Nytt projekt: Nebula Linx

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Nytt projekt: Nebula Linx

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kraftigt påverkad av Mickes Marantz-tråd kan jag försöka göra samma underverk och förhoppningsvis lite snabbare ... :roll:

Jag är inne på min andra Nebula Linx, en transistorförstärkare som ursprungligen kom från Nya Zealand men övertogs senare av Wharfedale, känd högtalarfirma. Linx-förstärkarna kom i ett par olika version. Jag har en Nebula, dvs 50W/kanal inga tonkontroller. Jag har scheman till en Linx Quasar som är samma maskin med MED tonkontroller och jag vill minnas att det fanns en Linx Vega (?) med 75 eller 100W/kanal.

Linx är en udda fågel men ändå inte (lite som dårpippin, fönsterhaken eller snorkråkan). Det finns ytterst lite material därute och då mest länkar till forum där scheman efterfrågas eller till säljsajter där man kan läsa SÅLD. Men samtidigt är den så himla vanlig för den bygger på den gamla sköna Hitachi-fetarna 2SJ50/2SK135. Vegan hade säkert dubbel uppsättning av fetarna för att få mer "tjong".

Varför ett projekt? Jag skyller på Micke! Dessutom tystnade min Nebula ... den förblev tyst när jag skulle starta den en gång för något (några) år sedan och jag bestämde mig då för att åtgärda felet.
Felet består i att maskinen är tyst - ingen signal ut till högtalarna, alltså måste fetarna ha gått åt fanders. Det är ju mer än uppenbart, eller ...

... det är ju vanligt eller i alla fall inte ovanligt att man letar fel där felet är som dyrast att åtgärda eller krångligast. Men efter att ha plockat lite fram och tillbaka har jag en hint om var problemet kan vara.

Här är ett foto jag plockat upp på nätet:
post-130663-0-57986300-1414637309.jpg
Det här är MIN maskin. Nu har jag fuskat och markerat med rött reläerna i maskinen. De svarta är för signalomkoppling rest högtalarutgången. Sätter man i hörlurar kopplas högtalarna bort ... typ.
IMG_20260429_090131460_MFNR.jpg
Men vad är det grönmarkerade??? Ska vara en TIP41C, men det är en TIP31C men varför sitter det en kylfläns på kortet med den TIP41:an men min hänger i en sladd???? Är Henry verkligen ägaren till den blå Volvon? Varför gömmer miss Laura en pistol i blomkrukan? Vem är mannen i slips? Och vem mördade herr Nebula???
Frågorna hopar sig men får vi nånsin reda på sanningen??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Nytt projekt: Nebula Linx

Inlägg av MadModder »

Du verkar dessutom ha TO220-kapslar på de två ovanför den kabelanslutna som är TO92 på den hittade bilden.
Och vad är den avlånga gröna mojängen till höger om dessa trissor? Den finns inte alls på ditt kort.
Och du har inte de fyra svarta dioderna till höger om de stora kondingarna. Sitter det en brygga gömd under kabelbunten? Det ser ut som ett svart hörn av något där.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det gröna??? Ser ut som nån sorts plint ... :jimmyhacker:

Det sitter en brygga under kabelknippet och nuska jag avslöja lite hemlighet. När jag mäter spänningen över de stora kondingarna (ska jag recappa maskinen?) får jag ca 48V över vardera och då kan det vara läge att dela lite scheman.
C ...-A-Linx Quasar Logic.ckt.pdf
C ...-A-Linx Quasar Power Amp.ckt.pdf
C ...-A-Linx Quasar Pre I.ckt.pdf
C ...-A-Linx Quasar Pre II.ckt.pdf
C ...-A-Linx Quasar Pre.ckt-1.pdf
Trissan som hänger och dinglar drar ner matningsspänningen från 48V till ca 12V till reläerna. På bilden från nätet sitter den trissan på en kylfläns på kortet men i min maskin satt trissan limmad på bottenplåten. Min hypofys är att trissan lossnat, kallopsat och styr inte längre ut reläerna som det var tänkt.
IMG_3896.JPG
Jag har ryska KT819G (max Vce - 90V och max Ic - 10A,vilka tål lite mera stryk än TIP31/41. Jag tänkte att man kunde koppla över utgångsreläet tillfälligt men jag kanske inte får till småreläerna om jag inte har (rätt) spänning.

Sedan kom det in ett hemligt meddelande:

CENTRALEN ANROPAR STOP TVILLINGPARET BREDVID TRANSISTORN STOP ÄR INTE TVILLINGAR STOP DE ÄR KUSINER STOP FRÅN VÄLUNDERRÄTTAT HÅLL STOP MEDDELAS ATT DEN ENE STOP ÄR EN lm7815 STOP OCH DEN ANDRE STOP ÄR EN LM7915 STOP VAR FÖRSIKTIG STOP FINENDEN ÄR ÖVERALLT STOP SE UPP FÖR EN MAN I RÖD SLIPS STOP

Detta var det sista vi hörde från centralen ...
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Tror TIP'en skall sitta på kortsidan på den högra kylflänsen.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Där sitter topp-plåten. Om du ser fotot är det från bottenplåten och det där passar som foten i vanten.
Jag tänker att jag kollar vad som är etsat på underisdan av kortet (gissar på jordplan) och ser om jag kan borra och skruva fast en rejäl kylfläns på kortet.

