på/av för batteridriven pryl
på/av för batteridriven pryl
Hej!
Jag håller på att bygga en liten batteridriven apparat med MAX856 step-up strömförsörjning. Den har en Shutdown pinne som jag skulle vilja styra från mjukvaran från den AVR som sitter i apparaten.
Hur brukar man göra för att kunna ha en på/av knapp som kan sätta på och stänga av apparaten? När man väl har stängt av step-up-omvandlaren så är ju strömmen borta från AVR-kretsen... o_O
hm, kanske koppla ihop knappen, avr och shutdown-ingången via ett motstånd... ska fundera lite på det
/Johan
Jag håller på att bygga en liten batteridriven apparat med MAX856 step-up strömförsörjning. Den har en Shutdown pinne som jag skulle vilja styra från mjukvaran från den AVR som sitter i apparaten.
Hur brukar man göra för att kunna ha en på/av knapp som kan sätta på och stänga av apparaten? När man väl har stängt av step-up-omvandlaren så är ju strömmen borta från AVR-kretsen... o_O
hm, kanske koppla ihop knappen, avr och shutdown-ingången via ett motstånd... ska fundera lite på det
/Johan
Du borde väll kunna gå att göra med någon logikkrets med återkoppling eller nåt sånt..
Edit: En AND krets så kopplar du en tangentbordsbrytare till ena ingången, sen kopplar du tillbaka utgången via ett motstånd till den pinnen brytaren var kopplad på så den hålls hög.
Sen till den andra pinnen tar du ett pullup motstånd och kopplar sen så du kan sänka den med AVR-en.
tror det borde funka..
Edit: En AND krets så kopplar du en tangentbordsbrytare till ena ingången, sen kopplar du tillbaka utgången via ett motstånd till den pinnen brytaren var kopplad på så den hålls hög.
Sen till den andra pinnen tar du ett pullup motstånd och kopplar sen så du kan sänka den med AVR-en.
tror det borde funka..
Jag tror det får bli så här:

Så gör jag så man stänger av den med menysystemet istället, så slipper man ju slå av den av misstag
(frågan är hur man ska undvika att slå på den av misstag också)
edit: vore ju iofs trevligt att kunna använda knappen till mer än bara på-funktion, hur tänkte ni med and-kretsen ?
/Johan

Så gör jag så man stänger av den med menysystemet istället, så slipper man ju slå av den av misstag

edit: vore ju iofs trevligt att kunna använda knappen till mer än bara på-funktion, hur tänkte ni med and-kretsen ?
/Johan
Såhär tänkte jag:

vet inte säkert vilka värden man bör ha på resistorerna, har inte testat nån sådan här krets men det borde funka i teorin tycker jag ialla fall..
När man trycker på knappen en gång så kommer det ut en signal på 5v.. om man sen drar en pinne låg på avr:en så kommer allt att stängas av..
Fast såg nu att du bara har 3v.. men det borde nog gå att köra på 3v me hoppas jag..
vet inte säkert vilka värden man bör ha på resistorerna, har inte testat nån sådan här krets men det borde funka i teorin tycker jag ialla fall..
När man trycker på knappen en gång så kommer det ut en signal på 5v.. om man sen drar en pinne låg på avr:en så kommer allt att stängas av..
Fast såg nu att du bara har 3v.. men det borde nog gå att köra på 3v me hoppas jag..
kom på en sak till nu
när spänningsomvandlaren är avstängd har jag bara 2.4 volt eller mindre
jag vill ju även att den ska dra så lite ström som det bara är möjligt när den är avstängd. hur gör de i mobiltelefoner och liknande, ligger det spänning överallt medan kretsarna bara är i viloläge eller ?
Edit: en ny fråga, var får man tag på väldigt små ytmonterade knappar ?
Jag tänkte ha en sån här till menysystemet:

Det vore ju trevligt om jag kunde använda den som på-knapp också men då måste jag ju komma på någon klurig lösning...
/Johan

jag vill ju även att den ska dra så lite ström som det bara är möjligt när den är avstängd. hur gör de i mobiltelefoner och liknande, ligger det spänning överallt medan kretsarna bara är i viloläge eller ?

Det vore ju trevligt om jag kunde använda den som på-knapp också men då måste jag ju komma på någon klurig lösning...
/Johan
Jag tror att Alps ska ha några
små knappar
3.9 × 2.9mm Compact Type TACT Switch (Surface Mount) SKRK Series
Kan det var nåt?
http://www3.alps.co.jp/cgi-bin/WebObjec ... &product=3
På "category" väljer du TACT switches och tittar på sidan 2 av 5.
Nå var köper man denna då?
Jag har för mig att eurodis distruerar alps i sverige........

3.9 × 2.9mm Compact Type TACT Switch (Surface Mount) SKRK Series
Kan det var nåt?
http://www3.alps.co.jp/cgi-bin/WebObjec ... &product=3
På "category" väljer du TACT switches och tittar på sidan 2 av 5.
Nå var köper man denna då?
Jag har för mig att eurodis distruerar alps i sverige........
-
erixon: tackar så mycket ! de digitala transistorerna verkar inte gå dock, eftersom jag bara har 2.4 volt när den är avstängd...
får bli att köra på 100kohm antar jag. är det avr-ens eventuella läckströmmar på i/o pinnarna som begränsar ?
Edit: behövs det inte ett pull-up motstånd någonstans i kretsen ?
Edit2: evert2, jag hittade vad jag var ute efter på sidan du visade:

/Johan
får bli att köra på 100kohm antar jag. är det avr-ens eventuella läckströmmar på i/o pinnarna som begränsar ?
Edit: behövs det inte ett pull-up motstånd någonstans i kretsen ?
Edit2: evert2, jag hittade vad jag var ute efter på sidan du visade:
/Johan
-
Här kan du nog köpa just den där switchen, och en del annat!strombom skrev:kom på en sak till nu
/Johan
http://www.jelu.se/shop/index.php?cPath=1_30