pi314 : Även om du låter den kallna ordentligt ?
Minns att i början med min prusaklum (med glas) så hade jag STORA problemet att få loss utskrifterna, jag bände och krånglade innan jag insåg att bara glaset får kallna ordentligt så hoppar dom loss.
Bed vidhäftning.
Re: Bed vidhäftning.
Glenn:
Jag får försöka ha lite mer tålamod...
Det har hänt mer än en gång att tunna utskrifter krökt sig för att jag inte låtit dom kallna innan borttagning från plattan.
Jag är på väg att sätta igång en skrivare med lite större utskriftsyta, ca 350 x 350 (X-Y) och tänkte börja med en "skrovlig" skiva innan jag testar med glas. Den har auto-leveling. Det ska bli intressant att se hur det fungerar utan och med glas.
/π
Jag får försöka ha lite mer tålamod...
Det har hänt mer än en gång att tunna utskrifter krökt sig för att jag inte låtit dom kallna innan borttagning från plattan.
Jag är på väg att sätta igång en skrivare med lite större utskriftsyta, ca 350 x 350 (X-Y) och tänkte börja med en "skrovlig" skiva innan jag testar med glas. Den har auto-leveling. Det ska bli intressant att se hur det fungerar utan och med glas.
/π
Mja, mer på inställningar och kalibrering isåfall..Klas-Kenny skrev: ↑29 april 2026, 12:52:36 Det har ju med z offset att göra, samt flöde i första lagret.
Och hur bra det uppnås beror ju kraftigt på skrivarmodell och tillverkare. Och kalibrering förstås.
Sen får man väl egentligen inte bättre vidhäftning för att man har för litet avstånd ? det är väl egentligen antingen bra eller för dåligt om man har för stort avstånd.
Nja det inte så digitalt, utan går mellan ingen vidhäftningen till rejält nedtryckt i varenda por i skivan. Någonstans däremellan är lagom.
- Klas-Kenny
Glenn skrev: ↑29 april 2026, 13:49:41Mja, mer på inställningar och kalibrering isåfall..Klas-Kenny skrev: ↑29 april 2026, 12:52:36 Det har ju med z offset att göra, samt flöde i första lagret.
Och hur bra det uppnås beror ju kraftigt på skrivarmodell och tillverkare. Och kalibrering förstås.
Sen får man väl egentligen inte bättre vidhäftning för att man har för litet avstånd ? det är väl egentligen antingen bra eller för dåligt om man har för stort avstånd.
Grejen är att med Bambu Lab är där inga inställningar eller manuell kalibrering kring detta.
Skrivaren sköter det själv - perfekt varje gång.
Således spelar modell på skrivare stor roll.
(okej, de har i senaste FW-version lagt till stöd så att man kan finjustera offseten inom ett par tiondels millimetrar om man vill, det har jag ännu aldrig behövt)
Säger inte att det inte går att få det bra med andra skrivare, bara att det på många kräver mer jobb. Och kanske är mer lockande att ta till andra typer av yta som är mer eller mindre förlåtande eller dylikt.
Men vad jag vill säga är att det går få utmärkt både fäste och att det släpper lätt, med både PLA, ABS och PETG på textured PEI. Men alla kanske inte upplever det så på grund av hur dess skrivare är kalibrerad.
Fast det sker automagiskt med anycubic också, och troligen de flesta moderna skrivare, men även på äldre där man gjorde det manuellt så handlade det ju "bara" om att få det rätt.
Autolevel är väl f.ö en av de stora fördelarna med min kobra 3 jämfört med min gamla prusaklon, det var rätt irriterande att behöva finjustera detta med skruvar, dessutom kunde man ju inte få det olika på olika delar av plattan.
Autolevel är väl f.ö en av de stora fördelarna med min kobra 3 jämfört med min gamla prusaklon, det var rätt irriterande att behöva finjustera detta med skruvar, dessutom kunde man ju inte få det olika på olika delar av plattan.