Hjälp med Millikan apparat.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Hjälp med Millikan apparat.

Inlägg av Mizzarrogh »

Hi guys!
(Ja, jag har givetvis försökt att googla men jag hittade inget om just denna modell, inte heller med google lens)

Jag har just fått hem en Millikan apparat liknande denna (lånad bild)
https://collection-lhst.epfl.ch/public/ ... 1025_1.jpg

Att göra:

Nya toppelektroder.
https://collection-lhst.epfl.ch/public/ ... 1025_2.jpg

Är det någon här som vet mer exakt vad det skall sitta här och hur de skall se ut?

På exemplaret jag har finns det bara en ingång mitt på injektionskammarens topp, men det sitter ett hål borrat på sidan som jag inte vet om det bara är för oljeinjektion (det ser ut som att det passar spetsen på oljekannan som följde med, denna verkar matas från sidan då kammaren är horisontell på dessa, till skillnad mot de nya från Indien där kammaren ligger ned och matas direkt med oljedimma som bara faller rakt ned, på dessa tror jag däremot att oljepartiklarna först skall joniseras på något sätt via toppelektroderna) eller om det skall sitta en elektrod där med?

------------------------------------------------------------------------------

Drivdon, står 0 till 240V samt 0 till 500V på sidan, 0 till 240V över en potentiometer bör vara till själva dimkammarens elektroder.

Drivdon till toppelektroder?
På bilden står det 50V på dosan.
Men jag vet inte exakt vad bilden föreställer då toppen på den på bilden är litet annorlunda.

Fundering, skall det sitta en spegel i hållaren på baksidan om man vill kunna använda en annan ljuskälla?

Själva dimkammaren bör man styra med potentiometern och aktivera med spaken på fronten tror jag.
Det ser ut som att den skall kopplas in med två bananstift från sidan.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Hjälp med Millikan apparat.

Inlägg av Mizzarrogh »

Tog några bilder på min apparat (som jag köpte av någon härinne förut)
Såhär ser toppen ut på den.
6ed2defa-bf19-4f0b-ac4c-99a8a9547c95.jpg
def7e98a-2719-4b7b-b600-42a884c3ca89.jpg
e04ffd33-1f74-49d3-836e-656c73382dda.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Så, kort sagt, vad skall det sitta här?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Angående vad som på bilden ser ut som en elektrod i toppen så trodde någon härinne att det kanske kunde vara en nålformad elektrod som skall jonisera oljedropparna.

Vad jag inte bli klok på i så fall är att på bilden sitter två elektroder i toppen, den röda ser ut att vara böjd som ett L i botten, dosan på bilden är också bara märkt 50V.
(Det finns dock som sagt ett "bananstiftsuttag" på apparaten som säger 500V)

som syns på bilderna så finns inte detta sidottuag på dethär exemplaret, utan bara skruvanslutningen i toppen på injektionskammaren. (Cylindern är en injektionskammare för oljedimman, men öppnar sedan en skjutlucka mellan den och en hårfin kanal som leder ned i elektrostatkammaren under). Det ser ut som att man skall blåsa in olja med spraykannan i en sidokanal vid toppen på cylinder, injektionskanalen kan skymtas på bilden under locket på cylindern på höger sida.

(Potentiometern tror jag som sagt är till för att styra själva kammaren så att man kan öka laddningen i kammaren för att kunna studera oljepartiklarna bättre, den stora spaken är nog att aktivera kammaren med tror jag)

(Jag tror att foten är passiv och är tänkt att anslutas till externa strömkällor, men det borde gå att fixa med ett labbagg eller liknande)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Om det är meningen att luften (edit med oljedropparna) skall joniseras mot en nålformad katod enligt förslaget ovan, hur skall anoden monteras här? Locket är som synes annorlunda mot det som syns på bilden från museum.
Skall den monteras på utsidan av oljeinjektionskammaren, eller skall det på något sätt gå in på samma ingång som katoden? Hålet på sidan borde väl vara att spruta in oljan?

(Jag har som sagt inte sett detta på de nya, där faller oljedimman rakt in ovanifrån utan förkammaren, originalet var helt annorlunda gjort än dessa förenklade demonstrationsapparater den hade två stora plattor i topp och botten inuti en sluten stålkammare, den hade även möjlighet att föra in en strålkälla i kammaren).

(0-500V är det till detta, eller är det till själva kammaren om man behöver högre spänning än 240V? Normalt går observationskammaren från 0 till 240V vad det ser ut (detta för att man skall kunna observera fenomenet under längre tid genom att gradvis öka spänningen i kammaren (och studera vad som händer) som jag tolkar)).

