Saab 900 underhåll och reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av Glenn »

fast då är det väl knappast tvåkomponent i den bemärkelsen ? Hmm, kanske inte ska smutsa ner din tråd med den diskussionen, men mycket märkligt.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

https://wisespray.com/wise-2k/

Man kan läsa mer här om det.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Idag har jag monterat tillbaka axeln, mestadels.

Som ni kanske noterar är alla delar matta nu, detta för jag har målat delarna med stenskottsskydd.

Bild

En liten fluga i soppan är väl att jag tvingades återanvända dessa delar som håller fast bromsrören
Bild

Nya dämpare (KYB) monterade, nya fjädrar
Bild

Blev att plocka bort bromsskölden igen för att lättare få dit det bakre staget.
Bild

Lite här det sket sig. Märkte de bultar som ska hålla det bakre staget i ramen är för långa.
Bild

Så jag behöver hitta två M10 bultar som är lite kortare.

----

En annan sak jag började kolla noggrannare på igår. Dörren stänger inte lika "bra" som de andra av nån orsak. Efter jag granskat låset kommer jag fram till att den där "kroken" på dörren så ligger för långt fram så den vill inte häkta i "strikerplattan", som den ska ha flyttats fram en millimeter. Förstår inte hur det kan ha gått till? Jag kan bara tänka på olyckan förra sommaren då en SUV nästan körde in i mig och jag tvingades svänga undan och körde upp på en refug.

Bilen skadades då på så vis att jag bromsade så hårt att plastdelar till farthållaren gick sönder. Men jag såg ingen annan skada och tyckte bilen körde rakt efteråt. Men typ ända saken jag kan tänka på, fast jag har ingen förklaring på hur det kan ha gått till. Själva låset ser fastskruvat ut i dörren. Glappet mot den bakre dörren ser lite stort ut dock... Vet inte vad jag kan göra åt saken annat än att justera dörren bakåt.

Dörren blev lite bättre då jag lade några plastshims bakom den här "strikerplattan", men inte helt bra, måste ta i ganska hårt ändå.

Bild

Försökte fota genom glappet i dörren
Bild
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Provade kicad 10 idag, gjorde ett diagram för hur en egen centrallåsmodul kan funka. Kondensatorn ska ge en momentär funkton och en resistor ser till den laddar ur efteråt.

Bild
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag knåpade ihop detta igår kväll. Problemet är bara att det tar en lång tid för motståndet att ladda ur kondensatorn. Känns inte som en bra design tyvärr. Men jag fick det att funka igår i alla fall.

Bild

Bild

Men icke en fungerande lösning tar för länge för systemet att resetta sig.

Jag lödde ur reläerna ur originalmodulen och testade dem och där så verkar båda funka. Men inte i modulen, så sannolikt är det inte själva reläerna i modulen som kärvar.
Användarvisningsbild
farbrorvattenmelon

Inlägg av farbrorvattenmelon »

Vill minnas att Volvo hade på vissa modeller problem med ett centrallåsrelä som ledde till brända låsmotorer pga konstant aktiv utgång, värt att tänka på vid designen att göra den hyfsat felsäker. Kanske parallella resistorer eller nåt. Lägga till funktion för "blinkande larmdiod" beroende på läge?
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag tror jag tar och skrotar projektet för jag har sannolikt lokaliserat felet på fabriksenheten. Mätte motståndet över stiften som ska va sluten när spolen är aktiv och det är hög resistans, mellan 2,2 till 10 ohms. Det ska väl vara så nära noll man kommer.

Får väl tacka AI för förslaget att kolla detta, dök upp då jag googlade.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Reläerna bytta och hej, nu funkar modulen!

Bild
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Igår kom några delar från SSK, bromsskivor och klossar och några saablådor. Dock "PruppParts" på allt, tycker SSK kunde undvika att nyttja ProParts så mycket som möjligt.

Prismässigt hade man kunnat få Bosch eller Brembo eller nåt annat lika väl från andra ställen. Nu tog jag från SSK för jag behövde två bleck till bromsslangarna och jag kunde få allt i en beställning. Lite tröttsamt att köpa delar för 50kr och 300kr frakt på andra ställen.

Så nu har jag proparts hjulnav, bromsskivor, klossar. Får se hur länge de håller. Jag ska prova se om jag kan renovera originalnaven, packa om med nytt fett. Kanske kan behövas...

Navmuttrarna som kom med proparts naven så var för småa - så tur jag behöll originalmuttrarna.

Åtminstone ser det väl trevligt ut med nya delar.

Bild

Bild

Bromsoken ska monteras ihop igen så är bakaxeln färdig, förutom jag måste dra åt alla muttrar och skruvar men det ska det väntas med tills det är vikt på axeln så den är i korrekt vilande position.

Lite osäker hur det ska gå till, blir svårare att komma åt allt med däcken på. Kanske man kan lyfta bilen med domkraften under länkarmen, en sida i gången och simulera att bilen vilar på mark på det viset, eller flytta pallbockarna under axeln, typ längst ute på varsin sida.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Fortsätt montera ihop bromsoken. Jag svarvade en ny plugg för det ena oket då jag var tvungen att ta bort den på ett destruktivt sätt.

Bild

Klart att börja återmonteras

Bild

Och nu är allt tillbaka på bakaxeln och alla bultar åtdragna i korrekt position. Bara kvar att byta bromsvätskan och lufta oken.

Bild

Sen kom dagens käftsmäll, tänkte börja installera AC slangarna då jag har kondenser m.m på plats nu och det bara är att installera grejerna.

Bild

Min kompressor är värdelös för den passar inte resten av systemet. Eller, jag kan byta bakplattan mot rätt typ, ska vara FL typ. Jag hittade ett sånt på ebay
Bild

Men jag får köra utan AC ett tag ser det ut som...
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

OK kompressorhuvudet är borttaget. Tips på medel som tar bort gamla packningar, här vill man ju vara försiktig.

Åtminstone ser allting ganska rent och bra ut.

Bild

Bild

Bild

Enda skiten jag ser kommer från själva packningarna, det tyder ju att kompressorn är i bra skick.

Bild

Bara man får bort resterna på nåt vis nu då. Bara å vänta på kompressorhuvudet och packningssatsen...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hmm, nu ser ju iofs slangen ut som den ska sitta sådär, men är du säker på att du satt höger och vänster ok rätt ? efterssom SAAB-loggan sitter upp och ner ?
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Nej det går inte att svänga om och det är helt klart fel typ av koppling, det ska inte finnas nån yttre kona alls längst ute som i bilden så det skulle inte funka ens om jag kunde få på gängan och fick det fastskruvat. Detta är högtryckssidan och den ska sitta där. Detta är en B typ av kompressorhuvud.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Inser att jag var otydlig där, men jag syftade på bromsoket.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Ah okej, men jo luftskruven ska ju va på topp så den måste var där. Jag vet också att luftskruven i det andra oket är ersatt med en mutter och kopparbricka och den satt på andra sidan från förr. Så det går ihop på samma vis som det kom isär.
Skriv svar