Bed vidhäftning.
- SeniorLemuren
Bed vidhäftning.
Jag har en Anycubic kobra 3 och har alltid använt textured platta som följer som standard. Kör mest PLA och har ofta problem med vidhäftning. En del fabrikat går bra, andra mindre bra.
Jag skickade efter en PEI-smooth och se på f...n nu har det gått alldeles utmärkt att skriva ut alla de PLA-filament jag använt hittills utan några häftlim. Bara tvätta av med sprit mellan varven. Klart mycket bättre än den texturerade plattan.
Kanske den texturerade plattan passar bättre till andra typer av filament?
Jag skickade efter en PEI-smooth och se på f...n nu har det gått alldeles utmärkt att skriva ut alla de PLA-filament jag använt hittills utan några häftlim. Bara tvätta av med sprit mellan varven. Klart mycket bättre än den texturerade plattan.
Kanske den texturerade plattan passar bättre till andra typer av filament?
Re: Bed vidhäftning.
Jag har bytt min platta till en PEI-platta med textur fast av annat fabrikat och vidhäftningen är mycket bättre än den än på originalet också.
..Jag trodde jag beställde en smooth, men i vanlig aliexpressordning var det lite oklart så det blev textur, men den har en mycket mindre textur än originalet, och fungerar bättre.
Lite synd att få har plattor i formatet som passar på kobra 3'an, finns inte så många att välja på.
..Jag trodde jag beställde en smooth, men i vanlig aliexpressordning var det lite oklart så det blev textur, men den har en mycket mindre textur än originalet, och fungerar bättre.
Lite synd att få har plattor i formatet som passar på kobra 3'an, finns inte så många att välja på.
Textured funkar bra för PETG.
PETG på PEI är det svårt att få loss utskriften.
PETG på PEI är det svårt att få loss utskriften.
- Klas-Kenny
På min Bambu Lab kör jag textured PEI för både PLA, ABS, PETG och TPU.
TPU kan fastna lite jobbigt hårt, övriga fungerar helt perfekt varje gång. Sitter tvärstabilt och släpper lätt när bädden svalnat.
Tvättar plattan sällan, och när det görs är det med Yes diskmedel. Men undviker att fingra på den.
TPU kan fastna lite jobbigt hårt, övriga fungerar helt perfekt varje gång. Sitter tvärstabilt och släpper lätt när bädden svalnat.
Tvättar plattan sällan, och när det görs är det med Yes diskmedel. Men undviker att fingra på den.
- SeniorLemuren
Ja, det verkar vara betydligt effektivare med diskmedel än med isopropanol. Diskmedlet verkar lösa alla beläggningar på plattan mycket effektivt.
Har inte haft några problem med vidhäftning på min. Kör "gammalt" Clas-PLA samt Anycubics egna.
Jag torkar med isopropanol mellan varje utskrift.
Det är ju dock när man byter mellan material det är viktigt.
Problemet med PETG och PEI (testur) är ju att det fatsnar för bra, förvisso inte svårt att få loss utskriften när det kallnar, men den tar med sej bitar av plattan, väldigt tydligt med svart platta och vitt filament..
Jag använde uteslutande PETG på min prusaklon, men knappt alls på min Kobra 3.. i princip enbart pga det.
Det är ju dock när man byter mellan material det är viktigt.
Problemet med PETG och PEI (testur) är ju att det fatsnar för bra, förvisso inte svårt att få loss utskriften när det kallnar, men den tar med sej bitar av plattan, väldigt tydligt med svart platta och vitt filament..
Jag använde uteslutande PETG på min prusaklon, men knappt alls på min Kobra 3.. i princip enbart pga det.
"Problemet med PETG och PEI (testur) är ju att det fatsnar för bra, förvisso inte svårt att få loss utskriften när det kallnar, men den tar med sej bitar av plattan, väldigt tydligt med svart platta och vitt filament.."
Det är därför du ska grunda med limstift i de fallen.
