. Och om du har nytta av den till sådant också så är den säkert bra även att meranvändas för camping. Men i ditt fall med grejer i bilen så verkar det bättre att ha ett batteri som är separat från all elektronik (utöver batteriets inbyggda BMS).
En fråga är hur ofta du kommer använda solpaneler, och vilken kapacitet de har. Likaså är en fråga hur mycket du kommer köra bilens motor, eller snarast hur länge du står still. Tyvärr är ju generatorn på alla vanliga bilar extremt liten i förhållande till motorns kapacitet, så att köra motorn endast för att ladda med bilens egen generator är tyvärr rätt bränsleineffektivt. Hade det varit en klassisk bil från stenåldern, typ de flesta bakhjulsdrivna från säg 80-talet eller äldre, så hade det kanske funnits plats för att montera fler prylar under huven och då hade du kanske t.ex. kunnat montera en 230V elmotor på någon/några kW, eller för den delen montera en eller flera extra 12V-generatorer, för att åtminstone få ut lite mer effekt från motorn för att öka verkningsgraden vid laddning när du är parkerad, ifall du tänkt ladda på det sättet.
Håller också med alla som kommenterat att det verkar dumt att ladda ur startbatteriet. Om du ligger på gränsen för hur mycket vikt bilen lagligt kan ta, och därför vill använda startbatteriet för kompressorkylen, så kan det väl i princip vara värt att överväga att stoppa in ett mindre startbatteri att använda under sommarhalvåret. (Jag gissar att du inte campar när det är vinter, och utan campingutrustningen kan du ju ha fullstort batteri). Praktiska studier visar t.ex. att en 2,5L 5-cyl Volvo V70 startar utan problem med ett formellt sett för klent 45Ah-batteri från ett fordon där förra ägaren uppenbart köpt batteriet på skroten (typ prismärkt med tipp-ex som väl är det enda som fäster på batterier antar jag) och som indikerade laddningsproblem ända till jag körde nån/några månader med underhållsladdare...
Bra tips, jag har 2st med denna specenmrfrenzy skrev: ↑6 maj 2026, 11:16:55 Vad har du för utspänning från solpanelerna vid last och utan last?
![]()
Tekniska specifikationer (per panel)
Max effekt ($P_{max}$): 100W
Öppen kretsspänning ($V_{oc}$): 21,6V
Kortslutningsström ($I_{sc}$): 5,33A
Max spänning ($V_{mpp}$): 19,8V
Max ström ($I_{mpp}$): 5,05A
Jag har hittat att EcoFlow har omställningsbar ingång via mjukvara mellan Bil, Sol & Auto för laddning.
Jag har även hittat en M148A så något ska jag få ihop som fungerar. Biltema har relä för den lösningen.
Ja nu har jag ju tänkt att använda en MPPT mellan solcellerna och "bilen" mobila paneler så det är "bara" att bära runt å ställa i solen.
Ja nu har jag redan en EcoFlow som fungerar för mitt behov, den räcker för ca 40 timmars stillestånd och min kompressorkyl går på både 12V DC & 230V AC och i bilen går den på 12V DC. EcoFlow laddas normalt med 12V DC in via ciggutag/12V uttaget i bilen. Den inbyggda elektroniken löser att det är ett 40V Litium batteri.MiaM skrev: ↑6 maj 2026, 21:08:12 Allmänt så tycker jag att det verkar vara mycket kaka-på-kaka och jag har också en svag aning om att OP råkat ut för sunk cost fallacy, alltså liksom gift sig vid att använda de grejer som redan finns.
Vikt & storlek är av vikt (pun intended) då taktält, markiser, packning och vatten väger och tar plats.
Ja nu var ju tanken att ladda under färd (~6h) och förbruka vid camp (~10h) & när körning inte räcker så om solen lyser är det solpaneler som är tänkt att stötta (Laddar endast vid stillastående & innan solen går ner...) Ibland blir man några dagar på en bra plats.MiaM skrev: ↑6 maj 2026, 21:08:12 En fråga är hur ofta du kommer använda solpaneler, och vilken kapacitet de har. Likaså är en fråga hur mycket du kommer köra bilens motor, eller snarast hur länge du står still. Tyvärr är ju generatorn på alla vanliga bilar extremt liten i förhållande till motorns kapacitet, så att köra motorn endast för att ladda med bilens egen generator är tyvärr rätt bränsleineffektivt. Hade det varit en klassisk bil från stenåldern, typ de flesta bakhjulsdrivna från säg 80-talet eller äldre, så hade det kanske funnits plats för att montera fler prylar under huven och då hade du kanske t.ex. kunnat montera en 230V elmotor på någon/några kW, eller för den delen montera en eller flera extra 12V-generatorer, för att åtminstone få ut lite mer effekt från motorn för att öka verkningsgraden vid laddning när du är parkerad, ifall du tänkt ladda på det sättet.
Ja nu var ju min tanke att aldrig koppla förbrukare direkt mot startbatteriet utan att ha någon form av automatiskt skydd mot att dränera startbatteriet. Jag har en bekant som har en kyl inkopplad direkt mot startbatteriet och övervakar batteriet men inte automatiskt skyddar, funderar strarkt på att övertala honom om att lägga en liten slant på en M148A.MiaM skrev: ↑6 maj 2026, 21:08:12 Håller också med alla som kommenterat att det verkar dumt att ladda ur startbatteriet. Om du ligger på gränsen för hur mycket vikt bilen lagligt kan ta, och därför vill använda startbatteriet för kompressorkylen, så kan det väl i princip vara värt att överväga att stoppa in ett mindre startbatteri att använda under sommarhalvåret. (Jag gissar att du inte campar när det är vinter, och utan campingutrustningen kan du ju ha fullstort batteri). Praktiska studier visar t.ex. att en 2,5L 5-cyl Volvo V70 startar utan problem med ett formellt sett för klent 45Ah-batteri från ett fordon där förra ägaren uppenbart köpt batteriet på skroten (typ prismärkt med tipp-ex som väl är det enda som fäster på batterier antar jag) och som indikerade laddningsproblem ända till jag körde nån/några månader med underhållsladdare...
Och jo det campas året om
Snart kan det komma en tråd om Dieselvärmare, ska bara hitta en plats för den först.