Jag är inne på min andra Nebula Linx, en transistorförstärkare som ursprungligen kom från Nya Zealand men övertogs senare av Wharfedale, känd högtalarfirma. Linx-förstärkarna kom i ett par olika version. Jag har en Nebula, dvs 50W/kanal inga tonkontroller. Jag har scheman till en Linx Quasar som är samma maskin med MED tonkontroller och jag vill minnas att det fanns en Linx Vega (?) med 75 eller 100W/kanal.
Linx är en udda fågel men ändå inte (lite som dårpippin, fönsterhaken eller snorkråkan). Det finns ytterst lite material därute och då mest länkar till forum där scheman efterfrågas eller till säljsajter där man kan läsa SÅLD. Men samtidigt är den så himla vanlig för den bygger på den gamla sköna Hitachi-fetarna 2SJ50/2SK135. Vegan hade säkert dubbel uppsättning av fetarna för att få mer "tjong".
Varför ett projekt? Jag skyller på Micke! Dessutom tystnade min Nebula ... den förblev tyst när jag skulle starta den en gång för något (några) år sedan och jag bestämde mig då för att åtgärda felet.
Felet består i att maskinen är tyst - ingen signal ut till högtalarna, alltså måste fetarna ha gått åt fanders. Det är ju mer än uppenbart, eller ...
... det är ju vanligt eller i alla fall inte ovanligt att man letar fel där felet är som dyrast att åtgärda eller krångligast. Men efter att ha plockat lite fram och tillbaka har jag en hint om var problemet kan vara.
Här är ett foto jag plockat upp på nätet:
Det här är MIN maskin. Nu har jag fuskat och markerat med rött reläerna i maskinen. De svarta är för signalomkoppling rest högtalarutgången. Sätter man i hörlurar kopplas högtalarna bort ... typ.
Men vad är det grönmarkerade??? Ska vara en TIP41C, men det är en TIP31C men varför sitter det en kylfläns på kortet med den TIP41:an men min hänger i en sladd???? Är Henry verkligen ägaren till den blå Volvon? Varför gömmer miss Laura en pistol i blomkrukan? Vem är mannen i slips? Och vem mördade herr Nebula???
Frågorna hopar sig men får vi nånsin reda på sanningen??