Plåtbock ?

Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Plåtbock ?

Inlägg av Glenn »

Jag har i många år behövt en plåtbock, funderade länge på den biltema sålde, men den har dom slutat sälja..

Jula ha sin kvar:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ng-025602/

..Men den verkar alla vara överens om att den är väldigt dålig..

Pelas som verktygsboden säljer sägs vara "okej", och bra prissatt..

https://verktygsboden.se/maskin-teknik/ ... ntvik-75cm

..Men den har varit restad i åratal..

Jag har även funderat på att bygga själv, men skja jag löpa hem material och hålla på så, nej, jag köper hellre.

Vill nog ha iaf ca 70cm bredd helst.

Jag har nu kollat på både amazon och aliexpress, men det är ju lite djungel..

Har nån bra tips ? eller saker man borde tänka på ?

Skulle helst vilja kunna bocka ca 70cm i bredd, och helst upp till 1,5mm stål, men 1,2mm går också.
ASEA

Re: Plåtbock ?

Inlägg av ASEA »

Det är sällsynt att de billigare/enklare modellerna av plåtbock klarar av full längd i angiven plåttjocklek.
Men det är ju bättre än inget, man kan behöva hjälpa till med tvingar och hammare isåfall.

För större/längre bitar så rekommenderar jag att man går ner till ett plåtslageri, typ för tröskellådor, dörrnederkanter och så.
Lite fikabröd och slant så blir det perfekt.
Om man mätt rätt vill säga :wink: , bockradier kan vara luriga att räkna på om det är flertal.
Tips, skär ut ett litet tvärsnitt ur profilen och ta med till plåtslagaren som han kan jämföra med så är det störst chans det blir rätt när det är många bockningar.

I samma veva kan man bocka till ett gäng universalbitar med 90 graders kant av det överblivna materialet också, vilket går snabbt.
Tex 300-500mm långa bitar, 100-150mm djupa och en 10-15mm 90° kant på långsidan.
Mkt användbart att ha en hög på hyllan för allmän rostlagning typ.

Köp en hyfsad bänkplåtsax, så går det snabbt och smidigt att anpassa bitarna.
En bra handsax är guld för finpassningen på plats(och nävarna :D ).
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

På sista jobbet hade vi en skaplig bock ”klackar” i olika bredd och som kunde flyttas eller tas bort. Det var perfekt om man bockade på alla håll och kanter. Dock var den överanvänd och slets till slut ut.
Kan det vara en sådan som såldes på Vertygsboden?! (Jag får inte upp en bild).
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag har en som jag tror ursprungligen är samma som den "heavy duty" på verktygsboden (köpte den begagnad, här på forumet faktiskt).
Den är jag rätt nöjd med, men tror inte jag hade varit särskilt nöjd med någon mycket klenare än så.

Alltså denna:
https://verktygsboden.se/maskin-teknik/ ... -1000mm-hd
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Köpte du den inte av mig?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jo, precis. :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och nu hade jag velat ha den nu, då jag inte längre har tillgång till den stora kantviken jag hade när du köpte min lilla., nåväl, funderar på att tillverka ett enkelt kantpressverktyg, på nått sätt till min hydraulpress, borde kunna fixa rätt tjock plåt i den, då det är en 40-tonnare eller nått sånt..
hawkan

Inlägg av hawkan »

Jag har en variant av de Glenn listar. Jag är inte nöjd. Men bättre än inget.
Tar mycket plats, meck med tvingar och det blir runt i mitten och överböjt i kanterna.

Har en 20 tons press (se drilldoctor tråden) och byggde något liknande detta.
Bild
45 cm bred, fungerar bra. Kan även böja tjockare plåt t ex 5mm men inte hela bredden, kanske 10-15 cm brett.

Jag skär ut plåten med plasmaskäraren och ofta skär jag mitt i böjen så det blir en böjanvisning
och det blir mycket enklare att böja, ofta för hand över en kant. Om det behövs svetsar jag ihop det
efteråt men det är inte alltid det behövs, omständigheter styr.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det jag vill göra är ju framförallt att bocka plåt till bilar, vanligen 0.7mm eller 1,2mm beroende på var man lagar.

Jag har också läst att tex julas inte klarar full plåttjocklek över hela bredden så att säga.

Den som länkas ovan, "heavy duty" är nog bra, men lite väl dyr kan jag tycka.

..Å andra sidan har jag gjort ganska mycket bilplåt med bara ett skruvstycke, L-profiler som backar och en hammare..

Jag hittade en som såg bra ut på aliexpress, som var nedsatt rejält, typ en tredjedel av priset, "order NOW!, och trodde det bara var fejk, sen nåhgra timmar senare kostade den plötsligt fullpris hmm..

Frågan är ju vad man ska hålla utkik efter, hur vill man ha fasthållningen tex ?

..Jag har f.ö en ouppackad bänkplåtsax liggandes, som jag köpte precis när vi flyttade in i huset 2012 när jag hade bråkat med en rostlagning och stört mej på handsaxen.. men eftersom den ju måste monteras
på bänk så tänkte jag avvakta med det tills jag byggt om i garaget och det är inte klart än..
Bug_x

Inlägg av Bug_x »

Har denna modell från Clas Ohlson

Bild

Funkar helt ok men inte för tjockare plåt, drog av bultarna en gång.

Har du hydralpress så skulle jag gå på DIY kantpressmetoden istället!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Har ingen press, men jag skulle gärna vilja ha en.

Det är ju rätt enkla grejer jag vill göra, ska hålla utkik på ali/ebay/amazon/whatever, om nån hittar nåt nedsatt får ni ju gärna hojta.

Lär bli en del plåtjobb i sommar så därav återuppväcktes intresset.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Skulle även vilja ha en enklare krymptång, altlså typ en krymp/sträckmaskin men i tångformat, jag har för mej att jags ett sådana men nu hittar jag bara väldigt enkla absedda för ventilationsrör
svanted

Inlägg av svanted »

tänkte bygga en liknades hydraulpressen, men problemet uppstår när man vill bocka en låda...
då behöver bredden vara litet smalare än insidan på den kant man ska bocka...
om man då gör överdelen i delar och så att de träs på en skena/spår,
och delarna är 1 2 4 8 16...e.t.c. cm långa då kan man skjuta på +- 0.5 cm bred överdel....
hawkan

Inlägg av hawkan »

Man kan sätta vinkelslipen i övre eggen eller vad den heter. Har inte haft hjärta att göra det, men man kan.
Clas plåtbock ser vettig ut, starkare än många. En riktig och bra ny drar iväg med minst 20 tusen.
Finns inga bra lösningar tycks det. Hydraulpress är toppen, men ofta för smal. Inget som hindrar man bygger
en som tar en meter, kanske 3mm tjock. Två 20-tons (jaja 200 kN då) cylindrar ska klara det. Plus stora balkar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Hittade denna på Vevor
https://eur.vevor.com/sheet-metal-brake ... 0106546363
kantvik.webp
Verkar vettig till ett hyffsat pris
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar