Saab 900 underhåll och reparationer
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Ja, luftskruven brukar ju vara på högsta delen, märkligt bara att loggan är upp och ner.
Svängde om de två kylarslangarna som går till värmepaketet. Så här får jag mera rum för AC slangarna sen. Började notera på bilder att andra bilars slangar inte var dragna på samma vis. Det verkar gå båda hållen. Men så här blir bättre för mig.

Har inte lyckats hitta en AC knapp så jag gjorde en egen:

Tyvärr lyser den rött och inte grönt. Annars är det ganska likt en riktig knapp bara man plockar av glasögonen och kisar litet.

Tyvärr lyser den rött och inte grönt. Annars är det ganska likt en riktig knapp bara man plockar av glasögonen och kisar litet.
Vilken typ av bleck behövde du?
Om det är metallbiten som låser fast bromsslangar i de plattor med genomföring för änden på bromsslang så är min minimala erfarenhet att man kan klippa till sådana själv av t.ex. plåt man klipper loss från inredningen i en skrot/reservdelsbil. Specifikt så fick en del av plåten i bagageutrymmet från en Saab 9-5 bli sådant bleck åt en annan 9-5 för några år sen (båda tillhörande en bekant).
Det ska säkert egentligen vara nån slags fjäderstål eller liknande, men så länge man får samma känsla vid montering som originaldelar ger så är jag inte rädd för att göra så. Jag skulle väl inte rekommendera det till nån som bor i ett U-land utan vettig bilprovning (typ merparten av USA till exempel) eller på fordon som inte har besiktningskrav och som kan råka säljas till nån som inte ser över saker särskilt noga.
Om det är metallbiten som låser fast bromsslangar i de plattor med genomföring för änden på bromsslang så är min minimala erfarenhet att man kan klippa till sådana själv av t.ex. plåt man klipper loss från inredningen i en skrot/reservdelsbil. Specifikt så fick en del av plåten i bagageutrymmet från en Saab 9-5 bli sådant bleck åt en annan 9-5 för några år sen (båda tillhörande en bekant).
Det ska säkert egentligen vara nån slags fjäderstål eller liknande, men så länge man får samma känsla vid montering som originaldelar ger så är jag inte rädd för att göra så. Jag skulle väl inte rekommendera det till nån som bor i ett U-land utan vettig bilprovning (typ merparten av USA till exempel) eller på fordon som inte har besiktningskrav och som kan råka säljas till nån som inte ser över saker särskilt noga.
Var sådana bleck jo, men nå sånt skulle jag inte kunna göra då jag försökt hålla hög standard på resten av grejorna. Fick gulpassiverade bleck från SSK, ser t.om. ut som det kunde va klassiskt hexvärd passivering. Väldigt originellt utseende.
Idag har jag tvättat framsätena med textil tvätten
Slangen till servopumpen bytt också, kylsystemet fyllt, ja motorn börjar va redo att startas nu. Bara insidan som ska ihop.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Visst är det så att man sätter spaken framtill på stolen i mittenläge för att kunna lyfta loss dem? Det var åtminstone så på Saab 99.
Det var andra tider då man lätt kunde ta ur stolarna ur bilen.
Sidospår:
Det påminner mig om Citroen 2CV där det mer eller mindre rent av är tänkt att man kan ta ur stolarna och använda t.ex. som campingstolar om man vill. Man kan också hänga av dörrarna, bara att lyfta av uppåt när de är öppna. Med taket som är av en slags tyg som kan rullas ihop och med stolar och dörrar borttagna så kan man väl lasta i nästan hur mycket som helst i förhållande till fordonets storlek
Det var andra tider då man lätt kunde ta ur stolarna ur bilen.
Sidospår:
Det påminner mig om Citroen 2CV där det mer eller mindre rent av är tänkt att man kan ta ur stolarna och använda t.ex. som campingstolar om man vill. Man kan också hänga av dörrarna, bara att lyfta av uppåt när de är öppna. Med taket som är av en slags tyg som kan rullas ihop och med stolar och dörrar borttagna så kan man väl lasta i nästan hur mycket som helst i förhållande till fordonets storlek