Mer bilder:
IMG_3899.JPG
IMG_3900.JPG
IMG_3902.JPG
IMG_3904.JPG
IMG_3905.JPG
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Kolla denna bild.

Ser ut som del pilar iväg till höger

Bild
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Det kan ju vara att den hänger lös, för att även denna suttit tejpad i bottenplåten.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Där var en lite annan variant - tvistade sladdar. Jag ske se om jag har en kylfläns i samlingarna och göra ett försök.

Jag kundeju köra en DC/DC-omvandlare men dels brusar den och sedan brukar de inte klara så hög inspänning.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vår hemliga agent (James Klång 0007) har skickat hittills hemligt material från Häppstein-filerna. Och se där - en 10.000uF konding. Tänk om det finns en till???
IMG_20260502_151726970_MFNR.jpg
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sådär - då funkar det. Jag bytte TIP31:an mot en moskovisk KT819G, vilken hamnade på en liten kylfläns. Ett snabbtest visar att det var trissan som drog ner matningsspänningen på 48V till 13V som dött en svår död.

Jag vill ha en större kylfläns och tittar lite på vad jag har. Jag hittade lite grövre aluminiumvinklar i källaren och som kan kapas lagom långa och skruvas på kretskortet - det är "tomt" på undersidan där man skulle kunna sätta trissan/kylflänsen.

Åker strax till Håkantorp och handlar ägg.

Myndigheterna dementerar alla rykten att de skulle legat bakom den ultimata katastrofen. Myndigheternas talespersoner Arne Loki och Eva Tilt säger att de kan ta gift på att de inte hade sex med den kvi ... inte hade något med det trasiga felet att göra.
IMG-20260424-WA0005.jpg
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Snyggt men inte pråligt (sa fan och målade svansen ärtgrön).
Löddemin moskivska trissa men eftersom kollektor och emitter sitter tvärtom fick jag fixa och trixa lite.
IMG_3912.JPG
Jag har passande dubbelhäftande tejp som ska användas att klistra ihop förstärkaren.
IMG_3914.JPG

Jag har en liten läcker CD-spelare som kastar ut CD-skivan utan att spela den. Troligen en switch någonstans som gnetar.
Akai

Inlägg av Akai »

Kul att du fick igång din.. neb ula ? :happy:

Lite annorlunda förstärkare är det allt, aldrig sett modellen tidigare.

Bara att den ser ihoptejpad ut gör den ju lite annorlunda :)

Angående din CD som spottar ut skivorna, trött rem för släden/mekanismen för motor/laser brukar kunna ge det felet, den orkar dra in/ut släden men inte fälla upp mekanismen.

Kul med sånna här små projekttrådar :) Läser här på forumet lite ibland men sällan jag skriver något.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du ska veta att det är en väldigt enkel eller väldigt "generic" förstårkare. Jag lade upp pdf:er med schemat och letar man lite hittar man konstruktioner som är väldigt lika, som den här man kunde ladda ner från BHIAB:
03667481__skanna0060.pdf
-

Det där med remmen var ju en tanke. Undrar om jag inte bytt den någon gång redan.

Om Linx Nebulan: Jag träffade på den första gången på Görans Hifi i Växjö när jag hade tagit mig dit med några skivor (LP och CD) för att lyssna på lite grunkor. Nu minns jag inte om det var Nebulan, eller den större Vectran som stod för "tjonget", men det var kärlek på störten. Kärlek och kärled, för högtalarna som var kopplade till maskineriet var ett par Acoustic Energy AE1. DEet här är fan i mig de absolut bästa högtalare jag nånsin lyssnat på, men de kostar en slant ...
https://www.ebay.com/itm/297309803548

Post Scriptum: Bara tanken att dra ner spänningen från 48 till 12V på det sätt det är gjort är nån sorts idioti, eller förbannat dålig kretslösning. Man kunde ha en tapp på trafon med lagom bra spänningar till logik/förförstärkare och reläer och jag har en liten tanke att kanske fixa ett litet kort med en bättre lösning. Från sekundären tappar jag med en enkel diodoch en filterkonding två spänningar på +/-20V till reläer och logiken. Kollar man schemat används samma teknik som med relämatningen till allt annat - trissor TIP41/42, zenerdioder och motstånd för att generera +/-18V som sedan matas till två regulatorer. Funkar men är INTE snyggt.
Jag tänker att jag inte vill göra för stor åverkan bara.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ropa inte räv förrän tuvan är i bäcken!

Efter Linx-maskien var det dags för CD-soelaren. Varför kastar den den ut skivan utan att spela den. Ett gummiband skulle kunna vara en orsak.
IMG_1567.jpg
Är remmen för lös????
IMG_1569.jpg
Men när jag pillar och fiddlar får jag inget att inte fungera ... :humf:

Så jag skruvar tillbaka den där grunkar som håller emot skivsnurran i toppen men det låter för jävligt. :doh: Hade jag inte vänt den upp och ner.
Nytt försök - och nu är felet tillbaka men vänta ett ögonblick ... :wall: Jag hade ju satt tillbaka den på fel håll. Tredje försöket och nu funkar det (säkert bara tills dess jag skruvat på locket ...
IMG_1570.jpg
Skriv svar