Edit, På bilden är ju dock dosan märkt 50V in, men det kanske sitter en spole inuti den som höjer spänningen ut till vad som på bilden är markerat med gula uttag och verkar ha testen "Urladdning" på franska.
Det verkar ju dock inte vara HV kablage eller ens skärmat eller dubbelisolerat kablage ut från den.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Kammaren är inte inkopplad på bilden men den skall anslutas med två labbkablar på andra sidan direkt mot elektrodplattorna och sedan ned till ett uttag på foten men det syns inte på bilden.
(Jag hade inga labbkablar som passade framme så det syns inte på min bild heller, men jag kan plåta mer om ni vill)

Det verkar ju i mitt tycke annars vettig att köra joniseringsnålen i korta pulser för att förhindra att oljedimman annars sätter sig på elektroderna eller kammarens väggar om partiklarna klumpar ihop sig.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Hittade ytterligare ett uttag på sidan av foten som är märkt 3kV, detta gissar jag dock bör vara till jonisering inuti själva observationskammaren.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Fundering, skulle man kunna bygga om en vanligt "ozon generator" PSU från Kina till detta?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Beställde hem ett billigt agg från Kina att testa med.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Gör en uppdatering när den kommer, men Kina aggregaten var mest prisvärda i 230V utförande men kontrollboxen med knappen ville jag av säkerhetsskäl ha lågvolt, så det blir troligen en box med ett solid state relä för lågvolt och sedan 230V till drivdonet och sedan lågvolt till tryckknappar och annat.

Det ser dock ut som vanlig labbkabel på bilden, som sagt inte som HV kabel från ett joniseringsaggregat. (HV transformator, antar att det sitter någon typ av enkel flyback konstruktion inuti kinagrejerna)).

Fundering, när jag tittar på Kinagrejerna så verkar det bara vara en nål genom en förtent ring i ett kretskort, alternativt ett glasrör med metallnät på båda sidor.

Här skall vi ju dock hålla partiklarna svävande och förhindra att de klumpar ihop sig.

Måste testa litet först, men en fundering är att använda en ring eller L formad anod som går att vrida mot katoden och befinner sig en bit under eller vid sidan om spetsen på denna, kanske även låta katoden gå ned genom ett glasrör för bättre isolering mellan dem. Tror det blir för hög isolering om man placerar en elektrod på utsidan av kammaren då urladdningen i så fall måste gå genom kammaren plexiglasvägg och fina partiklar skall ju här tvärtemot en luftrrenare deffinitivt inte avsättas för tidigt på föremål eller kammarens väggar utan hållas fritt svävande så länge som möjligt innan de når kammaren under. Bäst vore någonting som slår sönder grova partiklar till fina partiklar.

Kanske tänkte jag fel här,
Skall det i ställetför en joniseringsnål kanske vara en gnista mellan elektroderna i kammaren? :humm:
Typ som en tändspole eller liknande i ställetför HV donet för jonisering?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Om oljan antänds så lossnar ju bara locket men spontant känns det ju udda att skapa en gnista i en kammare med oljedimma, därav frågan då jag inte VET hur det är tänkt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Å andra sidan om man har elektroderna så nära varandra som Kineserna säger så skapas väl också gnistbildning mellan dem, alltså borde isolationsavstånd eller material mellan dem ökas tycker man.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Fundering: Om man isolerar en nålformad elektrod inuti ett glasrör och runt detta har man en kort spiral av metall så att man får distans mellan dem Tanken med glasröret är att korta isolationsavståndet mellan elektroderna. (Har sett Kineserna göra detta, så det borde fungera).

Vad jag däremot inte riktigt begriper mig på är dosan märkt "Urladdning" antingen joniserar den i en kort puls men då borde den ha haft HV kablage upp till elektroderna tycker man? eller så gör den någonting annat.

(I bygget jag håller på med, när HV aggregatet har anlänt från Kina, tänkte jag mig som sagt av säkerhetsskäl styra det med hjälp av ett solid state relä och en dra lågvolt till manöverströmbrytaren på den externa boxen, men detta var mer därför att jag inte hittade HV aggregat som var bra annat än 230V utförande från Kina, jag vill inte lägga ned mer pengar fören jag vet om detta fungerar först...)
(Smart som man är råkade jag beställa fel inkapsling och fel paneldon så detta blir försenat någon vecka då jag behöver lägga samman grejer till samfrakt för att dela på portot innan jag kan börja plåta...)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag har inte testat 3kV kammarfunktionen ännu pga att jag inte vill köra Wallis aggregaten jag hade mot vanlig labbkabel eller tveksam tändkabel då jag ansåg det vara för farligt, så just nu stannar experimenten vid max satt på 230V, vilket redan körs genom en egen kontroll i originalkonstruktionen.

Edit, skulle kanske gå med dubbelskärmad Jetmotortändkabel, men jag har bara en liten bit sådan och den går inte att ta loss enkelt.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

3 kV kan du åstadkomma med en spännings-flerdubblar-koppling(kaskadlikriktare) som var vanlig i bildrörs-TV-apparater eller bildskärmar. En gammal TV eller bildskärm kan du få gratis.
Ingen risk att köra 3kV i en tändkabel avsedd för bil med ottomotor.
Skriv svar