Inte för ökat fäste, utan för att det ska släppa i "limfogen" och inte förstöra plattan.
Jag brukar grunda med limstift (standard vattenlösligt limstift från Classe) och sedan gnugga runt med lite fuktat papper för jämnare spridning, nästan så jag tvättar bort det. Men en liten hinna blir kvar.
Det är därför du ska grunda med limstift i de fallen.
Inte för ökat fäste, utan för att det ska släppa i "limfogen" och inte förstöra plattan.
Jag brukar grunda med limstift (standard vattenlösligt limstift från Classe) och sedan gnugga runt med lite fuktat papper för jämnare spridning, nästan så jag tvättar bort det. Men en liten hinna blir kvar.
Jag ogillar att behöva kladda med lim och skit, men det kanske är ett måste för PETG.
Nu kör jag ju sällan PETG numera, men jag tycker egentligen det blir bättre när man behöver mer seghet i utskrifterna, tex grejer man ska montera på motorcykeln.
Nu kör jag ju sällan PETG numera, men jag tycker egentligen det blir bättre när man behöver mer seghet i utskrifterna, tex grejer man ska montera på motorcykeln.
- Klas-Kenny
Jag har förvisso inte printat särskilt länge med PETG, men tuggat igenom drygt en rulle den sista veckan, och jag har haft exakt noll problem med att det suttit för hårt i bädden.
Så fort plattan svalnat har de i stort sett ramlat av.
Inget lim eller något.
Men man blir väl lite bortskämd med Bambu Lab kanske.
Hade ju väääldigt mycket mer problem med att trimma in z offset på min gamla Ender 3, även efter att ha monterat z-probe på den för bed levelling. Antingen fäste det för hårt om man hade Z för långt ned, eller inte alls om Z var för långt upp.
Så fort plattan svalnat har de i stort sett ramlat av.
Inget lim eller något.
Men man blir väl lite bortskämd med Bambu Lab kanske.
Hade ju väääldigt mycket mer problem med att trimma in z offset på min gamla Ender 3, även efter att ha monterat z-probe på den för bed levelling. Antingen fäste det för hårt om man hade Z för långt ned, eller inte alls om Z var för långt upp.
Fast just vidhäftningen har ju absolut ingenting med fabrikatet på skrivaren att göra.
Och som sagt, det lossnar, men tar med sej bitar av plattan.
Jag föredrar fortfarande glas
Och som sagt, det lossnar, men tar med sej bitar av plattan.
Jag föredrar fortfarande glas
Jag började med Enders "textured", och dom var "nästan OK" tills jag började med glas.Jag föredrar fortfarande glas.
Dels är glas alltid plant och dels var det standard på Ultimaker. Jag körde länge med limstift på glas, men tyckte det var lite smetigt och svårt att få helt jämnt.
Började nyligen med 3D-spray. Sprayar ca 1-2 sekunder och tycker att det är enkelt och bra.
Med en stor platt basyta på utskriften kan det vara lite svårt att få utskriften att losna från glasskivan. Med en riktigt vass kniv brukar det gå bra.
/π
- Klas-Kenny
Nja.
Det har ju med z offset att göra, samt flöde i första lagret.
Och hur bra det uppnås beror ju kraftigt på skrivarmodell och tillverkare. Och kalibrering förstås.
Det gör ju stor skillnad om första lagret "trycks" hårt ned i bädden, eller om det läggs en lös sträng ovanpå.
- Klas-Kenny
Det är en klar överdrift.
Nu var det ett antal år sen jag hade en skrivare med glasbädd.
Men den var utan bed-leveling, och det var alltid problematiskt med utskrifter som närmade sig ytterkanterna på bädden för att glaset bågnade.
Vilket även märktes tydligt när man trimmade in bädden. Det blev alltid högst på mitten och lägre utåt kanterna.
Senast redigerad av Klas-Kenny 29 april 2026, 12:57:11, redigerad totalt 1 gång.