Skiljerelä båt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Oltronix

Skiljerelä båt

Inlägg av Oltronix »

Jag hade båten på varv som servade båten efter en grundstöning monterade bla ner hela köket.

Dock missade varvet att ansluta 3 kablar samt hade byggt om dragningar till startmotorn. Förbrukningsbatteriet hade blivit startbatteri och tvärtom. Varvet har då även lagt till en Victron Cyrix relä 12/24 120A CT
https://www.hjertmans.se/sv/produkt/el- ... 24-120a-ct
Vilket är kanske är ganska smart. Hur det var kopplat innan grundstötning har jag ingen klar bild av men när motorn kördes så laddades både start- och förbrukningsbatteriet.

Det enklste sätt att fixa detta är att byta plats med start- och förbrukarbatteriet. Dock måste jag ev dra om kablarna för landströmladdare

Enligt fig i:
https://www.hjertmans.se/sv/file?id=67f ... a9007d6c8d
skall landströmladdare sitta på förbrukningsbatterisidan. Vad har det för betydelse om någon? Kan jag ha landströmladdaren ansluten på startbatterisidan utan problem?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Skiljerelä båt

Inlägg av mrfrenzy »

Eftersom förbrukningsbatteriet är det som konstant har förbrukning vid bryggan ska det ha landströmsladdaren, då laddas förbrukningsbatteriet och om det är så att startbatteriet blir lågt en gång i månaden slår reläet till och laddar även startbatteriet.

Ifall man tvärtom ansluter landströmsladdaren till startbatteriet så kommer det bli överladdat/koka då det konstant får laddning även att det är fullt. Ifall det är ett öppet batteri kommer du behöva fylla på batterivatten varje vecka, ifall det är AGM kommer det inte må bra.
Användarvisningsbild
Oltronix

Re: Skiljerelä båt

Inlägg av Oltronix »

Jag har en CTEK.laddare 25A som är ansluten till landström. Varvet har anslutet den till startbatterisidan. Det var väl enklast så. Dock har de fått jobba med att dra om +kabeln till startmotorn och dra 2 kablar till gamla startbatteriet som blivt nya försörningsbatteriet. Det är trång som f-n. Kablar och slanger till H2O och bränsle. Det har tom tvingats borra hål i ett skott. Sen gillar dom svarta kablar till allt vilket inte gör det lättare att få koll på hur de kopplat. Jag litar inte riktigt på dem och deras kompetens när det gäller el. De hade inte behövt bygga om elsystemet. Det fungerade när de fick båten till varvet
Skriv svar