Nä här måste man lossa två bultar där framme och koppla ur sätesvärmaren så det är lite mera involverat. Sätet ska väl också vara bakåt så långt det går. På förarstolen sitter den på ett par krokar typ där bak, men passagerastolen har fyra bultar istället. Och detta lär variera genom årtalen hur det såg ut.
Har haft en intressant helg. Provstartade saaben första gången och det gick ju bra, tills jag släppte kopplingen i fritt, bilen stannade och det kom ett oljud just då jag stannade. Jag hade ju mina misstankar men först kollade jag kopplingen, luftade bromsarna igen (var faktiskt mycket luft trots jag luftade tidigare med tryckluftare). Slavcylindern har aldrig spolats och det märktes, nästan svart det som kom ut därifrån, så bra kanske den fick spolas nu också. Men hjälpte inte problemet. Testade även växellådan att bilen gick att rulla och att spaken och länkaget var kalibrerade.
Så... Plocka ner typ allt igen då, tömma kylvätska, plocka ut kylaren och plocka av kåpan. Det gick dock ganska snabbt, en halvtimme typ.
Provade snurra på primären och det var jättetrögt. Direkt jag lossade bultarna på kåpan gick det mycket lättare att snurra på primären. Jag tog bort kåpan och kollade inuti och där såg man hur det tagit i där jag fräst bort material. Hade som sagt fräst bort för litet med material... Jag tog bort mera och började återmontera efter en rengöring och denna gång kollade jag hela tiden om det skulle bli svårare att dra runt men det hände aldrig. Nu snurrar allt jättelätt.
Dock har lamellen glidit ner på andra sidan så jag fick inte in lamellaxeln igen, det kan visst hända och man borde kunna justera upp det medan nån håller in kopplingen.
Så... Plocka ner typ allt igen då, tömma kylvätska, plocka ut kylaren och plocka av kåpan. Det gick dock ganska snabbt, en halvtimme typ.
Provade snurra på primären och det var jättetrögt. Direkt jag lossade bultarna på kåpan gick det mycket lättare att snurra på primären. Jag tog bort kåpan och kollade inuti och där såg man hur det tagit i där jag fräst bort material. Hade som sagt fräst bort för litet med material... Jag tog bort mera och började återmontera efter en rengöring och denna gång kollade jag hela tiden om det skulle bli svårare att dra runt men det hände aldrig. Nu snurrar allt jättelätt.
Dock har lamellen glidit ner på andra sidan så jag fick inte in lamellaxeln igen, det kan visst hända och man borde kunna justera upp det medan nån håller in kopplingen.
Lamellaxeln tillbaka! Ena sonen fick hjälpa till, han satt i bilen och tryckte in kopplingen och jag lyckades positionera lamellen utan att plocka bort kåpan med en liten metallstång och sade åt honom att släppa kopplingen då det såg rätt ut. Funkade perfekt och pojken fick hjälpa lite. Inte annars så brydd i sånt här... Men det är OK det var inte jag heller i hans ålder.
Nu är bilen ihop igen, provkörd och nu funkar allt. Lite ljud kommer det men det är p.g.a. väldigt tajta kedjor, som snabbt kommer köras in. Tog bilen på en snabbtur till bensinstationen och den kör riktigt bra tycker jag. Förra året var det söndriga motorfästet inte alls så trevligt då man gasade och växlade. Nu är det helt borta och bilen går riktigt bra med den nya primären.

Nu är bilen ihop igen, provkörd och nu funkar allt. Lite ljud kommer det men det är p.g.a. väldigt tajta kedjor, som snabbt kommer köras in. Tog bilen på en snabbtur till bensinstationen och den kör riktigt bra tycker jag. Förra året var det söndriga motorfästet inte alls så trevligt då man gasade och växlade. Nu är det helt borta och bilen går riktigt bra med den nya primären.